Schuurplank voor de vleugels

WillydeWoofer

Forum veteraan
Ik bouw zowel op de clubavond als thuis. Nu heb ik een schuurplank nodig om de vleugels strak te maken.
Hoe kun je zoiets het beste maken?
De plank of balk moet natuurlijk helemaal vlak zijn.
Hoe fijn moet het schuurpapier zijn?
Misschien heeft iemand er een afbeelding van?
 
Ik heb zelf 2 kleine schuur blokken van hout gemaakt. Gewoon schuurpapier erop plakken met spuitlijm, korrel 80 of 100 dacht ik. Je kunt ook een aluminium balkje 20x50x1000mm oid nemen en daar schuurpapier op plakken.....
1545818811605.jpeg
 
Gewoon een vlak plakje.
Een gekocht kurk schuurblokje werkt ook prima.
Mijn schuurplankje heb ik van afvalbalsa gemaakt

Het is ongeveer 20x6cm

CIMG3071.JPG


En het schuurpapier kan je er omheen vouwen:
CIMG3072.JPG


Of afknippen en het met plakband fixeren
CIMG3073.JPG


Of aan de voor en achterkant een stukje om het plankje vouwen en dat weer met plakband fixeren
CIMG3074.JPG


Het is allemaal niet zo kritisch, het is maar een modelvliegtuig en geen ding wat op de tiende millimeter nauwkeurig moet.
Zolang je met hout werkt kan je gewoon lekker wat aanrotzooien, of een vleugel nou 25mm of 26mm dik is, dat maakt allemaal niet uit.

En wat voor grofheid schuurpapier, dat is een kwestie van smaak.
Met de Kosmo ben ik voor de neuslijst begonnen met schaven en toen korrel 80.
Daarna 150 en 120.
En als einde om alles lekker glad te krijgen..
Je kan nog verder gaan, naar korrel 400 of zo maar als je gaat folien is dat ook niet nodig.

GJ
 
Bedankt mannen,

Vanwege de lengte van de vleugel, denk ik aan iets dat 100cm lang is. Misschien een U-profiel? En daar P120 op lijmen.

Kleine schuurplankjes heb ik al eerder gemaakt. Deze zijn 20cm lang, 5cm breed, en op 18mm hout gelijmd. Het schuurpapier zelf heeft een dikke-, sterke rug en is gemaakt van bandschuurpapier.
Het werkt perfect. Volgens mij beter dan die van het peperdure merk ..................... (kan er even niet opkomen).
 
Vanwege de lengte van de vleugel, denk ik aan iets dat 100cm lang is. Misschien een U-profiel?
Ik krijg de indruk dat jij een voor mij onbekende schuurtechniek in gedachten hebt. Ik heb nooit behoefte gehad aan zo'n lange schuurplank. Kun je iets meer vertellen over je aanpak?
 
Ik krijg de indruk dat jij een voor mij onbekende schuurtechniek in gedachten hebt. Ik heb nooit behoefte gehad aan zo'n lange schuurplank. Kun je iets meer vertellen over je aanpak?

De hele vleugel moet toch zo vlak mogelijk zijn? (is mij geadviseerd).
De lange schuurlat moet van boven naar beneden over de vleugel gehaald worden. Of heb ik het geheel verkeerd begrepen?
 
Het vlak krijgen van de vleugel doe ik tijdens de opbouw en niet tijdens de afwerking. Schuren doe ik alleen om plaatselijke oneffenheden weg te krijgen en de houtstructuur wat gladder te maken voor lakken en/of foliën. Ik zou zelf niet weten hoe ik een schuurlat van een meter onder corntrole zou moeten houden, want die kan ik niet met één hand hanteren.
Tenslotte hebben sommige vleugels een negatieve tipverdraaiing ingebouwd en dan wordt het volgens mij nog lastiger om met een lange lat te werken, omdat er dan geen rechte lijn meer over het oppervlak van de vleugel loopt.
 
Je kan geen lat gebruiken die net zo lang is als de vleugel.
Zoals meijdam al zegt zitten er soms verdraaiingen in een vleugel.
Als je een lat neemt over de lengte van de vleugel dan schuur je die verdraaiing weg.
Bij de meeste projecten had ik genoeg aan een kurk schuurblokje van 12cm of zo.
Het gaat er alleen om om de overgangen van de ribben naar de voor en achterlijst of je beplanking wat vloeiender te maken.
Vaak is een stukje schuurpapier opvouwen en met de hand schuren al voldoende.
Daarom zei ik je ook, dat Permagrit spul heb je helemaal niet nodig.
Dat is misschien leuk als je geld teveel hebt en enorme schaalkisten bouwt.
Bij een spanwijdte van een meter of 3 kan je aan een schuurplank van een meter gaan denken.
Voor een romp zou het misschien nog wel handig kunnen zijn.

En dat een vleugel vlak moet zijn..
Ooit wel eens een vleugel van een Boeing van dichtbij gezien, zit vol met putten en deuken.
En zoals ik al schreef, het is maar een modelvliegtuig, het profiel wat het zou moeten zijn is met balsa niet eens te benaderen.
Dat kan alleen maar met bouw uit mallen.
Hout werkt en ook al is het gefolied, het zal altijd blijven werken,


GJ
 
Great Planes heeft alu schuurklossen en rolletjes zelfklevend schuurpapier in een aantal korrel grotes.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag het morgen op de bouwavond even na. Misschien streeft men perfectie na!?

De vleugels hebben overigens veel rechte stukken. Met beleid zou je die zo vlak mogelijk kunnen schuren met fijn-schuurpapier.

Natuurlijk ga ik geen rondingen wegschuren. Ik ben toch niet gek :D.
 
Wil, als men perfectie nastreeft moet je niet met hout gaan werken maar met aluminium of andere materialen die niet werken.
Even opgezocht, balsa kan zo'n 4% werken over de breedte van een plankje.
Dat is ook de reden waarom het zo makkelijk te buigen is, de kant die je natmaakt word groter dus trekt het krom.
Je moet altijd blijven bezeffen, het is maar modelbouw.
Het model is in het jaar kruik ontworpen en getekend.
De onderdelen (ribben) zijn waarschijnlijk gestanst, je weet niet hoe vochtig het hout toen was.
Daar zit dus al een tolerantie van een paar procent.
Het profiel is 99% zeker ook niet zuiver omgezet.
Kortom.... allemaal compromissen.
Alleen vol gfk modellen kunnen binnen bepaalde toleranties gebouwd worden, de rest is allemaal interpretatie.
Als een vleugel aan de bovenkant bol is en aan de onderkant wat vlakker dan is het altijd wel goed.
En als ie symmetrisch is dan moet ie een invalshoek hebben zodat de weg over de bovenkant weer wat langer is als over de onderkant.
Dat is een beetje het idee van een vleugel.
En al dat vreselijke kritische gedoe over precies bouwen, dat kan nou eenmaal niet met hout en 99,9 % van de piloten zal het niet eens merken.

Dus staar je niet blind op precsie, niemand kan een modelvliegtuigvleugel binnen tienden van millimeters precies bouwen.
Ik heb al moeite met millimeters...
Zelfs tekeningen (als je van tekening bouwt) krimpen en zetten uit.
Dat kan op 1 meter wel 5 a 10mm schelen.

GJ
 
Wil, als men perfectie nastreeft moet je niet met hout gaan werken maar met aluminium of andere materialen die niet werken.
Even opgezocht, balsa kan zo'n 4% werken over de breedte van een plankje.
Dat is ook de reden waarom het zo makkelijk te buigen is, de kant die je natmaakt word groter dus trekt het krom.
Je moet altijd blijven bezeffen, het is maar modelbouw.
Het model is in het jaar kruik ontworpen en getekend.
De onderdelen (ribben) zijn waarschijnlijk gestanst, je weet niet hoe vochtig het hout toen was.
Daar zit dus al een tolerantie van een paar procent.
Het profiel is 99% zeker ook niet zuiver omgezet.
Kortom.... allemaal compromissen.
Alleen vol gfk modellen kunnen binnen bepaalde toleranties gebouwd worden, de rest is allemaal interpretatie.
Als een vleugel aan de bovenkant bol is en aan de onderkant wat vlakker dan is het altijd wel goed.
En als ie symmetrisch is dan moet ie een invalshoek hebben zodat de weg over de bovenkant weer wat langer is als over de onderkant.
Dat is een beetje het idee van een vleugel.
En al dat vreselijke kritische gedoe over precies bouwen, dat kan nou eenmaal niet met hout en 99,9 % van de piloten zal het niet eens merken.

Dus staar je niet blind op precsie, niemand kan een modelvliegtuigvleugel binnen tienden van millimeters precies bouwen.
Ik heb al moeite met millimeters...
Zelfs tekeningen (als je van tekening bouwt) krimpen en zetten uit.
Dat kan op 1 meter wel 5 a 10mm schelen.

