Sea Devil advies

Discussie in 'Speedboten' gestart door Sareno, 29 apr 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Eindelijk even de tijd om uitgebreid vragen te stellen over de aandrijf as, de stand ervan en het type.

    Zoals jullie inmiddels hebben kunnen lezen heb ik 2 (volgens mij) identieke SeaDevils maar deze zijn door de vorige eigenaren verschillend opgebouwd.

    De zwarte boot is varend en heeft een 4mm aandrijfas waarbij de aspijp (naam?) gelijk met de romp is afgewerkt. Deze as ligt relatief mooi in lijn met de vaarrichting en zou dus redelijk efficient moeten werken. Het compromis ligt hem erin dat ik bij deze stand geen kaarsrechte as kan monteren. De boot is simpelweg niet zo ontworpen om dit in 1 rechte lijn voor elkaar te krijgen. Dan moet de motor zo laag komen te liggen dat hij bijna door de bodem komt. Wellicht kan een ervaren rot dit wel zo maken maar ik heb niet genoeg ervaring met ABS/Glasvezel etc.

    De as komt nu zo'n 4mm lager uit dan de motor en wordt nu gecompenseerd door de flexas (heel erg geleidelijk). De schroef zit nu bijna tegen de romp aan (1 a 2mm ruimte ivm de flexas).

    Bij de witte Seadevil zit een beduidend langere as, ook met een flexas intern. Deze is 3mm. Deze aspijp loopt bijna tegen de motor aan (millimeter werk) en loopt bijna 3 cm onder de boot door, de schroef zit dan vlak voor het roer. In dit geval loopt de as onder een hoek naar beneden de boot uit.

    Beide assen hebben geen enkele vorm van lagering overigens.

    Mijn vraag is dus alsvolgt, waar kan ik het compromis het beste zoeken? een kleine correctie dmv de flexas maar toch nagenoeg recht naar achter aandrijven? Of juist onder een hoek maar 1 rechte as?

    En wat voor as kan ik het beste kopen als ik hem gelagerd wil hebben? Mijn voorkeur gaat wel naar een flexas waarmee ik iets kan compenseren.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sareno,

    Je zegt het zelf al; de boot met de uitgaande as parallel aan de bodem zal het beste varen, dat je daarvoor een flexas nodig hebt om bij de motor uit te komen is geen probleem, zolang de bocht in de flexas maar mooi geleidelijk is.

    Dat het starre eindstuk niet gelagerd is in de schroefaskoker is maar ten dele waar; zonder foto's en metingen van jou, vermoed ik dat de schroefaskoker (= aspijp) maar een fractie wijder is dan de diameter van het starre eindstuk, met een weinig vet moet dat de boel afdichten.
    Als die schroefaskoker niet al te lang is, valt het met de weerstand/wrijving wel mee; betreft het een centimeter of tien, dan zou ik maatregelen nemen zodat alleen het eind en begin van het starre asdeel gelagerd is en de rest vrij loopt in de schroefaskoker.

    Groeten, Jan.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    De Johnson motor is wel iets groter dan de mijne. We gaan het zo proberen. Dat goed of goed fout. Haha.
     
  4. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hij loopt wel wat harder, geen schade aan de as al heeft hij vlak bij de uitgang van de schroefaskoker wel wat speling. Dat hoor je een beetje bij het varen.

    Motor werd minder dan handwarm.

    https://photos.app.goo.gl/pC8FSPyYQQms8X9E7
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Nu nog op 7 cellen, dan merk je pas het verschil.

    Groeten, Jan
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat geloof ik! Eerst de boel maar iets verstevigen.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] En weg.

    Sorry, heb wat ruzie met het uploaden van fotos.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2019

Deel Deze Pagina