Scratch bouw idee - Wie heeft tips?

Idee:
Misschien is het een idee dat ik begin met een model van de boeg/galjoen in plaats van een spiegel. Ik denk dat dat beter haalbaar is voor mij.

Heeft iemand tips voor schepen die een "indrukwekkende" voorkant of mooi boegbeeld hebben wat interessant is om te scratchen?

Als het om een mooi boegbeeld gaat en een indrukwekkend galjoen, kom je toch weer bij de Victory uit. Volgens mij is er zelfs een kit van te koop.
In iedergeval zijn er voldoende tekeningen van dit schip voorhanden.

...of de Royal Sovereign:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Detail voor Diederik (sorry Susan):

full

Hallo,

Na wat googling kom ik op de volgende schepen uit. Weet er iemand of er van een of meer van onderstaande goede tekeningen te vinden zijn?

dauphin royale
fulminant
soleil royal
lambitieux
le formidable
La Reyne
royal caroline

heb je al eens rondgekeken op andere internationale fora zoals MSW of bij de Russen om daar wat ideeën op te doen hoe andere bouwers het gedaan hebben.
en tip als je voor het eerst gaat scratchen, leg de lat niet gelijk te hoog maar begin met iets simpelers zodat je ook zeker weet dat je de benodigde gereedschappen/apparatuur hebt.
voor dit soort prachtige modellen met dat hele mooie houtsnijwerk moet je toch wel een ervaren modelbeeldhouwwerker zijn.

had ik ook , van nog noooit gescratch meteen met de uss Missouri beginnen .

ik had wel een karton voorbeeld , maar by de 4 de romp en 2 jaar later had ik pas wat goed was .

ik dacht er in het begin veel te eenvoudig over .

ik dacht dat zaag je eenvoudig uit , maar was niet zo eenvoudig.

grt timberwolf

Hoi Jan, Timber,

Ja zeker waar, die modellen zijn van een heel andere kaliber. Ik ben me nog aan het orienteren, dus ben nog niet zeker wat ik ga doen.

heb je al eens rondgekeken op andere internationale fora zoals MSW of bij de Russen om daar wat ideeën op te doen hoe andere bouwers het gedaan hebben.
en tip als je voor het eerst gaat scratchen, leg de lat niet gelijk te hoog maar begin met iets simpelers zodat je ook zeker weet dat je de benodigde gereedschappen/apparatuur hebt.
voor dit soort prachtige modellen met dat hele mooie houtsnijwerk moet je toch wel een ervaren modelbeeldhouwwerker zijn.

Ik ben het niet helemaal eens met je. Waarom?
Toen ik begon met scheepsmodellen waren er alleen maar boeken die schreeuwend duur waren. En ook ik begon gewoon. Door de jaren heen leer je genoeg aan je eigen ervaringen. Nu met google en fora etc kun je best beginnen waar je wilt. Het mooie van scratschbouw is dat wanneer iets niet goed lukt, dat je gewoon overnieuw begint. Het gaat er om dat je een hobby hebt en zo je tijd leuk besteed. Het resultaat is de leerweg, het product komt dan vanzelf.

Ik denk dan ook met de linken die hier in staan je gewoon een model kunt kiezen wat je aanstaat en vanzelf aanvoelt, dat kan ik wel of dat kan ik niet. :p

Ik ben het niet helemaal eens met je. Waarom?
Toen ik begon met scheepsmodellen waren er alleen maar boeken die schreeuwend duur waren. En ook ik begon gewoon. Door de jaren heen leer je genoeg aan je eigen ervaringen. Nu met google en fora etc kun je best beginnen waar je wilt. Het mooie van scratschbouw is dat wanneer iets niet goed lukt, dat je gewoon overnieuw begint. Het gaat er om dat je een hobby hebt en zo je tijd leuk besteed. Het resultaat is de leerweg, het product komt dan vanzelf.

Ik denk dan ook met de linken die hier in staan je gewoon een model kunt kiezen wat je aanstaat en vanzelf aanvoelt, dat kan ik wel of dat kan ik niet. :p

Hoi Rik,

Ja ik begrijp je hoor, maar ik snap ook wel wat Jan wil zeggen. Ik ben pas 1 jaar bezig dus snap ook wel dat ik die modellen die hierboven gelinkt worden niet zo goed kan maken. Neemt niet weg dat ik inderdaad wel hou van een uitdaging en het best werk als ik problemen moet oplossen. Dus daarom vind ik het wel interessant om te proberen. Maar gezegd, al dat snijwerk is echt wereld klasse, ik ga niet beweren dat ik dat even na doe.

Dat doe je ze ook niet na 5 modellen na. Maar je zult zien dat per onderdeel dat je uit gutst of boetseerd het steedsbeter gaat. En daardoor krijg je ook steeds meer plezier in het modelbouwen. Om die reden kies iets wat je mooi vind. Al moet dat onderdeeltje 20X over. Dan als jij tevreden bent met het resultaat, dan is het perfect.... Wat iemand anders er ook van zegt of vind... :p

Ben zeer benieuwd naar je keuze, dit omdat ik denk dat je het zeker kunt.

ik was al 6 jaar bezig met verschillende boten , dus dacht dat zaag je wel even uit .

maar had de zaag machine net een week in huis en de modelen er voor waren abb. modellen .

grt timberwolf

Ben zeer benieuwd naar je keuze, dit omdat ik denk dat je het zeker kunt.

ja haha ik ben een beetje de weg kwijt momenteel, zoveel verschillende schepen bekeken. Ligt er ook aan waar ik goede tekeningen en/of foto's van kan vinden. En ik zou het interessant vinden iets aparters te doen... niet weer de Victory ;) (sorry jongens!)

Hallo,

Na wat googling kom ik op de volgende schepen uit. Weet er iemand of er van een of meer van onderstaande goede tekeningen te vinden zijn?

dauphin royale
fulminant
soleil royal
lambitieux
le formidable
La Reyne
royal caroline

Chris,

Dauphin Royal moet je kijken of je het schip uit 1668 of 1751 bedoelt: hierover meer in de volgende topic:
104 - cannon Ship Dauphin Royal 1668 - Ships plans and Scratch research. General research on specific vessels and ship types.. - Model Ship World

Van de Royal Caroline heb je de meeste kans om makkelijk aan bouwtekeningen te komen, Panart heeft oa een model op de markt, andere mogelijke bronnen:

http://www.bestshipmodels.com/index.php?main_page=product_info&products_id=44

http://woodmodelbuilding.blogspot.nl/p/plans-and-drawings.html

Van de andere schepen heb ik nog geen tekeningen ontdekt.
Andere interessante links met Franse schepen:

http://www.all-model.com/

Musée de la Marine de Paris

Grt
D

Detail voor Diederik (sorry Susan):

full

Potverdorie Hans, leg er nog eens de nadruk op :mad:;)
Ik had trouwens al gezien dat deze zelfs tepeltjes heeft....dit wordt me echt te gortig op mijn schaal.

als dit de tietjes zijn:
full

Hoe klein moet ik dan m'n tepeltjes wel niet maken :p ?!?!?!?!

Back