Sea-Cret bouwen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Peter-Paul, 16 mei 2011.

  1. Peter-Paul

    Peter-Paul Guest

    Als enthousiaste zeiler was ik al een tijdje aan het zoeken naar een leuke RC zeilboot. Mijn lieve vriendin heeft in al haar enthousiasme stiekem de Sea-Cret bij conrad voor me besteld en ik zal deze binnenkort gaan bouwen.

    Omdat ik toch wel onervaren ben in het bouwen van miniaturen wil ik mijn voortgang hier bijhouden en beschrijven in de hoop zo mensen te kunnen vinden die me kunnen helpen bij lastige vragen :)

    Er is wel eerder hier een draadje geweest over de servo's voor een Sea-Cret waar verwezen wordt naar de website odc-914.de maar deze bestaat helaas niet meer. Maar ik ga er vanuit dat hier genoeg kennis aanwezig zal zijn.

    Het eerste wat ik ontdekte bij mijn voorbereidingen om te gaan bouwen was dat er geen servo's/ontvanger/zender meegeleverd zijn. Dit lijkt me geen groot probleem aangezien deze ook los te verkrijgen zijn. Helaas is mij niet heel erg duidelijk welke ik het beste kan gebruiken voor mijn Sea-Cret.

    Is er iemand met deze boot die me kan vertellen welke servo's hij of zij gebruikt? Of heeft iemand goed advies voor een boot van dit formaat?

    Nog even wat specificaties op een rijtje van de Sea-Cret:
    Lengte: 914mm
    masthoogte: 1285mm
    kielgewicht: 1,5kg (totaal gewicht volgens boekje is 2,85kg)
    zeiloppervlakte totaal: 0,4715m2
    grootzeiloppervlakte: 0,2995m2
    fokoppervlakte: 0,1772m2
    Hier een plaatje van de huidige voortgang

    Ik hoor het graag als er advies is en ik zal het bouwen en ervaringen hier bij houden!
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Succes met de bouw, als zeiler ga ik dit zeker volgen. ;)
     
  3. Gerard41

    Gerard41

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo Peter-Paul,
    Ik heb sinds 2 jaar ook deze zeilboot.
    Ervaring in zeilen heb ik in het geheel niet, maar ik vond het uitdagend om zonder motor te kunnen varen.
    Het bouwen van deze boot stelt niet zoveel voor, hoor! Gewoon de bouwbeschrijving volgen en je bent met een dag of twee klaar.
    Wel moet je bijzonder attent zijn op de waterdichtheid van de boot, in het bijzonder het luik!
    Ik heb dat opgelost door aan de binnenkant van de deksel een dun, gesloten cel materiaal te plakken, zodat het luik nog net te sluiten is.
    Verder leg ik altijd onderin een papieren zakdoekje, dat zuigt evt. vocht op.
    Voor de roerservo gebruik ik de C677 van Graupner en voor de zeilen de 5077.
    Een tweekanaals zender is genoeg, ik heb zelf een Spectrum 5e, zie ZENDER 2.4 GHZ SPECTRUM DX5E

    Ik weet niet waar je woont, maar misschien heb je wat aan deze link:
    Modelzeilen

    Succes met de bouw!
     
  4. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
  5. Peter-Paul

    Peter-Paul Guest

    Dank je Gerard voor de tips!

    Ik ga de dx5e kopen met de c677 bij racingmicromagic. Ik zal hier ook even zo'n batterijbox bijstellen zodat het ook nog spanning heeft. Of is een batterypack te adviseren? Ik denk dat ik toch voor de AA batterijen zou gaan, hoef ik niet een aparte lader aan te schaffen.

    Ik heb ook een c5077 servo gevonden op een andere site voor 21.70 inc. verzendskosten.

    Als jij er al 2 jaar ervaring mee hebt in je eigen Sea-Cret heb ik er vertrouwen in dat het bij mij ook goed moet komen :) vaar je er veel mee?

    Leuk om te lezen inderdaad, deze had ik volgens mij ook al als pdf gevonden bij modelzeilen.
    Als het ooit zover is zal ik misschien ook een zeilnummer willen aanvragen :)

    Ik ben nog niet verder met de bouw zelf. Ik heb wel besloten even te wachten met de kiel te bevestigen aan de boot zodat ik het een en ander makkelijker kan hanteren als ik nog met de schoten/servo's aan het stoeien ben.

    Wat kan ik het beste gebruiken om de boot een kleurtje te geven? Is een simpel spuitbusje daar geschikt voor?
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter-Paul,

    Ik weet, dat je in de standaard SeaCret weinig diepte hebt voor de zeilservo, maar een 5 Kg servo lijkt me wat aan de magere kant.

    Ik heb in m'n Voyager, met een vergelijkbaar zeiloppervlak, een GWS Servo-IQ-900BB van 13Kg op 6V werken, en zelfs die moet je met beleid aan het werk zetten (alleen de schoten aanhalen als er niet de volle winddruk op staat) anders trekt 'ie het niet.

    Nu is dit een 1/4 scale servo met forse afmetingen, dus die zal in de SeaCret nooit in de standaard houder passen, dat deed 'ie in de Voyager ook niet zonder aanpassingen, maar ik zou toch naar een sterkere servo, die in je SeaCret past, zoeken.

    Als deze qua afmetingen past, dan heb je er eentje, die op 6V ook 15 kg kan trekken:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=2

    Het is jammer, dat de Duitse site niet meer actief is, daar waren diverse servo's bekend, die meer power hadden en die pasten.

    Een batterijbox is vragen om problemen, de contacten worden slecht en roesten rap, je boot wordt onbestuurbaar en zoiets gebeurt natuurlijk altijd bij aflandige wind op groot water... (hoe ik dat zo weet...?).

    Neem een gesoldeerd pakket van 5 penlights (6V), dan haal je ook het meeste vermogen uit je servo.
    Ik zeill inmiddels met een lipo van 2S (7,4V) 4000mAh met een UBEC om het voltage naar 6V te reduceren en ik kan de hele dag (en langer) zeilen.

    ABS vergeelt en wordt bros mettertijd, omdat de weekmaker eruit ontwijkt, verven vertraagt dit proces aanzienlijk.
    Je zou zelfs de binnenkant van een laagje kunnen voorzien.
    Licht opschuren en goed ontvetten, dan werkt een spuitbus prima.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2011
  7. Peter-Paul

    Peter-Paul Guest

    Anders moet ik misschien maar een sailwinch gaan zoeken?
     
  8. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    In standaard maat zijn ook enige sterkere servo´s te verkrijgen.
    Heb ik destijds ook in mijn Saphir gebouwd en in mijn IOM heb ik er ook een zitten.
    kost alleen wel wat meer dan de big scale servo´.
    Winch, bouw die dan in voordat je de boot in elkaar zet, of je moet (niet kan) de ´umlauf´schoot over dek laten lopen.
    Heb destijds bij de true blue ook een winch ingebouwd.
     
  9. Peter-Paul

    Peter-Paul Guest

    Ik ben nog weer even wat aan het rondneuzen geweest en ik heb de volgende gevonden:
    BlueBird servo super strong BMS-630 MG, Voor 37 euro bij conrad een kracht van 14.6kg volgens de site van bluebird.

    Voor zover ik het kan lezen en vinden op internet is dit de beste deal qua kracht/kwaliteit en prijs. Zijn er mensen die dit lezen die me dit anders compleet afraden en waarom? En kan ik deze gebruiken icm de spektrum dx5e zender/ontvanger?

    verder ben ik nog op zoek naar een door jan geadviseerde gesoldeerd pakketje. Maar ik zag er al een paar staan op de site van Robbe dus dat komt wel goed denk ik :)
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Peter-Paul,

    Conrad is altijd een beetje duurder, hier kost 'ie minder dan de helft:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : BMS-630MG Super Strong Servo 13kg / .17sec / 49g

    Ook op Marktplaats te vinden:
    Marktplaats.nl > Nieuwe Blue Bird BMS-630MG Super Torque Servo - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw en Speelgoed | Radiografisch

    Je hebt door de beperkte ruimte niet gigantisch veel keuze, ik zou zeggen, probeer het.
    Ik ben ook met een 13Kg metalgear servo met standaard maten begonnen, toen die de geest gaf heb ik de 1/4 scale er ingepast, dus ombouwen kan altijd nog...

    Een gesoldeerd pakketje maak je goedkoper zelf van vijf stuks Sanyo ENELOOP, de cellen voorvertinnen met een grote bout (= snel werken) en met stripjes messing aan elkaar verbinden, kabeltje eraan, stukje krimpkous eromheen, klaar.

    Goedkoper is een partij oplaadbare NiMH penlighs met een behoorlijke capaciteit van eBay, met de pakketjes die ik hiervan gemaakt heb zeil ik al een jaar of vier.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2011
  11. Peter-Paul

    Peter-Paul Guest

    tof, dank je, die andere op hobbyking van hextronic die je aanraadde had her en der wat slechte reviews, vandaar dat ik iets anders zocht :)

    Als ik bij hobbyking wil bestellen wordt er om een Customs Declaration gevraagd en staat standaard op 30% en op Gift. Kan ik dit het beste zo laten? Ik wist niet dat dit soort spul ook aangegeven moest worden bij de douane.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mei 2011
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo PP,

    Leesvoer:
    pakketje-uit-het-buitenland-douane

    Ik geef meestal de waarde 100% aan, of er gift of toy op staat boeit ze bij de Douane niet zoveel heb ik de indruk.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. Michiel

    Michiel

    Lid geworden:
    29 mei 2007
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Meppel
    Leuke boot, draadje ga ik zeker volgen succes!
     
  14. Danny blokland

    Danny blokland

    Lid geworden:
    27 mei 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Alphen aan den rijn
    Goede midag ik ben dus ook een seacret aan het bouwen en mis nu al onderdelen haha komt goed maar ik lees hier over dat de zeilen niet de besten zijn is er iemand in zh omg alphen aan den rijn die zeilen maakt of kan maken en zijn er nog bouw tips fok boom is wat slap ja die word vervangen nog ander dingen waar men rekening moet houden hoor het graag mvg danny Blokland
     
    smaragd vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina