Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Zeer goede resultaten Jan. Bij slijtageplekken kun je ook nog even met een grafietstift wat langs de randjes en de slijtplekken krassen. Je krijgt dan op die plekken een minimale matte metaal-achtige glans. Geeft een heel mooi effect. Ik gebruik zelf de hardste variant van Bruynzeel.
     
  2. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Petje af Jan het is net of de foto's van het echte model afkomen prachtig !! werk weer.
    We worden verwend :worship:
     
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Kees, dank je voor het advies voor accentueren met een potlood. Dat werkt zeker goed, maar voor mij beter toepasbaar op kleine onderdelen.
    Voor deze grotere onderdelen heb ik iets vergelijkbaar gedaan met dry-brushen met zilverkleurige en witte verf.
    Valt op de foto's niet erg op, maar het is er wel.

    Verder in de afgelopen weken vooral bezig geweest met voorbereidend tekenwerk voor de "helling".
    Een algemeen plan van de postionering van de helling op het grondvlak en vooral ook om te bepalen hoe groot e.e.a. op deze schaal 1:25 dan gaat worden.
    Zo bleek toch dat 180 x 80 cm die ik al maximale maat in gedachte had, toch wel echt nodig is om er een voorstelling te maken met wat toegevoegde waarde.
    In de komende maanden de materialen daarvoor gaan regelen.
    Voor de rails heb ik dat al gevonden. Aanvankelijk dacht ik hiervoor aan LGB spoorrails te gaan gebruiken. Maar eigenlijk bij toeval vond ik plastic profiel dat ik eenvoudig blijk te kunnen aanpassen naar goed gelijkende rails.
    Intussen ook een detailtekening van de gekoppelde boogies gemaakt ( dit zijn de karretjes die over de rails rijden en waarop het schip ligt).
    Zodra de echte bouw begint zal ik dat natuurlijk in dit forum bijhouden.

    Maar gelukkig heb ik nog wel iets kunnen doen aan het schip. Zo ben ik begonnen met de galgen. Als eerste de galgen die voorop staan.
    Deze galgen hebben een H profiel, en door de geknikte boog heb ik besloten deze samen te stellen uit messing delen.

    Eerst de poten. Beide onderdelen net iets verschillend door de knik. Uit plaat 1 mm.
    IMG_2198.JPG

    Daarna drie stukken strip ertussen (twee x recht en 1 x gebogen) .Strip zijn uit plaat 0,8 mm
    IMG_2199.JPG

    Dan in de juiste hoek op de de fundatieplaten ziet dat er zo uit.
    Hier is de galg aan bakboord, en je kijkt tegen de binnenkant aan.
    Aan de "voorste" poot zie je onderaan de constructie waarin straks een geleide rol komt voor de draad van het net.
    IMG_2204.JPG

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2020
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    knap in beeld gebracht en natuurlijk nog knapper om het te vervaardigen.
    vgr Marc
     
  5. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    :thumbsup:
    Een mooi stukje modelbouw, gemaakt met liefde en aandacht.
    Ik volg dit project al vanaf het begin, ben zelf geen botenbouwer maar ik kan dit wel waarderen.

    Grt John
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De basisconstructie van beide voorste galgen is klaar.

    Volgende stap wordt het aanbrengen van onderdelen, zoals bijv. de katrollen bovenaan de galg en de geleide rollen onderin de speciale "korf".
    Dan volgen dan de fundaties op het scheepsdek. Daarmee wordt de positie op het dek helemaal bepaald en kan ik de steunen maken waarmee de galgen zijn vastgemaakt op het dek en aan de mast.

    IMG_2210.JPG
    wordt vervolgd.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi werk Jan! Al een kunst om zoiets met het solderen lekker strak te houden. Kijk er met plezier naar. Gr. Klaas.
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ja, Klaas, was wel een lastig klusje. Soms in minder nette woorden ook even hogere machten aangeroepen... en van alles en nog wat gebruiken om alles zo goed mogelijk te ondersteunen
    Je kent het wel, Je maakt een deel vast en dan valt er een ander deel weer af....Toch maar volhouden totdat je de juiste volgorde hebt...
     
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Normaal zou ik gelijke onderdelen zoals deze galgen min of meer gelijktijdig afbouwen, maar bij deze galgen heb ik dat bewust niet gedaan.
    Er zit veel soldeerwerk in en ik dacht nu eerst een galg helemaal afmaken om voor mij de beste werkvolgorde te kunnen bepalen...
    Allemaal geen hoge school werk, maar toch... .En ook weer geprobeerd de ophanging van het blok zo getrouw mogelijk na te maken.
    En, (niet dat het verder enig nut heeft...) de rollen kunnen vrij draaien en ook het blok kan ronddraaien in de ophanging. .