GJ

Dat is een begrijpelijke uitleg Gert-Jan.
Dan is het misschien meer het gevoel van iemand dan de werkelijkheid!?
 
Vaak is het het gevoel van iemand.
En je wil als bouwer ook niet horen dat al je preciese werk teniet gedaan word omdat je hout aan het werk is.
Plus dat je tegen mensen die op een show komen kijken en leek zijn lekker op kan scheppen dat het zo moeilijk en precies werkje is om een model te bouwen.
Terwijl eigenlijk alles vliegt, dat heb ik meerdere mensen al bewezen door in de winkel iets te bouwen en dan kwam er weer iemand die zei, dat kan niet vliegen.
En achteraf bleek het prima te vliegen.
Neem een deur, zet er een motor op en een paar roeren en het vliegt.
Het uiterste eruit halen, zoals bij de GFK kisten in klassen als F5J, F3J, F5B en F5D, dat moet wel allemaal wel met cnc gebeuren en luistert redelijk nauw.
Als je zo'n profiel 0,5mm dikker of dunner maakt dan zal dat meteen in de vliegeigenschappen te zien zijn.

GJ
 
Ik denk dat Wil het idee heeft, om bij een gebouwde vleugel met een lange lat alle ribben "af te strijken", dat ze allemaal gelijkvormig zijn.
Buiten dat dat niet werkt (of in elk gevan héél langzaam gaat omdat he supervoorzichtig moet schuren), is het ook niet nodig: je kunt een stapeltje ribben vóór de bouw gelijkvormig maken door ze als stapeltje in te klemmen en dan gewoon met een schuurklosje gelijk te maken.

Kleine oneffenheden na de bouw wegwerken, kan met een schuurblokje of latje wat 3 tot 4 ribben tegelijk kan raken, meer is beslist niet nodig.
 
Wil heeft niet het idee maar iemand op de bouwavond.
En voor sommige modellen zou het wel kunnen, als ze maar groot genoeg zijn en hele stevige ribben hebben.
Maar voor de modellen waar 90% van de mensen mee vliegt is een schuurblokje of een geimproviseerd klein ding voldoende.

GJ
 
Nee hoor... op de bouw-avond heeft iemand gezegd dat de vleugel zo recht mogelijk moest zijn, en een lange schuurlat was toch echt Wil zijn eigen interpretatie van wat er bedoeld werd...

De hele vleugel moet toch zo vlak mogelijk zijn? (is mij geadviseerd).
De lange schuurlat moet van boven naar beneden over de vleugel gehaald worden. Of heb ik het geheel verkeerd begrepen?
 
Dat zou inderdaad ook kunnen, andere interpretatie van de vraagstelling.
Zit me net af te vragen, als je nou een lat wil gebruiken ter grootte van de vleugelhelft.
Wat doe je dan bij een kist van 4 meter spanwijdte?
Een lat van ruim 2 meter?

GJ
 
Het probleem is meer, dat je een lat van 1 meter, die gaat meetbaar doorbuigen bij zelfs de kleinste druk, en dan schuur je die oneffenheden not steeds niet weg...
Stel dat er één spant 0,5 mm hoger is dan de rest (als het erger is, dan heb je toch wel vreselijk slecht je best gedaan bij het maken van de spanten)
Test maar eens, hoe weinig kracht er nodig is om een hanteerbare lat (zeg, 5 x 2 cm vuren in het midden een halve mm door te buigen... dat is werkelijk bijna niks, die lat zakt onder zijn eigen gewicht al bijna zo ver door. Als je al een écht zuiver rechte lat kunt vinden tenminste, want het meeste spul in de bouwmarkt is, op die schaal beschouwd (0,5 tot 1 mm kromming op een meter lengte) gewoon "zo krom als een hoepel"

Dus zo'n lange schuurlat, dat heeft gewoon heel weinig zin.

Gewoon je ribben op een stapeltje, goed uitgelijnd inklemmen, en met een schuurblokje aan elkaar gelijkpoetsen. Vleugel bouwen op een rechte bouwplank, en die vleugel word gewoon ruimschoots recht genoeg.

Zo simpel is het.
 
Inderdaad is recht bouwen lastig. Echt zuiver schuren is ook lastig. Maar met geduld en secuur werken wel mogelijk een prima model te maken. Sinds twee jaar heb alle schuurlatten van Great planes, het is wondergereedschap. Inderdaad zou je denken dat het doorbuigt maar ik merk daar niks van, ik vind daarom dergelijke latten zijn geld echt waard.
 
Back
Top