Schulze alpha 5 ontvanger in FVK boomerang

Gisteren heeft hij eindelijk gevlogen. De shockflyer kon niet mee vanwege een defecte servo. Dus de ontvanger kon ik even lenen.

Vloog prima met een jeti rex5.

Vandaag het 1ste vluchtje gemaakt met m'n FVK Boomerang uitgerust met Schulze 5.35 ontvanger.
Geen problemen gemerkt met de ontvangst, maar hadt het ook heel druk met de kist goed in het zicht te houden. Zo'n klein wit/blauw kistje ben je zo kwijt tegen hoofdzakelijk witte wolken met hier en daar een blauw plekje.
Start viel 100% mee, clubgenoot een flinke zwieper laten geven en zonder noemenswaardig doorzakken meteen weg.
Enigste echte probleem was dat er bij full-speed flutter hoorbaar was. Daarom maar 2 full-speed passes gemaakt en daarna gelandt voordat dit echt tot een ernstig probleem uit zou lopen.
Pas bij de 3de landings-poging toch maar besloten om van de hele lengte van ons nieuwe veld (200m) gebruik te maken, koste wel een propje maar dat schijnt er bij te horen. Nog ff wennen dus aan hoe lang zo'n ding zijn snelheid vast houdt en wat de minimale snelheid zo'n beetje is.
Van de flutter verdacht ik de gebruikte Waypoint 60BB servo's, was het enigste wat ik hadt liggen wat nog enigzins fatsoenlijk paste.
Het bleek hoofdzakelijk 1 rolroer te zijn, deze zit eigenlijk gewoon los op de aanstuur-'stift'. Dit moet dus nog ff verlijmt worden m.b.v. ingedikte lamineer-epoxy oid. 1 Rolroer heeft ook een lichte verdraaing.

Rick

Gefeliciteerd met je maiden!
Bij mij zit er ook geen speling tussen aansturing en servo, maar de ailerons kunnen best wel een end bewegen zonder dat de stuurstang beweegt. Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb met de stift.
Hoe wil je dit gaan repareren? Er is geen opening of iets dergelijks waar je epoxy in kan laten lopen?

Met vliegen heb ik hier geen last van. Ik heb wel last van een probleem met mijn hoogteroer. Er zit geen speling op de aansturing. Als ik ook maar een beetje kracht zet hoor ik de servo "brommen".
Wat gebeurd er? Als ik aanduik wil hij ineens een swiep naar beneden maken. Het lijkt erop net alsof je even wat down geeft... Erg vervelend met zo'n snelheid.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

PascalvO zei:
Als ik aanduik wil hij ineens een swiep naar beneden maken. Het lijkt erop net alsof je even wat down geeft... Erg vervelend met zo'n snelheid.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

Dit klinkt als een achterlijk zwaartepunt. Ik zou het eens proberen met het CG ca 1-2 mm meer naar voren.

Paul

Back