Scratch bouw M.S. Crania 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door cor_k, 16 okt 2017.

  1. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Bouw gaat rustig maar gestaag verder. Intussen het poop deck bijna klaar. Weer een aantal hutten opgeleverd en de kombuis.
    IMG_0240.JPG
    Ook zo’n 50 stoelen en 6 eettafels geplaatst zodat de bemanning aan kan schuiven. Deze zijn intussen ook aangemonsterd. Ze komen net zo als in het echt uit China.
    IMG_0246.JPG
    Hebben nog wel een likje verf nodig.

    Verder eens goed nagedacht over het plaatsen van de elektronica, als je de hele accommodatie zo natuurlijk mogelijk na wilt maken blijft er niet zo veel ruimte over.
    Gelukkig was er op het sloepen dek onder het zwembad en in de wasserij nog een mooi plekje voor de ontvanger. De ESC paste in de MK onder het keteldek. Omdat ik alle dekken demontabel wil houden alles met stekkerverbindingen aan elkaar gezet.

    Samen met de bemanning waren ook de smd led’s uit China binnen gekomen dus nu kan ik elke hut ook van verlichting voorzien. Ik had nog zelfklevend koperband liggen waar deze ledjes eenvoudig op te solderen waren. Een weerstandje van 1k er tussen en mooi zacht brandend verlichting.
    IMG_0385.JPG
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2018
  2. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Tussen al het kerst gekokkerel toch nog kan gezien de bemanning aan te kleden.
    IMG_0399.JPG

    Deels in uniform, deels in ketelpak en 1 dame in badpak.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je gaat aardig in detail Cor! Al over nagedacht hoe je voor- achter- en middenschip gaat koppelen? Accu's gaan in het middenschip? Daar heb je toch ballast nodig. Gr. Klaas.
     
  4. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Nog niet Klaas, vermoed dat ik nog wel een maandje of wat bezig ben met achterschip. Vandaag wat details toegevoegd. Image1546016484.659729.jpg
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Wat is er buiten proporties, de winch of het mannetje? En er zaten toch wel echte Panama-kluizen op die Shell tanker?Gr. Klaas.
     
  6. cor_k

    cor_k

    Lid geworden:
    16 okt 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Bekijk bijlage 305233
    Dit was de situatie in het echt, vond de winch al wat aan de grote kant. Misschien toch nog eens naar de tekeningen kijken en de maat er bij zoeken.
     
  7. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
  8. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Nu met de foto goed. Ben nog even aan het zoeken geweest naar je opmerking over Panama kluisgaten, en het blijkt dat deze er bij de bouw niet op zaten. Op oudere foto’s kom ik ze wel tegen.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cor, Waarschijnlijk staat je album nog niet op openbaar en kunnen we daarom de foto niet zien. Op de foto zie ik een heuphoge dubbele bolder en links daarvan een winch tot op ooghoogte. Op de foto met het poppetje reikt de rol bijna tot schouderhoogte, maar is de sokkel eronder te laag. Sokkel reikt tot heuphoogte en dan wordt de rol automatisch wat kleiner/lager. Gr. Klaas.
     
  10. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Intussen aangepast, zodra hij geverfd is komt de nieuwe foto.
     
  11. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu zijn de verhoudingen beter Cor! Zijn de bolders eigen fabrikaat? Op deze schaal worden ze gauw plomp. Om de rand om de bovenkant te maken wikkel ik dun koperdraad om een stukje rond hout of kunststof. Dan snijd ik de wikkelingen door, wat resulteert in een aantal koperen ringetjes. Te gebruiken om de kop van een stukje rond om een bolder te maken. Fixeren met CA-lijm en dan verven. De verf kruipt in de naad en werkt verder als lijm. Randen om patrijspoorten en om gaten in de verschansing is zo een fluitje van een cent. Het koperdraad sloop ik uit een oud trafootje. Hieronder een plaatje van 1:50 bolders voor op een coastertje. Gr. Klaas.

