Scratch bouw idee - Wie heeft tips?

Hey allemaal,

Ik heb het idee gevat om naast de Friesland nog een scratch bouw project te gaan doen waar ik mij ei in kwijt kan. Wat me erg interessant lijkt om te doen is een "cross section" van een schip maar dan van de achterkant, een stuk vanaf ongeveer de gallerij tot en met de spiegel/roer waarbij het me primair gaat om de ornamentale spiegel.

schetsje:

full

Aangezien ik nog weinig ervaring heb zou ik graag jullie willen vragen wat input te geven op mijn ruw idee. Waar moet ik allemaal aan denken? Waar vind ik tekeningen? Wat is goed hout om te gebruiken enz enz...

Ok, wat ik voor ogen heb:

• cross section van achterkant schip
  • grotere schaal zodat ik meer ruimte heb voor details
  • model ongeveer 25 tot 40 cm hoog
  • grofweg van iets voor de gallerij tot en met de spiegel
  • scratch bouw, inclusief handgemaakte ornamenten
  • schip: nog geen keuze gemaakt, voorkeur voor zo "ornamentaal mogelijk"
Ik wil dit op een grotere schaal doen, zodat het model ongeveer 25 tot 30 cm hoog is.

Ik zou graag van jullie horen als eerste: welke schepen zijn tof om te doen als ik zeg dat ik een zo ornamentaal "over de top" mogelijke spiegel wil ?

Welke schaal is geschikt voor mijn beoogde formaat model?

Waar vind ik tekeningen van het gekozen schip?

Hoe pak ik het verder aan? Wat is er anders dan dat ik normaal een schip model zou bouwen (gezien het cross-section aspect zeg maar)

Verder nog adviezen of leuke ideeen voor me?

Hartelijk dank voor de input!!

Chris

Laatst bewerkt door een moderator:
De Friesland zelf lijkt mij dan een goeie, heb je de tekeningen van.
Gewoon uitvergroten en klaar voor de start .....af! ;)

Ik heb ook nog tekeningen van de Wappen von Hamburg voor je in schaal 1:35 voor je.
Gaat de maten krijgen die je wilt hebben.
Over een "Ornamentaal" schip gesproken.
Had ze zelf in gedachten voor een achterdeel. maar dat moet nog 10 jaar wachten.

Ik heb ook nog tekeningen van de Wappen von Hamburg voor je in schaal 1:35 voor je.
Gaat de maten krijgen die je wilt hebben.
Over een "Ornamentaal" schip gesproken.
Had ze zelf in gedachten voor een achterdeel. maar dat moet nog 10 jaar wachten.

Hoi Germt,

Ik ga eens naar de WvH kijken. Ik had vooralsnog deze schepen op mijn lijstje voor dit project:

- La Rennomee
- La Fleuron
- Sovereign
- Neptune

Ik zoek het een beetje in dit straatje, omdat het in dit scratch project voor 90% gaat om het zelf maken van de ornamenten, het stuk romp/houtwerk is maar heel weinig.

%D0%9F%D0%B8%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%8B_%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%B1%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D0%BC%D0%BE%D1%80%D1%8F-3.jpg

PS. ik moet Diederik nog inlichten dat ik bij hem in de leer ga hiervoor :) fimo friemel

ik schuif zeker aan als je hiermee gaat beginnen.
heb indertijd tijdens de wk modelbouw in Dortmund enkele van dit soort cross sections gezien van de Oost-Europeanen.
ik moet eens zoeken of ik daar nog informatie van heb.

Sowieso dan gaan voor 17e eeuwse schepen lijkt me - die zijn ornamentaliger dan wat er later kwam. En als je voor 100% scratch wil gaan zou ik zelfs de hele spiegel zelf ontwerpen.

Ik ben zelf ook van plan straks als de Bata af is het zusterschip de "Dordrecht" te gaan maken. Er zijn bij mijn weten geen afbeeldingen van dit schip, dus ik ben dan compleet vrij het ontwerp helemaal zelf te maken.

Opbouw van het achterschip is grotendeels bekend. Kijk b.v. naar
- de Friesland
- De Zeven Provinciën (tekeningen genoeg)
- de Prins Willem
- Wappen von Hamburg
- de Eenhoorn

En denk protserig! :D

ik heb nog even gezocht maar ik heb helaas geen foto's meer van toen.
je moet eens verder zoeken op Naviga weltmeisterschaft klasse C

O Ja, als je snel bent begin juli is het weer een WK klasse C maar dan in Bulgarije

Nou, ik dacht het niet dus.......
De Lutine, weet je nog...... beloofd is beloofd:mad:

Ja, ja - ik weet het, ik weet het. Zat gisteren weer even in het boek hiervan te lezen. Een echte soap!
Ik wil hiervan binnenkort al de spanten uit gaan tekenen.

Wat betreft tekeningen. Bij de NVM is genoeg te bestellen.

