Scottish Maid

Hallo allemaal,

Ik ga hier proberen om een verslag bij te houden van het bouwen van mijn eerste houten modelboot, de Scottish Maid.

full

Na eerst een heleboel informatie te hebben ingewonnen hier op het forum heb ik besloten deze boot + wat gereedschap aan te schaffen welke ik vorige week allemaal heb binnengekregen.

Inmiddels ben ik voorzichtig begonnen met bouwen en heb ik de spanten inmiddels op de kiel bevestigd. Ook heb ik het dek beplankt en op de kiel geplaatst. Ik zal hier binnenkort proberen wat foto's van te plaatsen.

Nu moet ik beginnen met het beplanken van de boeg. Omdat het een dubbel beplankte boeg is, kan ik met de "binnenste beplanking" mooi eens even kijken hoe mij dit af gaat.
Omdat ik door de weeks veel werk zullen mijn bouwwerkzaamheden waarschijnlijk vooral in het weekend gaan plaatsvinden, waardoor ik denk ik niet met hele grote regelmaat een update kan/zal doen, maar zodra er vorderingen zijn zal ik deze proberen met jullie te delen.

Groeten Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi schip!
Veel succes! lijkt me geen gemakkelijk model maar met geduld kom je er wel!

Ik blijf t volgen.

Groeten,
Herman

Nu moet ik beginnen met het beplanken van de boeg. Omdat het een dubbel beplankte boeg is, kan ik met de "binnenste beplanking" mooi eens even kijken hoe mij dit af gaat.

Mooi, Marco. Die heb je toch betrekkelijk snel binnen gekregen. Ik hoop dat je de kiel goed ingeklemd heb om te voorkomen dat die krom trekt tijdens het beplanken. Ik weet niet wat voor hout er voor de beplanking wordt gebruikt, maar als het wat te stug lijkt om de rondingen te volgen dan is er onlangs nog een draadje geweest waar dit ter sprake kwam.

Voor de rest: nooit haasten!!!

Succes,

Ad

PS
Nu ik dat aangehaalde draadje nog eens bekijk, zie ik dat er nog een aanwijzing ontbreekt. Met name bij de eerste beplanking niet alleen de latten tegen de (goed afgeschuinde) spanten lijmen, maar de latten ook onderling over de totale lengte met de kopse kanten aan elkaar lijmen. Je zal dan best wel dotten met gedroogde houtlijm aan de binnenkant krijgen, maar die zitten niemand in de weg. Aan de buitenkant kan je de lijm die tussen de latten uit de naden geperst wordt tijdens het vastzetten gewoon gladvegen (wel doen, dat scheelt een hoop schuurwerk als je de romp gaat klaarmaken voor de tweede laag).

Laatst bewerkt door een moderator:
update?

Ik zou het erg leuk vinden om je ervaringen met bouwen te horen. Zelf ben ik een beginner die overweegt ook dit scheepje (of iets vergelijkbaars) aan te schaffen (ik heb je draad met zoektocht naar een geschikt ship gelezen).

Op een website zie ik ook dat dit schip twee sterren krijgt voor moeilijkheid, wat inhoud dat ze het voor engiszins ervaren bouwers indelen. Ervaar jij dit ook zo?

Ik zie uit naar je bevindingen :)

Ik zal je ook gaan volgen bij deze! Net als jou en Giant ben ik ook van plan eenzelfde of vergelijkbaar (Bluenose II) model aan te schaffen en binnenkort te beginnen. Ik zal eerst nog wat ervaring opdoen door dit forum door te lezen.

Back