Sea Devil advies

Discussie in 'Speedboten' gestart door Sareno, 29 apr 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Heb nu een krimpkous gebruikt. Ik krijg hem alleen niet recht in de koppeling, hij slingert een beetje. Wellicht heb ik het inkorten niet goed gedaan.

    Klopt het, als ik dat teflon gebruik, deze in de schacht moet en niet er over heen? Voelt als een erg krap gebeuren.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Leg eens uit?
    Het regent hier ook, maar ik denk niet dat het onder water laten inlopen van de motor op deze manier de bedoeling was.

    Vertel Bert, vertel!

    Groeten, Jan.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dit is een tweede die ik gekregen heb. En de motor lag veilig op mijn werkbank hoor!

    Ik zou deze wel varend willen maken om samen met mijn zoontje te toeren maar bij de schacht zit een enorm gat
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Definieer enorm, op de foto's zie ik er niks van.

    Het is ABS, een klein gaatje vul je met een papje van ABS resten opgelost in Aceton of MEK, een groter gat zet je van binnen een stukje ABS plaat overheen, met datzelfde papje en plamuurt het vlak na het uitdampen van het oplosmiddel.

    Groeten, Jan.
     
  5. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Net even gaan varen. Ondanks dat het aardig waait en het water minder rustig was, ging het al een stuk beter. De motor wordt iets warmer dan handwarm na lang varen. De accu wordt lauw en de regelaar blijft koel.

    Gisteren: https://photos.app.goo.gl/q64XDRW6SwR1Lg9z7

    Vandaag: https://photos.app.goo.gl/jgBxTkS42D1mgNgM8

    Het valt me wel op dat de accu het nog geen 10 minuten goed volhoudt, 3600mah maar dat ding is 10 jaar oud.
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Het vaart zoals je verwacht met een 550 motor op 6 cellen, perfect voor een beginnend vaarder, de doelgroep voor dit soort boten.
    De boot het strand op varen zou ik niet te vaak doen, als het tegen zit mol je je roer en/of de prop.

    Dat de accu het nog 10 minuten volhoudt, ligt aan de bescheiden motorisering in combinatie met NiMH.
    Zou je er de tweede motor, waarnaar ik linkte, inzetten en op 7 cellen met minimaal 4400mAh gaan varen dan haal je met moeite de 7 minuten vol gas. Het gaat dan wel een stuk harder natuurlijk en je komt niet onder waterkoeling van motor en regelaar uit.

    Groeten, Jan.
     
  8. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Het viel me vandaag ook niet tegen. Redelijk wat winst door eigenlijk normaal onderhoud en afstellen dankzij jouw tips.

    Over de waterkoeling, ik heb daar naar gekeken maar ik zou niet goed weten waar ik de pick-up van het water zou willen maken. Wellicht vlak naast het roer zodat het water er in gestuwd wordt?

    Nog 1 vraag trouwens, bijgaand 2 foto's van mijn bootjes. Zoals je kunt zien steekt de schacht bij de ene ver uit en bij de ander niet. Wat heeft de voorkeur? De korte toch?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Beide boten hebben verschillende astypen;
    Sea Devil 1) heeft een flexas waardoor de uitgaande as parallel met de waterlijn loopt, dit vaart prima en kan ook flink hard zonder dat de boot onhandelbaar wordt

    Sea Devil 2) heeft aan de foto te zien een starre as, die staat onder een (forse) hoek naar beneden, dat levert boven de standaard sukkelgang problemen op met het vaargedrag omdat de neus naar beneden gedrukt wordt.

    Met het roer verder van de schroef af, zoals in de filmpjes is de boot zeer wendbaar zonder dat grote roeruitslag voor problemen zorgt.
    De boot met de starre as zal een ongelofelijk agressief stuurgedrag hebben met de prop zo dicht bij het roer...

    Ik kijk morgen even naar koelwaterinlaatopties.

    Groeten, Jan.
     
  10. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Wow. Ik moet echter beter leren kijken. Ik dacht dat ze beiden identiek waren. Het enige verschil dat ik kon vinden was dat de witte een dunnere flexas heeft.

    Je weet duidelijk veel van dit spul. Weet je ook zeker dat het kyosho boten zijn? Ik vind online niet zoveel behalve bij rc-line maar die site is sinds 2004 niet meer bijgewerkt. Ik mis wat delen van de boot zelf. Niet zozeer van de techniek.
     
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi Jan, ik heb de bootjes nogmaals goed vergeleken maar ze lijken echt identiek. De witte is alleen anders in elkaar gezet en wss daardoor ook beschadigd.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    Van deze boten zijn er een heleboel verkocht, de uitvoering ervan kon wel eens verschillen, al naar gelang welke sales manager zich er mee bemoeide.
    Als het destijds een kit was, dan is de witte wel heel onoordeelkundig in elkaar gezet (om het eens netjes te formuleren), de flexas zal bijna recht lopen, in plaats van de curve die de zwarte boot heeft.
    Volgens deze verkoper heeft Graupner ze ook verkocht, maar dat lijkt me meer gebaseerd op de bijgeleverde zender, het is toch echt een boot die in het verre Oosten gemaakt is:
    https://www.ebay.de/itm/183784025753?ul_noapp=true
    Bij RC-Line is er sprake van een mechanische vaartregelaar en 8,4V (= 7 cellen).
    Nog een herbouwer: https://www.ebay.de/itm/192758526678?ul_noapp=true

    Ik weet bijna zeker dat de boot bij Kyosho vandaan komt, maar ik moet mijn oude modelbouw magazines eens doorbladeren om bevestiging daarvan te vinden.

    Groeten, Jan.
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel. De curve is bij de zwarte ook uit de flexas. Die loopt nu nagenoeg kaarsrecht en zonder wiebelen.

    Werkt het aceton truukje ook bij lexaan net als ABS?

    Edit; als ik die advertenties zo zie, heb ik ze wel erg goedkoop.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Lexaan is polycarbonaat, daarvoor weet ik zo geen oplosmiddel, waarmee je een papje ervan zou kunnen maken.

    eBay is berucht om z'n (vraag)prijzen van alle mogelijke zooi, waar je zelf nog veel aan moet doen om het fatsoenlijk varend te krijgen.

    Groeten, Jan.
     
  15. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Net weer gevaren en het gaat best grappig. Helaas kakt mijn accu erg snel in maar dat is snel opgelost.

    Ook wordt de motor toch wel warm. Ook daar ga ik qua weerstand nog eens naar kijken. Ik ben erg benieuwd naar de tips over waterkoeling .

    Wat ook opvalt is dat het roer erg strak tegen de bodem zit. Bij het witte bootje zie je daar al zelfs schade. Ook daar dus naar kijken.

    Ik ben ook met een ABS papje bezig geweest maar dat werd net een vies drankje. Teveel aceton vermoed ik. Tips?
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    1) Voor een tien jaar oude NiMH is het bewonderenswaardig, dat je er nog zo lang mee kunt varen, NiMH zijn onderhoudsgevoelig, die die heb je redelijk gauw stuk als je ze ongeladen laat liggen.

    2) Warm is relatief; 50°C doet zeer aan je vingers, maar is een normale werktemperatuur voor een borstelmotor, want die is hooguit 65% efficiënt, de resterende 35% is verlies en warmte.
    Houdt maar eens een 40W soldeerboutje vast terwijl je de stroom inschakelt, dat produceert een borstelmotor ook...

    Afgaand op de foto's heb je geen ruimte voor een mantelkoeling zonder ingrijpende verbouwing, dus ik zou voor borstelkoeling gaan, dan koel je op de plek waar de warmte ontstaat, ik zal morgen even wat foto's hiervan plaatsen.
    Uit de overgang naar borstelloos in onze wedstrijdboten heb ik hier nog een aantal gebruikte 600 motoren liggen, die kun je wel krijgen om te zien wat dat met je Sea Devil doet.
    Daar zit al borstelkoeling plus rudimentaire mantelkoeling op (in de vorm van twee pijpjes op de fluxring gesoldeerd), dit was voldoende om de motor te koelen gedurende de 7 minuten vol gas heats.

    3) Vulringetje ertussen?

    4) Laat maar even staan tot er een deel Aceton verdampt is, dan wordt het vanzelf dikker.
    Persoonlijk heb ik het zó dik, dat je het met een penseeltje op kunt brengen in dunne(!) lagen zonder dat het gaat lopen. Het uitroepteken staat er niet voor niets; teveel in één keer aanbrengen verweekt het omliggende ABS en vervormt je romp, permanent!
    Werk dus in dunne lagen en laat het oplosmiddel eerst volledig verdampen vóór je een tweede laag aanbrengt.
    Ik spreek uit ervaring...

    Groeten, Jan.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  17. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik ben erg benieuwd naar de koeling en motoren. Betekent dit dat waterkoeling voor dit bootje helemaal niet kan?

    Het witte bootje ga ik nu eerst helemaal schoonmaken en netjes maken. Daarna eens goed naar de aandrijving kijken. Ik wil de as zo vlak mogelijk hebben, zover de stand van de motor het toe laat.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    Niet kunnen is een groot woord, maar de manier waarop de motor in jouw boten zit, laat zien dat de ontwerper geen waterkoeling (of lange vaartijden) in gedachten had toen dit bedacht werd.

    Hier een paar foto's van de 600 motor in mijn 50 cm mono:
    PIC02757.JPG
    De pijpjes op de fluxring zijn er op gesoldeerd terwijl die er af geschoven was, anders krijg je nooit voldoende warmte erin om te kunnen solderen.
    De zwarte verkleuring naast de motor laat zien dat er een motor met relatief zachte koolborstels is ingezet, zachte koolborstels kunnen meer stroom aan, maar slijten ook harder, gemiddeld gaat zo'n motor een race seizoen mee, dan zijn de koolborstels wel zowat verdwenen.

    PIC02758.JPG
    Zoals je kunt zien, zit de motor aan een flens gebout, waar de koppeling met de (vaste) as in zit, geen uitlijnings problemen.
    De as met flens zit op zijn beurt aan een motorspant vast dat over de hele breedte van de romp loopt zodat de krachten goed verdeeld worden.
    Op de voorgrond zie je de kevlar versteviging van de bodem, die bij dit model (Hopf Baracuda) erg dun is uitgevoerd (gewichtsbesparing).
    Kevlar is een beetje overkill, maar was toevallig voorhanden...
    Daar de Baracuda een gestepte romp heeft, zit de inlaat rechts naast de motor in de eerste step en de uitlaat links achter de step.
    De inlaat wijst naar voren en de uitlaat naar achteren, de zuiging van de uitlaat helpt de flow in het koelsysteem.

    PIC02759.JPG
    Om de messing pijpjes op de aansluitlippen te kunnen solderen is het belangrijk dat je snel kunt werken, om te voorkomen dat de kunststof houders van de aansluitlippen (en je koolborstels) te veel worden warm gestookt en zullen vervormen, als dat gebeurd, is in de meeste gevallen je nieuwe motor weg...
    De buisjes (op de foto te lang en niet afgebraamd) en aansluitlippen dus eerst vertinnen, met een gemodificeerde wasknijper de boel op z'n plaats houden en met een grote bout (80-100W) snel de boel aan elkaar solderen.

    Met diezelfde knijper houdt je later ook de voorvertinde draad op z'n plek zodat die snel kan worden vastgesoldeerd.

    Daar jouw motor geen (afneembare) fluxring heeft, valt het aanbrengen van de pijpjes hierop af, de aansluitlippen kun je wél van koelpijpjes voorzien, want daarvoor zou ruimte moeten zijn.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2019
  19. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hoi Jan, het ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd hoe en of ik dit in mijn bootje ga krijgen.
     
  20. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Denk dat als dit allemaal in je romp gemaakt moet worden er heel wat uurtjes in gaan zitten.

    Is het niet mogelijk om op de plaats waar de originele motor zit, een kleine brushless buiten of binnen loper te plaatsen. Waterkoeling word dat mss ook iets simpeler te realiseren door middel van spant koeling of koel huls.

    Gr eddy
     

Deel Deze Pagina