Sebart Katana S30E V2 is bijna klaar

• Topicstarter Topicstarter nwolsink
  • Startdatum Startdatum
nwolsink zei:
-Hoe lijn ik het hoogteroer goed uit
Dit stond er daarjuist precies niet.

Kijk eens naar dit verslag op RCU.
In het kort:
vleugelbuis + stabilo plaatsen. Beide horizontaal ondersteunen, bijvoorbeeld met een plastieken doosje ofzo. Dan is de stabilo al evenwijdig met de vleugel. Dan moet je nog van de linker -en rechtertip van het stabilo meten tot een punt vooraan zodat beide evenver zitten. (Beetje duidelijk?)
Als je vindt dat alles recht genoeg zit plakken met secondelijm. Hier is dus gemakkelijk om te werken met secondelijm, droog passen en dan plakken. De lijm dringt voldoende ver door om een sterke verbinding te maken.

Foto van hoe ze het doen op RCU:
14.jpg

Charlie.. zei:
nwolsink zei:
-Hoe lijn ik het hoogteroer goed uit
Dit stond er daarjuist precies niet.

Kijk eens naar dit verslag op RCU.
In het kort:
vleugelbuis + stabilo plaatsen. Beide horizontaal ondersteunen, bijvoorbeeld met een plastieken doosje ofzo. Dan is de stabilo al evenwijdig met de vleugel. Dan moet je nog van de linker -en rechtertip van het stabilo meten tot een punt vooraan zodat beide evenver zitten. (Beetje duidelijk?)
Als je vindt dat alles recht genoeg zit plakken met secondelijm. Hier is dus gemakkelijk om te werken met secondelijm, droog passen en dan plakken. De lijm dringt voldoende ver door om een sterke verbinding te maken.

Kijk, daar hebben we wat aan, verder bevestig de ontvanger + regelaar met plakkend Velcro, dan kan je het er ook nog eens uithalen.
Om de Lipo doe ik dan nog een extra (Velcro) strap.

Ben al aardig opgeschoten, alle roeren + het staartwiel zitten eraan en tevens de servo's zijn geplaatst.
Wat ik minder vind zijn de armpjes die aan de roeren moeten, dan krijg je aan de bovenzijde zo'n lelijk plaatje op de roeren.
Is daar geen andere oplossing voor?

nwolsink zei:
Ben al aardig opgeschoten, alle roeren + het staartwiel zitten eraan en tevens de servo's zijn geplaatst.
Wat ik minder vind zijn de armpjes die aan de roeren moeten, dan krijg je aan de bovenzijde zo'n lelijk plaatje op de roeren.
In dat verslag op RCU zie je de roerhevels (epoxy of welk materiaal is dit?) die voor de QQ Yak gebruikt worden. Die worden erin gelijmd. Bij de pull-pull heb je dan natuurlijk een hevel aan beide kanten (voor hoogte- en richtingsroer). Maar bij de rolroeren zie je er dus niets van aan de bovenkant omdat het daar push-pull is. Bekijk de foto's op RCU maar eens.
Dergelijke roerhevels zijn los te koop denk ik of je kan ze zelf maken.

Charlie.. zei:
nwolsink zei:
In dat verslag op RCU zie je de roerhevels (epoxy of welk materiaal is dit?) die voor de QQ Yak gebruikt worden. Die worden erin gelijmd. Bij de pull-pull heb je dan natuurlijk een hevel aan beide kanten (voor hoogte- en richtingsroer). Maar bij de rolroeren zie je er dus niets van aan de bovenkant omdat het daar push-pull is. Bekijk de foto's op RCU maar eens.
Dergelijke roerhevels zijn los te koop denk ik of je kan ze zelf maken.

Die moet ik idd ook hebben, op de sukhoi zitten deze overigens wel :mad:
Natterer maar eens even bellen dan of ze me deze kunnen naleveren.

Nu nog zien dat ik die motor erop krijg, die past er zo 123 nog niet direct op.

Ik zoek dus nu Epoxy of carbon roerhevels die je simpelweg in de roeren vast kan lijmen, de plastic exemplaren die erbij zitten zijn echt niet om aan te zien.
Bij de sukhoi zitten ze wel, maar bij de Katana niet :?:

Zulk soort dus:
a1371945-182-SukhoiTail%20042.jpg

Alexzzz zei:
Zelf maken, is erg eenvoudig.