    IMG_0302 kl.jpg
     
  13. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Klaas, goeie tip, ik heb ze gemaakt door stukje 6mm rond in de boortol te zetten en met een sleutelvijltje een model in te vijlen. Jou methode is een stuk minder werk. Koperdraad heb ik alle soorten en maten liggen, dus dat gaat zeker lukken.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Verhaalkoppen heb ik ook op jouw manier gemaakt. Een grotere van stukjes in diabolovorm gesneden kunststof. Wel even een gepiel om die mooi rond met het midden gedeelte aan elkaar te plakken. Aan de achterkant een vlakke schijf en aan de voorkant een holle. Naden afgesmeerd met Kombi-power. Glad geschuurd en geschilderd. Net echt. Veel vertikale raamlamel gebruikt. Ideaal spul, weinig schuurwerk en stof. En gelijk glad om te verven. Hooguit even ontvetten. Gr. Klaas.
     
  15. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    D5096652-A17A-4AEE-B539-CAF25C8DC85D.jpeg 98632AB2-3E54-4418-B960-362A3FCDA136.jpeg Afgelopen week witte smd ledjes binnen gekregen uit China dus 1e poging om een schijnwerper te maken. Huis is een stukje 6mm rond hout wat met 4.5mm is uitgeboord. Voet is stukje van een wattenstaafje.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Stukje 4 mm (alu)pijp met een 3 mm ledje erin levert ook een aardige schijnwerper op. Voor boordlichten maak je een opening in de zijkant corresponderend met hoek van uitstraling. Topl. 225, Hekl. 135 of Boordl. 112,5°. Gr. Klaas.
     
  17. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoewel weinig op het forum te hebben geschreven wel zachtjes verder gewerkt. Vandaag weer lekker op de vierkante milimeter bezig geweest. Van 4 mm kopere buis een heklicht gemaakt door er een smd led in te freubelen. Moest wel de aansluiting aan de onderkant open vouwen om te zorgen dat deze aansluiting vrij bleef van de koperen behuizing. Pas bij de 3e poging tevreden over het resultaat.
    IMG_0439.JPG
    Het buisje met sleufgat, helaas 180 graden ipv 135 voor een hek licht, maar ala.
    Image1550164351.799543.jpg
    Moest zelfs macro lensje op m’n telefoon zetten voor redelijke foto.
    Image1550164393.567754.jpg
    Maar dan toch een aardig eind resultaat.
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal wel een hoop licht uit komen Cor. Met je koperen buis heb je gelijk een echt lamphuis met de juiste kleur. Een paar jaar geleden kocht ik bij een drogistenketen een 40-tal gekleurde en witte 3 mm leds.
    Die werken in combinatie met een metalen lamphuis wat makkelijker. Gelukkig stralen die ook rondom licht uit. Zet er twee in serie met een 2k2 weerstand. Dan komt er op 7,2 Volt al genoeg licht uit. Op 12 Volt werkt dat ook prima. Wel een heel gepiel, maar leuk om te doen. Als je de led verlichting elektronisch wilt sturen heb er dan erg in dat die systemen via de min schakelen en je daarom een gemeenschappelijke plus kunt gebruiken. Bij het bouwen van mijn Smit Finland had ik dat nog niet in de gaten en bedraadde alles met een gemeenschappelijke min. Nog even zitten klooien met wat relaisschakelingen, maar uiteindelijk de gehele mast opnieuw bedraad met nieuwe leds. Zijn een paar stevige "knopen" bij gevallen. Liet de soldeerbout vallen en greep die bij het hete end vast. En als 70+ er zou ik toch beter moeten weten. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  19. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    We klussen op ons gemak verder, om te zorgen dat er geen licht tussen het dek door kan schijnen een overlappende rand gemaakt van 0.8 mm triplex. Verder de railingen gemaakt voor het hoofddek wat hiermee zo goed als gereed is.
    IMG_0487.JPG
    Daarna aan het bovenste dek begonnen, daar komt de bar voor de officieren, niet onbelangrijk en de hutten van de c/e, 2e, 3e en 4e wtk. Omdat ik alles eenvoudig open wil kunnen maken er voor gekozen de verlichting van dit dek te koppelen met het onderliggende dek. Dat betekend dat het “hangende” lampen aan de wanden geworden zijn.
    IMG_0486.JPG
    Ook hiervoor weer gebruik gemaakt van de poppenhuis oplossing gecombineerd met smd ledjes. Met de temperatuur van de soldeerbout iets getemperd kost het me nu geen ledjes meer.
    IMG_0484.JPG
     
  20. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    IMG_0271.JPG
    Het dak van de bovenste verdieping intussen van planken voorzien. Ook het dak van de machinekamerschacht inclusief skylights geplaatst.
     
    d.ganzeveld vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina