Scratch build van een 1/6 scale SZD Bocian

He Arthur zit er nog vordering in dit project.
Denk het wel anders was je niet opzoek naar een ontvanger. Ben benieuwd hoe het er voor staat.
Groeten Han.

Buitengewoon prachtig,
Eindelijk nog mensen die dit ook aandurven. Doe ik mijn hoed voor af.

Groeten,
Michaël

Ok, na maanden zit er weer schot in de zaak.

De romp is al tijden redelijk klaar, maar met het indekken van de vleugel wilde het maar niet vlotten.

De reden? Als ik alles in elkaar stak vond ik de enkele 'staaltong' toch wat magertjes. De liggers verstevigd met koolstof, zou dit dan geen zwak punt worden? Zou die het geweld van de lier uithouden? Negeren en indekken, of de zaag er in?

Eigenlijk wilde ik er een tweede naast zetten. Maar daarvoor moest er wel in de vleugel gezaagd worden. Nu dan eindelijk die stap gezet, en het projekt vordert weer. Binnenkort weer foto's.

Arthur

Het vordert gestaag:

Cockpit:
fuse1.jpg

Rom'p:
fuse2.jpg

En nog eens:
fuse3.jpg

De vleugel kan bijna ingedekt worden:
winghalfcovered.jpg

Toch maar een extra staal joiner toegevoegd:
wingextrajoiner.jpg

Voorbereide rolroeren. De blokjes nemen straks de robart scharnier op:
rolroervoorbereiding.jpg

Arthur

Gewoonweg prachtig!!
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.. Volgend jaar ook naar de hellingmeeting? :D

EDIT : Hoe dik is de beplanking van je romp?

Hier hebben we lang op moeten wachten.
Maar her resultaat is prachtig.
Ga zo door Arthur.
Lekker veel hout.
Dat zijn de echte bouwers.

Veel hout groeten Han.

jezus man..... ik vind de eon 600 al heel wat... diep respect! :worship:
PRACHTIG :D Bespan je em wit? oh prachtig :oops:
Wat voor servo zie ik daar, op die laatste foto, een mini?

nog een houtjesplakker

Maarten Zanders zei:
Hoe dik is de beplanking van je romp?

De romp is beplankt met 3mm balsa - ik heb uitgezocht op licht en vrij zacht. 3 mm geeft me wat scope om de romp mooi rond en vloeiend te kunnen schuren.

Hier komt uiteindelijk een laag 25 gms glas overheen, maar niet voor de fairing voor de vleugel, de cockpit bevestiging, de schaats, wiel etc. klaar zijn.

Arthur

Arthur Werner zei:
De romp is beplankt met 3mm balsa - ik heb uitgezocht op licht en vrij zacht. 3 mm geeft me wat scope om de romp mooi rond en vloeiend te kunnen schuren.

Hier komt uiteindelijk een laag 25 gms glas overheen, maar niet voor de fairing voor de vleugel, de cockpit bevestiging, de schaats, wiel etc. klaar zijn.

Arthur
Goh, hier herken ik een hoop. :D Onze LB stunters krijgen een vergelijkbare behandeling.
Bertus had het over bespanning, je gaat -hoop ik- toch geen solartex gebruiken? :roll: Dat zou zonde zijn van deze -nu nog ongetwijfeld lichte- beauty.

Bruno van Hoek zei:
Bertus had het over bespanning, je gaat -hoop ik- toch geen solartex gebruiken? :roll: Dat zou zonde zijn van deze -nu nog ongetwijfeld lichte- beauty.

Nou, licht.. de romp weegt nu 650 gram, maar hij is dan ook 1.45 meter lang. Vraag me niet waar al die grammen vandaan komen. Maar ik zal straks niet ontkomen aan een flinke klomp lood voorin. Dit is een tweezitter met negatieve pijlstelling. Normaal gesproken komt het zwaartepunt tot stand door 160 kg aan vliegeniers. Het zwaartepunt ligt bijna op de voorligger door de negatieve pijlstelling.

Ik ben van plan de romp te schilderen of spuiten, het glasmat moet dan redelijk authentiek uitzien. De vleugels weet ik nog niet, of ook glasmat en spuiten, of toch solartex. Dit is nog afhankelijk vanof ik uitsparingen maak of niet.

Arthur

Op het gevaar af dat deze thread Brilman trekjes gaat vertonen, een paar foto's over de cockpit uitbouw:

De cabine bestaat uit 2 delen met een spant in het midden:
cockpitspant.jpg

Hier komen de 2 kappen bijeen. Het zou makkelijk zijn de spanten gewoon zo in te lijmen - maar er hoort daar een piloot te zitten! Die willen we niet in twee-en klieven en hij moet ook naar voren kunnen kijken.
cockpitspantinplaceopen.jpg

Dus hoort de spant open te zijn. Maar in balsa is dat natuurlijk niet sterk genoeg:
cockpitspantopen.jpg

Dus maken we een mal die 4 milimeter kleiner is. Plakken die op een plaatje en spannen hier omheen 5 mm brede strookjes triplex van 0.4 en 0.8 mm:
cockpitspantomspant.jpg

Nadat hier dunne secondenlijm is ingetrokken hebben we een stevige spant. De mal is afgeplakt met plakband, zo kunnen we nr 2 - voor de achterkap ook nog maken. Na het afnemen en bijzagen wijkt de spant slechts een paar mm uit, dat vangen we wel op met het raamwerk.

cockpitspantfinal.jpg

Arthur

Dag Arthur,

Prachtig project, chapeau~!

Even een vraag over de vleugelverbinding. Hoe worden de krachten van de hoofdligger in de hulpligger met verbindingsstalen geleid? Is de wortelrib van triplex oid?

Foto's worden gewaardeerd, leuk om te zien!

Groeten,
Gerben

Laat die jongen nu rustig plakken.
Dan komt het vast wel goed.
Bertus is helemaal gek van metertjes en poppetjes.
Vandaar.
Ga zo door Arthur.
Het wordt prachtig.
Met die cockpitrand heb je me wel weer op een idee gebracht. Bedankt.

Groeten Han.

Back