Scratch build van een 1/6 scale SZD Bocian

De wintertijd is ingegaan. Genoeg tijd om te bouwen dus. Ik ben een paar maanden geleden alvast begonnen met een 1/6 schaal SZD Bocian van een Traplet plan. De Bocian is een Poolse tweezitter die in de jaren 50-60 zeer succesvol was in competities.

bocian.gif

Arthur

Hierbij een aantal afbeeldingen 'work in progress'. De Bocian heeft negatieve pijlstelling, dit zorgt voor een interessante uitdaging bij de vleugelverbinding...

allribs.jpg

ribsonwing.jpg

joinerinwing.jpg

ansmetvleugel.jpg

fuselagemissing.jpg

Als er interesse is zal ik ook foto's van het vervolg van het bouwproces posten.

Arthur

Arthur Werner zei:
Als er interesse is zal ik ook foto's van het vervolg van het bouwproces posten.
Arthur

Ik ben een en al oog... laat die foto's maar komen!!!
ziet er zeer veelbelovend uit!
hij wordt volledig houtbouw veronderstel ik?

Ok, hier nog een paar foto's van de constructie:

De vleugel is nu in ruwbouw klaar - alleen nog beplanken. Satbilo en hoogteroer zijn ook klaar. Nu nog de romp.

DSCF0063.JPG

wingjoinersopen.jpg

joinerinwing.jpg

addingtows.jpg

stab.jpg

Arthur

Ziet er mooi uit maar hoe ga je hem omhoog brengen?
electro of slepen

In principe aan de lier.. :D maar misschien moet ik eens bij BIGGS gaan kijken want dit vraagt eigenlijk wel om slepen. Vanwege de lier heb ik alles wat extra verstevigd en ook de koolstof rovings aangebracht.

Electrisch bij deze (schaal)kist is een beetje een anachronisme. Hoewel het qua gewicht waarschijnlijk prima zou kunnen, want aangezien er normaal 2 kerels van 80 kilo voorin zitten verwacht ik een flinke klomp lood te moeten aanbrengen. Met die negatieve pijlstelling ligt het zwaartepunt zo ongeveer op de neuslijst...

Arthur

Hallo,

De bouw heeft even stilgelegen vanwege de tussentijdse bouw van een EON 600. Maar ondertussen zijn wel alle spantjes voor de romp gezaagd uit triplex/balsa sandwich:

bocianspanten.jpg

Ik hik nu een beetje tegen de volgende fase aan. De romp wordt als 2 helften gebouwd. Het plaatsen van de spanten op de bouwplank en deze voorzien van enkele stringers zal best lukken.

Maar dan? Volgens de tekening wordt alles ingedekt met 2 mm balsa, en het gedeelte voor de vleugel ook nog met triplex. Alleen hoe? Met stroken in de lengterichting? Losse stukje tussen elke opeenvolgende spant? En hoever dek je de helften in voor je ze aan elkaar voegt?

Wie heeft er eerder met dit bijltje gehakt?

Mvg
Arthur

Dank je Bertus.

De laatste stand is als volgt:

together.jpg

together2.jpg

addingstab.jpg

Ik gebruik de kabine hier als nulpunt waaraan ik alles uit ga lijnen. MEt behulp van het profiel staat deze parallel aan de ondergrond. Het kielvlak kan dan met behulp van een winkelhaak goed op 90 graden uitgelijnd worden.

Een lastig klusje komt nu met het inbouwen van de vleugelsteking.

Groeten Arthur

Ha die Arthur.
Het doet mee heel goed,dat er nog mensen zijn die van een paar plankjes en latjes zo nog een zwever bouwen. Ga zo door zal het op de voet gaan volgen.
Ben zelf ook wel geinspireerd hier door, denk er over om komende winter een grote minimoa tegaan bouwen, dan kan Bertus hem mooi slepen.
Wat mij opgevallen is, de simpele hulpmiddeltjes die je gebruikt bij het uitlijnen, prima!
Veel succes met bouwen verder, we zien wel wanneer die klaar is.

groetjes Han(ook nog een echte houtjes en plankjesbouwer)

Back