Voor de werkwijze kan je bv. Piet zijn Victory cross section bestuderen. Je krijgt meer zicht op je spanten en kiel. Dat kan niet zoals de we gewend zijn in de gewone kits. Wel een leuk project trouwens. Ik zit stiekem ook wel eens te denken een cross section van de Otte Blom 7P te maken.
Wat dekeuze van het schip betreft. Da's ook een deel persoonlijke smaak. ik zou denk ik wel voor een schip gaan waar veel informatie over te vinden of waar een replica van bestaat. Hoe heet het schip trouwens dat je als voorbeeld hebt gebruikt? Die ken ik nog niet.
Wat hout betreft heb ik nog weinig ervaring. Ik geloof dat Dirk graag met perenhout werkt.

Chris,

Heel mooi initiatief!
Toen ik een jaar of drie geleden de modelbouw weer heb opgepakt, heb ik ook getwijfeld of ik liever een paar spiegels zou willen maken of één of twee schepen. Zowel tijd als ruimte gebrek speelden hierbij door m'n hoofd. Toch heb ik toen gekozen voor een heel schip, maar mogelijk dat ik ook ooit nog eens aan zoiets begin...
Ik had al voorbeelden gezien van bouwers die inderdaad een hele mooi spiegel los hebben gemaakt. Ook wel de moeite waard is het verslag van Jeronimo op MSW van de Bonnehomme Richard. Dit schip wordt in segmenten gebouwd en kan met vertikale lassen tegeneen geplaatst worden of los tentoongesteld. Ook veel Belgen en Fransen gebruiken deze methode.

Puur theoretisch: Koningen gaven meer geld uit aan 'onzin' dan parlementen. Er zijn maar enkele grote schepen per eeuw die puur met het doel gebouwd zijn om te imponeren. Het ultieme voorbeeld is hierbij natuurlijk de Sovereign of the Seas. Hier hebben we het al eerder over gehad.

Kortom, als je puur kijkt naar een spiegel die echt óver de top is wat betreft versieringen, zou ik dus naar schepen van de Eerste Lijn kijken, gebouwd in opdracht van de Spaanse, Franse of Engelse koning. (Schepen die beginnen of eindigen met 'Royal' voldoen meestal aan de juiste criteria, die jij aanhaalt).

Wil je een spiegel met veel ornamenten kijk dan meer naar de 17e eeuw. Zoek je een meer omvangrijke spiegel met veel balustrades: kijk dan vooral naar de 18 eeuw.

De Fransen spanden rond 1650-1720 naar mijn mening letterlijk de kroon.
Echt een aanrader om eens door te kijken is het volgende boek: "Les Vaisseaux du Roi Soleil" van Lemineur (te downloaden op Books | Radek Ship Models ). Net als Versailles, was het motto van die tijd bij dit soort projecten: "indruk maken" en "met geld smijten". Schepen van een latere periode hadden meer een 'no-nonsens' aanpak (bijvoorbeeld de Fleuron en Renommee), hoewel ook op deze schepen nog best veel ornamenten voorkwamen.

Ik heb nog een paar foto's van de Soleil, dit laat zien dat zo'n losstaande spiegel zeker een volwaardig model op zich kan zijn:

full

full

full

Groet en veel succes met de zoektocht,
D

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Diederik,

Dit zijn inderdaad modellen zoals ik het voor ogen had. Ik wil zelf de ornamenten uit hars of klei snijden. Ik denk niet dat ik het uit hout kan doen, en ik ga het waarschijnlijk toch ook volledig schilderen. Bedankt voor de tips!

Hoi Diederik,

Heb nog even je links bekeken, jezus wat een hoog niveau haha. Dat ga ik niet kunnen met mijn beperkte ervaring met houtbouw. Alleen het interieur is al zwaar complex om zo opengewerkt en natuurgetrouw te bouwen. Ik denk dat ik daar meer moeite mee zal hebben dan het vervaardigen van ornamenten...

Idee:
Misschien is het een idee dat ik begin met een model van de boeg/galjoen in plaats van een spiegel. Ik denk dat dat beter haalbaar is voor mij.

Heeft iemand tips voor schepen die een "indrukwekkende" voorkant of mooi boegbeeld hebben wat interessant is om te scratchen?

Laatst bewerkt:
Heb ook even de links bekeken - ik kan alleen die smiley niet vinden met die zeer ver openvallende mond...

Idee:
Misschien is het een idee dat ik begin met een model van de boeg/galjoen in plaats van een spiegel. Ik denk dat dat beter haalbaar is voor mij.

Heeft iemand tips voor schepen die een "indrukwekkende" voorkant of mooi boegbeeld hebben wat interessant is om te scratchen?

Chris,

Anders, om te beginnen, een schip bouwen zonder boeg en zonder spiegel - dus alleen het middenstuk? :rolleyes:

Back