Wil, als men perfectie nastreeft moet je niet met hout gaan werken maar met aluminium of andere materialen die niet werken.
Even opgezocht, balsa kan zo'n 4% werken over de breedte van een plankje.
Dat is ook de reden waarom het zo makkelijk te buigen is, de kant die je natmaakt word groter dus trekt het krom.
Je moet altijd blijven bezeffen, het is maar modelbouw.
Het model is in het jaar kruik ontworpen en getekend.
De onderdelen (ribben) zijn waarschijnlijk gestanst, je weet niet hoe vochtig het hout toen was.
Daar zit dus al een tolerantie van een paar procent.
Het profiel is 99% zeker ook niet zuiver omgezet.
Kortom.... allemaal compromissen.
Alleen vol gfk modellen kunnen binnen bepaalde toleranties gebouwd worden, de rest is allemaal interpretatie.
Als een vleugel aan de bovenkant bol is en aan de onderkant wat vlakker dan is het altijd wel goed.
En als ie symmetrisch is dan moet ie een invalshoek hebben zodat de weg over de bovenkant weer wat langer is als over de onderkant.
Dat is een beetje het idee van een vleugel.
En al dat vreselijke kritische gedoe over precies bouwen, dat kan nou eenmaal niet met hout en 99,9 % van de piloten zal het niet eens merken.
Dus staar je niet blind op precsie, niemand kan een modelvliegtuigvleugel binnen tienden van millimeters precies bouwen.
Ik heb al moeite met millimeters...
Zelfs tekeningen (als je van tekening bouwt) krimpen en zetten uit.
Dat kan op 1 meter wel 5 a 10mm schelen.
GJ