Grt.

Is ook zo. voor 1 model

Als je regelmatig modellen bouwt is het lastig.

Deze heb ik een keer cnc laten fresen.
Gaan voor kleine en grote modellen en houden ook met kogel kwiklink zeer grote krachten uit.

pict0053de3.jpg

pict0054hl3.jpg

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Alexzzz zei:
Zelf maken, is erg eenvoudig.

Grt.

Is ook zo. voor 1 model

Als je regelmatig modellen bouwt is het lastig.

Deze heb ik een keer cnc laten fresen.
Gaan voor kleine en grote modellen en houden ook met kogel kwiklink zeer grote krachten uit.

Mvg Johan

Dat zijn idd mooie hevels > je hebt PB :D

Hij is bijna klaar, alleen nog de servo's aan de roeren bevestigen en de zender/ontvanger instellen.
Ik zit nog met een ding, er gaan 3 kabels vd motor naar de regelaar, deze zijn allen zwart en er staat verder niets op.
Ook in het boekje van Hacker staat niets, maakt het niet uit hoe je deze aansluit?

(P.s. morgen komen er wat foto's!)

Nee, maakt niks uit. Als je motor de verkeerde kant op draait moet je willekeurig 2 draden omdraaien. Dit werkt zo bij alle brushless motoren.

nee, maakt idd niets uit. Aansluiten en proberen. draait de motor dan de verkeerde kant op dan verwissel je 2 van de 3 draden van plaast en hij loopt de goede kant op. Dit is dan ook de reden dat de meesten hier 3 mm goudstekkers gebruiken voor de verbinding. Zet dan wel de vrouwtjes aan de regelaar en de mannetjes aan de motor.

Theo Coenen zei:
nee, maakt idd niets uit. Aansluiten en proberen. draait de motor dan de verkeerde kant op dan verwissel je 2 van de 3 draden van plaast en hij loopt de goede kant op. Dit is dan ook de reden dat de meesten hier 3 mm goudstekkers gebruiken voor de verbinding. Zet dan wel de vrouwtjes aan de regelaar en de mannetjes aan de motor.

Stekkers zaten er al aan, ik ga morgen alle electronica testen, dan maak ik meteen foto's

P.s. > kan ik de antenne beter in een buisje leggen? (in de romp dan)

Alle electronica is aangesloten en alles werkte, nu wil ik het nog een keer nalopen > NIETS > geen piepjes, niks meer.
De accu is vol, de zender doet het, alleen het vliegtuig reageert nergens meer op ????

Wat kan dit zijn > ontvanger stuk?

nwolsink zei:
Alle electronica is aangesloten en alles werkte, nu wil ik het nog een keer nalopen > NIETS > geen piepjes, niks meer.
De accu is vol, de zender doet het, alleen het vliegtuig reageert nergens meer op ????

Wat kan dit zijn > ontvanger stuk?

na een uur prutsen dit probleem opgelost, nu de eerste foto's:

katana.JPG

Als je goed kijkt kan je rechtsvoor de aan/uit schakelaar zien zitten, daar kan je dus nog bij met de kap erop
katana1.JPG

Alle kabels netje opgeruimt
katana3.JPG

Het enige wat nog moet gebeuren is de servo's met de roeren verbinden, daarvoor wacht ik dus nog even op andere hevels.
Ook zit ik eraan te denk om het met bal links te gaan doen ipv met de meegeleverde stangen.
Dit is tevens het enige minpunt van deze ARF set, verder is alles echt van een erg goede kwaliteit en pasvorm.

nwolsink zei:
Ook zit ik eraan te denk om het met bal links te gaan doen ipv met de meegeleverde stangen.
Dit is tevens het enige minpunt van deze ARF set, verder is alles echt van een erg goede kwaliteit en pasvorm.

wat is er mis met de stangen en/of constructie ? te dun of wat ?

Gerard_nl zei:
nwolsink zei:

wat is er mis met de stangen en/of constructie ? te dun of wat ?

Ze zullen vast niet te dun zijn maar echt kwalitatief komt het niet over, op de Sukhoi (die is nieuwer) zitten onderhand ook andere (epoxy) hevels die je in de vleugel lijmt met daaraan weer carbon armen, deze setup ga ik ook maken.

Back