    Hier het resultaat .
    image1 (3).JPG
    image2.JPG

    Dit is de galg aan bakboord kant, en als de stuurboord galg ook zo wordt ben ik tevreden.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2017
    MikeMohawk en Marc w vinden dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nadat ook de stuurboord galg gereed was, kon ik de posities op het dek bepalen.
    Omdat de poten van de galgen ook aanleggen tegen de rand van de luifel moest ik de luifelrand wel wat aanpassen. Maar toen bleek ook dat de tekening van de luifel op het algemene plan niet helemaal correct was, met als gevolg dat het met deze aanpassing wel overeenkomt met het origineel...
    De galgen zullen nog vaak weggehaald moeten worden en ze zijn daarom met 2 mm paspennen op hun positie in het dek gezekerd.
    Ook de vertikale wanden onder de luifel zijn nog allemaal dryfit ( ik zie nu op de foto dat de wand aan bakboordkant iets onderuit gezakt is..)

    Voordat ik de galgen kan schilderen komen de nog eerst schoren van de galgen naar de mast. (aan de mast zijn de montage punten boven de rollen zichtbaar).
    En dan volgen nog de schoren die de door de luifel en het voorschot en dan vlak achter het voorschot op het voordek zijn vastgemaakt.


    image1 (7).JPG

    image1 (6).JPG

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2020
    Marc w vindt dit leuk.
  11. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Hier de eerste verbindingen. Tussen de galgen en de mast.
    Het moet voorlopig allemaal wegneembaar blijven en daarom de gaffel-constructie bij de mast.

    IMG_2257.JPG

    De volgende verbinding gaat vanaf de galg, dan door de luifel en dan door schot net naast de staande (luifel)wand en is dan vastgezet met een gaffel verbinding net achter het schot op het voordek.
    In het groot misschien een mooie oplossing, maar hier moet dit afneembaar blijven en ik ben er nog niet uit hoe dat te realiseren is... .

    Op de foto hieronder komt de doorvoer in de luifel aan bakboord kant ongeveer ter hoogte van het plakband.
    Maar als ik hier dan een vaste verbinding maak kan ik de luifel niet meer demonteren...
    Ik vrees dat het niet te vermijden is dat ik het deel dat boven de luifel blijft niet door de luifel steek.

    IMG_2248.JPG

    wordt vervolgd.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Het is wel dringen daar bij je aan dek. Timmerman en ijzerwerkers die druk in de weer zijn. Is het niet mogelijk om de verbinding tussen galg en voordek zo te maken dat deze boven en onder met een losse pen of bout in de gaffel en aan dek te fixeren zijn? Wil je dan de luifel weghalen dan trek je de pennen of bouten en kan de boel opzij. Ziet er allemaal mooi uit. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2017
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas . Daar zat ik ook al aan te denken, maar met het aanpassen van de positioneringspennen waarmee de galg op het dek staat bleek het uiteindelijk toch makkelijker te zijn.
    Want als ik alles nu in een bepaalde volgorde opbouw kan het allemaal net en kan de steun toch uit een stuk.
    Maar dat betekende wel dat ik een oplossing voor het vastmaken aan het dek moest hebben
    De oplossing die ik hier gevonden heb.

    image1 (5).JPG


    Allereerst in de galg een gat geboord op de plek waar de steun komt .
    Daarna een buis van juist voldoende lengte bij de kop haaks omgebogen. (om geen radius te hebben, met vierkant vijl een opening gevijld en daarna omgezet ).
    De "haak" komt in het gat in de galg en daarmee had een vast punt om vanuit te werken.
    Daarna de doorvoering in het voorschot gemaakt.
    Maar de buis bleek gewoon te dun en niet massief genoeg om er een goed gat in te boren voor het vastmaken aan de klamp op het dek.
    Dit is opgelost door het onderste deel van de steun alsnog te maken van massief staaf.
    De overgang is niet zichtbaar (zelfde diameter en bovendien zit dit onder de luifel).
    Dit massieve deel steekt hier door het schot en komt tot in de klamp op het dek, en hierin kon ik wel verantwoord een gat boren voor de pen in de klamp.
    Daarmee is alles gezekerd,
    Voordeel is dat ik later alleen het pennetje los moet maken en dan kan ik in een keer alles uit de gaten trekken.
    Toen het goed paste alles vast gesoldeerd en kan het straks verder worden afgewerkt.
    Was nog wel even lastig om dan de positie van het gat in de luifel te bepalen..., maar ook dat is met veel passen en meten nog goed gekomen.
    Nu de stuurboordkant...is spiegelbeeld...

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2017
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi dat het allemaal lukt Jan. Soms kom je al bouwende op het juiste idee. En met een kartonnen nepluifel is het mogelijk om de juiste plek te vinden voor de gaten. Doe het je allemaal niet na! Gr. Klaas.
     
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ook de tweede steun, aan stuurboord kant, is gefixt.
    De tijd besteed aan de opbouw en werkmethode van de eerste steun heeft zich nu weer terugbetaald.
    Nog wat verder afwerken in de komende dagen en op naar het volgende klusje ( galgen achterop?)

