Sea Devil advies

Discussie in 'Speedboten' gestart door Sareno, 29 apr 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik twijfel om een Sea Devil van iemand over te nemen. Het is een ouder type met 540 Brushed motortje en zou zo'n 30km/u moeten halen. Ik ben niet op zoek naar een snelheidsmonster maar eerder wat om te knutselen. De prijs is in mijn ogen redelijk.

    Het bootje komt zonder stuurservo en electronica. Nu is mijn vraag, waar moet ik op letten bij een servo en ontvanger voor zon bootje? Waterdicht kopen of zelf waterdicht maken?

    Wat zijn jullie ervaringen met een seadevil?
     
  2. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hallo Sareno,

    er zijn inmiddels al vele soorten en uitvoeringen van dit type. Heb je foto,s van je boot.
    Ik zou je servo’s gewoon kant en klaar waterdicht kopen. Let wel op 100% waterdicht is het NOOIT, dus zorg er ook voor dat je je kap en ontvanger ruimte goed waterdicht hebt. Doormiddel van goede tape of rubbers.

    Succes.
    Gr eddy
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ik heb persoonlijk geen ervaringen met deze boten.

    Gr eddy
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet ongedemonstreerd werkend/varend/rijdend/vliegend kopen.
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Wordt lastig zonder electronica.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Foto's, linkje, afmetingen?

    Groeten, Jan.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dit is hem. Een simpel ding maar doet wat hij moet doen.

    Hij lekt een beetje bij de as, daar moet ik nog even naar kijken.

    Er zit een 550 motor in, die wil ik eigenlijk wel door iets snellers vervangen. Enig idee wat ik het beste kan nemen? Ik heb diverse 540 liggen, is dat sneller?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    Kyosho boten hebben meestal geen schroefaskoker met lagers aan weerskanten, waardoor je er een vetvulling als afdichting tussen de lagers hebt.
    Als je de schroefas er uit haalt kun je dan eenvoudig constateren.
    De schroefaskoker is dan een buisje dat over de hele lengte contact heeft met de as.
    De schroefas vet houden is de enige mogelijkheid om de boel te smeren en af te dichten.

    Als je 540 motoren uit auto's komen, dan zijn ze bedoeld om aan een tandwiel reductie te werken, deze motoren maken veel toeren, maar hebben te weinig koppel om rechtstreeks een schroef aan te drijven.
    Ze komen niet op toeren in een boot en worden loeiheet, niet handig in een plastic romp.

    Een Speed 600 op 7 cellen NiMH is de 'standaard' voor dit soort boten:
    https://rc-point.nl/index.php?action=article&aid=15784&group_id=&lang=nl
    Dit is helemaal een aanrader (en goedkoper dan de Graupner):
    http://www.hlne.de/index.php/Motoren/B-Motoren.html#600 7,2V HS BB
    Hiermee worden wedstrijdboten gevaren, super motoren.

    Waterkoeling, al is het maar borstelkoeling, is wel aan te raden.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2019
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel. Ik heb nu een standaard 7.2v blok. Dat is 6 cell dacht ik
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Yep.

    De HeleN 600BB is een 3000Kv (toeren per volt onbelast) motor, daarmee kom je op 7,2V onder last op iets van 17500 toeren uit, voor een onderwaterprop is dat lekker.
    Voor een oppervlakte aandrijving werkt 8,4V (7 cellen) beter omdat je dan geen grote prop hoeft te draaien (met alle narigheid van het moment daarvan op het vaargedrag).

    Welke prop zit er nu onder?

    Groeten, Jan.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kleine uitbreiding: motoren kunnen elke spanning in RC land aan, isolatie overleeft paar honderd volt. Zo lang toerental (spanning × Kv) en stroom (koppel / Kv, in SI eenheden) maar niet te hoog worden.
     
  12. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Welke prop dit is, geen idee. Totale hoogte is ongeveer 3 cm. Gok ik.

    Hij komt in ieder geval niet helemaal in toeren en komt niet in planee. Mss is dat op te lossen door de accu 1 bakje verder naar voren te leggen.

    Is het te doen om de aandrijfas te upgraden naar wat beters eigenlijk?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Lijkt mij een schroef met hoge pitch. Dit houd in dat de bladen veel water willen weg duwen/verplaatsen. Dit kost veel vermogen. Door de accu te verplaatsen naar voren maak je het erger. Gewicht moet verder naar achteren om de romp in planee te krijgen. Ook moet de motor het kunnen trekken om de toeren te behouden om de boot vlot van zijn plek te krijgen. Neem een pitch van 1,2 tot 1,6. Gebruik eerst een plastic/Carbon schroef om te testen. Heb je de goede schroef gevonden koop je een metalen/bronzen schroef. Deze moet wel geslepen en gebalanceerd worden.

    Jouw schroef lijkt mij niet geslepen. Dit kost ook vermogen. Hoe te slijpen en balanceren staat wel op YT.

    Gr eddy
     
    Dick01 vindt dit leuk.
  14. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Bij een echte boot werkt gewicht aan de voorzijde juist om eerder in planee te komen. Vreemd.

    Dank voor je tips, ik ga er mee aan de slag
     
  15. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Is ook niet dat al het gewicht naar achter moet. Je moet een evenwicht zien te vinden. Meestal ligt dit punt op 2/3 van de voorkant van de boot. Bij een romp van 60cm zal dit in de buurt van de 35 tot 50cm van de boeg/punt van de romp liggen. Het exacte punt zul je moeten uitvinden door te testen. Steeds een beetje verder naar achter met je accu’s tot de boot goed in het water ligt op snelheid.
     
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ga er mee spelen en laat het weten

    Overigens, ik google me suf maar waar kan ik die schroeven kopen?
     
  17. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    C.nrad.nl en TPS racing, top-rc zijn website’s waar je dit kunt vinden. Hobbyking is ook een plek. Maar verzenden kan wat langer duren.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    1) Met gokken kom je er in dit geval niet, een schuifmaat om de diameter (niet de hoogte) op te meten geeft je een accuraat resultaat.
    Vuistregel is om een prop niet groter te nemen dan de diameter van de motor, dit om rooksignalen te voorkomen.

    2) Zonder te weten over welke type 550 motor we het hebben is er weinig van te zeggen of je onder last voldoende toeren haalt; een motor die regelmatig te heet wordt verliest de kracht in de magneten en zal geen trekkracht meer ontwikkelen, uit het water toeren zat, maar in het water niet. Als de motor geen waterkoeling heeft kan dat verlies van vermogen heel rap gaan.
    Zoals al gezegd, spelen met het zwaartepunt helpt om de boot in plané te krijgen, maar de dikke kiel, samen met een prop die eruitziet of er aardappels mee geschild worden, zal het verplaatsen van het zwaartepunt weinig helpen ben ik bang.

    Heb je een filmpje van de boot in actie?

    3) Als de schroefaskoker over de hele lengte tegen de as loopt, heeft dat aanzienlijke weerstand, zeker als de zaak net gesmeerd is.
    Elke as met aan weerskanten een lager is dan een verbetering.
    Op de foto lijkt het alsof er een stuk kale as tussen de drivedog en het achterlager zit; de stuwdruk van de prop komt dan niet op het eindlager van de schroefaskoker, maar op de motorlagers, die zijn daar niet op berekend en het kan best zijn dat de boel behoorlijk ingevreten is in de motor, dat maakt het leven van de motor er niet gemakkelijker op...

    Laat eens wat meer foto's zien van de boot, zowel binnen als buiten, zodat we een idee krijgen wat de 'upgrade' mogelijkheden zijn.

    Groeten, Jan.
     
  19. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel. Ik zie dat er bij c.rad over stijging wordt gesproken. Handig.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Voor een onderwaterprop is 1,4 een goede waarde om mee te beginnen, lager vereist veel meer toeren om op snelheid te komen, hoger zal de motor overbelasten.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina