Wel Duits maar werkt perfect,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Wat ik bij deze schakeling mis, zijn de dioden over de eindschakelaars. Want die hebt je wel nodig, anders draait het zaakje (zeker bij het takelen) in de soep:
Da's simpel op te lossen door een aantal latjes wat af te korten, zodat het plankenpatroon wat onregelmatiger wordt.Roerstokjes hebben lengte X en langer zijn ze niet.
Hierdoor krijg je al gauw het 'gemetseld muurtje ' effect.
Beste Mathieu,
ik heb met aandacht je dagboek doorgelezen echt geweldig dat je dit hebt gedaan. Ook ik ben sinds kort eigenaar van deze boot en een vriend van mij doet alle elektronica waar ik natuurlijk ontzettend blij mee ben. Het was een grote puinhoop met tig aan kleuren draden en ook nog eens alles aan elkaar geplakt. Maar het wordt nu al een hele verandering in een vrij korte tijd dat ik de boot heb. Alles veel netter met goede schakelaars enz enz!! Zal t.z.t nog wel een aantal foto's plaatsen van het eind resultaat en hoe ik hem kreeg. Degene waarvan de boot was kan er niet mee gevaren hebben want er klopte niets van de elektronica en denk ook dat dit de reden is geweest dat hij hem heeft verkocht !. Verder moeten we ook nog het achterstuk bouwen daar deze niet bij de boot zat. Ik zag dat er wat aantekeningen zijn die ik goed kan gebruiken om door een 3 D spuiter dit te laten maken. Tot later. Vr Philemon
Beste Mathieu,
ik heb met aandacht je verslag doorgelezen echt geweldig dat je dit hebt gedaan. Ook ik ben sinds kort eigenaar van deze boot en een vriend van mij doet alle elektronica waar ik natuurlijk ontzettend blij mee ben. Het was een grote puinhoop met tig aan kleuren draden en ook nog eens alles aan elkaar geplakt. Maar het wordt nu al een hele verandering in een vrij korte tijd dat ik de boot heb. Alles veel netter met goede schakelaars enz enz!! Zal t.z.t nog wel een aantal foto's plaatsen van het eind resultaat en hoe ik hem kreeg. Degene waarvan de boot was kan er niet mee gevaren hebben want er klopte niets van de elektronica en denk ook dat dit de reden is geweest dat hij hem heeft verkocht !. Verder moeten we ook nog het achterstuk bouwen daar deze niet bij de boot zat. Ik zag dat er wat aantekeningen zijn die ik goed kan gebruiken om door een 3 D spuiter dit te laten maken. Tot later. Vr Philemon
U kunt beter dat e-mail adres hier even weghalen in verband met spamrobots.Begrijp dat u niet zo maar een nummer aan iedereen geeft ,vandaar dat ik het aan u vraag mocht hij u bellen dat u mij dit mailt op mijn emailadres
Heren ,
Bedankt voor jullie reacties.
Hoe oud mijn boot is heb ik ook geen idee van, ik heb hem een paar jaar terug via MP op de kop getikt.
De genoemde micro schakelaars heb ik dus ook en ik heb net een proefopstelling gemaakt gehad en mijn vermoeden was juist, de schakeling zoals Graupner hem op tekening gezet heeft kan niet werken met de schakelaars als eind afslag.
Bekijk bijlage 575064
Dit is dus het schema wat erbij zit.
Waar ik nu mee bezig ben is met deel "K" van het schema, het draaien van de kraan, waar in "M" de microschakelaars zijn.
Wanneer we dus blind de logica van het plaatje volgen (uitgaan van de linkse van de 2 schakelaars), dan is de linker aansluiting de COM, de middelste de NO en de rechtse dus de NC. Bij de rechter is de volgorde dus net andersom.
Voor de volledigheid:
COM contacten: gaan naar de aansluitingen op de motor
NC contacten: worden verbonden en gaan naar de gezamenlijke "min"
NO contacten: Gaan ieder naar een andere aansluiting op de omschakelmodule. In mijn test opstelling wordt nog geen schakel elektronica gebruikt maar worden de "plus"draden om de beurt op de plus van een accu gezet om het omkeren van de draairichting te simuleren.
Dit dus zo aangesloten en, verrassing, hij deed het alleen wanneer de schakelaar ingedrukt wordt.
Gebeurt er iets in die omschakelmodule wat ik niet zo kan simuleren? of maak ik ergens een denkfout?
Iemand een idee? Liefst met tekening.
Groet,
Mathieu