    IMG_2302.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Bald eagle en MikeMohawk vinden dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Lekker zo'n zondag zonder afspraken..
    Mooie gelegenheid om de galgen verder af te maken.
    Eerst nog even alles nalopen zodat het allemaal zonder spanning en netjes past.
    Daarna de werkbank opruimen; de onderdelen in de grijze spuit-grondlak zetten en de airbrush klaar zetten.
    Alles eerst in de zwarte verf en wat basis roestplakken spuiten en dan verder verouderen.
    Dit is dan het uitzicht van de man achter de lier...


    image1 (9).JPG


    Ik was lekker bezig dus ook de aluminium luiken tussendoor gelijk maar even een kleurtje en vervuiling" gegeven.

    image3.JPG

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  17. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Jan,
    Wat maak je er toch een mooi kunstwerk van! Hoe meer ik naar je details kijk, des te meer je beleeft alsof je echt op het schip staat en mag meemaken hoe ze wordt gebouwd.
    Prachtig gewoon en vooral zo doorgaan!

    Groet Dennis
     
    Bald eagle vindt dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dennis, dank je.
    Zo probeer ik het zelf ook te beleven.
    Niet veel gedaan afgelopen dagen. Opgroeiende kinderen die verhuizen.... Dus met de nodige spierpijn alleen wat details gedaan.

    Zo moesten de lampen in de mast nog gemaakt worden. En op het echte schip komt er nog een ontluchting uit het voorschot.
    Deze staat niet op mijn tekening, maar omdat die er wel zit ook die maar even gemaakt...

    IMG_2323.JPG

    IMG_2326.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2017
    Marc w en sjouke vinden dit leuk.
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De laatste weken weinig aan de boot kunnen doen,.Dus het tempo is er even uit en daardoor nog niet toegekomen aan de achterste galgen,
    Maar toch ook niet helemaal stil gezeten, en wat details en wat verfwerk gedaan. Zo zijn de lampen in de mast vast gemonteerd, geschilderd en verroest.. En zo zijn ook de kleine dek openingen pas gemaakt, gespoten en verouderd.
    Hiervan zijn er twee en het is mijn bedoeling om hier hoofdschakelaars in te maken. En nu ze passend zijn, kan ik in ieder geval de dekplanken weer verder afmaken.

    IMG_2343.JPG


    Verder heb ik ook de luifel afgemaakt. geschuurd, gespoten en weer verouderd. Daarbij ook de lasnaden weer nagemaakt met roest accenten (met de airbrush en met olieverf, net als eerder is gedaan met het dek op de opbouw).
    Later komt hier nog reling werk op. Maar omdat dat doorloopt op het voordek kan dat pas later worden toegevoegd.

    IMG_2345.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2017
    Ronald Vis en MikeMohawk vinden dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Drukke periode en daarom nog steeds weinig grote "klussen" aan mijn scheepje kunnen doen.
    Maar helemaal stillzitten kan ik toch ook niet ... dus af en toe nog wel wat kleine dingen kunnen doen.
    Zoals bijv de armaturen in de mast. Daarbij is er één werkend gemaakt. Een rondom schijnend wit licht ..Deze gaat straks branden met het heklicht.
    Ook de rode en groene boordlichten kunnen branden,
    Zijn allemaal 3 mm 6 volt lampjes.
    De rode en groen staan hier in serie , maar zoals ook op de fotos wel te zien is moet ik nog wel wat "sleutelen" aan de lichtsterkte......

    IMG_2352.JPG

    Aan de hand van fotomateriaal ook nog wat gedaan aan de verdere inrichting van de stuurhut.
    Tegen de achterwand zijn er bijv schakelkasten gemonteerd. Meer details, waaronder natuurlijk het grote stuurwiel, zijn in voorbereiding
    Maar hieronder een kleine impressie die de sfeer in de stuurhut.
    Dit zal straks allemaal nauwelijk zichtbaar zijn , maar toch.... Er zit verlichting weggewerkt in de achterwand van de stuurhut.
    En als die dan toch brandt, en het is buiten donker, dan valt het misschien toch nog een beetje op..... ..

    IMG_2361.JPG

    ee,
    IMG_2358.JPG

    De meeste grotere delen aan en bij de opbouw zijn intussen wel klaar, maar de laatste grotere delen zijn de galgen aan de achterkant.
    Met de ervaringen van de voortste galgen gaat dit nu een stuk makkelijker. maar desondanks gaan er nog de nodige uurtjes inzitten.
    Hier de galg aan stuurboordzijde .
    Even met een provisorische "afstandhouder" op z'n plaats gezet, moest eerst nog even uitzoeken hoe ik de galgen zou kunnen monteren
    De galgen staan nl. vast op het dek en er zijn twee schoren bovenaan aan de galg die op het dak van de opbouw zijn vastgemaakt.
    Maar omdat bij mij de hele opbouw afneembaar moet blijven, kan het niet anders dan dat ook de galgen met de schoren helemaal afneembaar moeten blijven.
    Ik weet intussen hoe ik dat kan doen. Dan volgen ook nog wat details (bijv. kikkers, en het montagepunt voor de staag van boom)


    IMG_2399.JPG
    IMG_2395.JPG
    IMG_2404.JPG

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
    sjouke, MikeMohawk en Ronald Vis vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina