Sebart shark S 30E

• Topicstarter Topicstarter Jantjedebouwer
  • Startdatum Startdatum
J

Jantjedebouwer

Guest
Hallo,

Ik was net even aan het rondneuzen op de sebart site toen ik dit model tegen kwam. Bij sebart schrijven ze hem dus aan als een trainer, maar nu vraag ik mij af of hij even goed is om mee te leren vliegen als pakweg een calmato of een charter!?
Heeft iemand toevallig ervaring met dit vliegtuig?
shark-01.jpg

Alvast bedankt

Jan

een calmato is volgens mij beter want de vleugel is bij dit vliegtuig (op de foto) erg kort waadoor hij erg wendbaar is.
het is overigens ook een 3D toestel dus dat is zoiezo niet erg goed voor een beginner.

Ik heb zelf van Sebart de Katana´s 30 E vliegt super :D

k vindt dit ook een mooi modelletje

Maar ik denk dat de Calmato of een Charter beter geschikt zijn om te leren vliegen ;)

Grt.

Gezien de grootte van de roeren, vleugel vstelling, spoilers etc. moet dit model naar mijn mening toch als een normale trainer gezien worden.
shark-10.jpg

Je moet wel lesen wat er staat .

Outdoor electric 3D trainer

Dus niks om te leren vliegen .

Mvg Johan

ben het niet helemaal met je eens heb toevalig ook naar deze trainer gekeken toen ik wat zocht maar word op verschillende sites wel aangegeven als een heel mooie begin trainer maar het nadeel is dan ook dat er een aardig prijskaartje aan vast zit.
kijk even naar deze link nederlandse site
shark-00B.jpg

maar jan had ik niet in een andere post gelezen dat je voor de calmato ging??????

Laatst bewerkt:
Een f3a kist kun je ook als trainer zien...

Ik denk dat je met deze kist en een simulator een prima begin van de hobby hebt waar je ook nog even mee vooruit kan.

Volgens mij is deze kist wel degelijk als trainer(1e vliegtuig) bedoeld. Zo heeft Hangar-9 ooit een mustan p51 (geloof ik) uitgebracht, ook als 1e vliegtuig bedoeld.

@Heligek..
Ja zeker, de calmato komt er. Geen moment getwijfeld maar ik was gewoon even aan het kijken op Aerobertics toen ik deze trainer tegenkwam en ik wou gewoon even vragen of jullie em kenden.. Trouwens... Voor de prijs van die Shark heb je een calmato met motor dus...En het was effe sparen maar nu nieuwjaar is geweest is het spaarpotje weer vol:D:D

Groeten
Jan

In het Januari (2009) nummer van Model World ( Radio Control Model World | Magazine - Contents... January 2009 ) staat een review van de Shark.
Het toestel is gereviewed als trainer (= 1e model voor beginner) en voldoet daar ook aan.

De shark is niet goedkoop, maar als je het toestel heel kan houden (Sebart is erg licht, maar kent meestal daardoor ook zwakke plekken) kan je het gelijk gebruiken als soort van 2e en 3e toestel (zonder iets nieuws te hoeven kopen) omdat het een allround toestel is met veel mogelijkheden. Een zogenaamde 'long term investment' ...

Het begrip 'trainer' is naar mijn mening iets wat te pas en te onpas voor een toestel gebruikt wordt. En de definitie van trainer varieert per club en per land. Er zijn clubs die restricties opleggen zoals een maximale grote, maximale motor inhoud (bij brandstof motor) en zelfs dat een eerste toestel geen roelroeren mag hebben. Persoonlijk ben ik van mening dat een trainer een soort van ingebouwde fout marge moet bieden, oftewel de beginner tijd geven om zijn nog niet intuïtieve stuurbeweging te corrigeren. Tevens moet het toestel de beginnende piloot het gevoel geven dat de piloot de controle in handen heeft en niet andersom. Een toestel als bijvoorbeeld de Robbe Charter of de Calmato met een flinke V-stelling en daardoor een vorm van zelfcorrigerend vermogen voldoet daar aan (mits goed gebouwd). Maar een toestel die de leerling het gevoel geeft van 'in control' zijn, is per situatie (leerling toestel combinatie)verschillend. Tevens zijn er nog steeds 'nieuwe' ontwikkelingen zoals de 'opzet stukjes' op de voorlijst die je ook bij Hangar 9 trainers ziet. En natuurlijk het feit dat door toepassing van hitech materialen en constructie methodes het gewicht lekker laag kan blijven voor een relatief groot toestel. De Charter is dan misschien wel 'proven technology' maar er is ook niets mis met 'new technology'... !

Laatst bewerkt:
Moest ik terug moeten leren vliegen, ik zou direct zoiets kopen.
Een "echte trainer" is een nutteloze investering. Na enkele maanden is die "echte trainer" enkel nog een rem op je leercurve. Met deze kan je ook wat basis acro enzo leren. Heel tof dus.

Ik ben er haast zeker van dat dit af te stellen is tot iets wat op een trainer lijkt. Je moet er dan wel tijd in steken, 3/4de van de instructeurs op de vliegclubs zijn zelf halve beginners. Met die hulp ben je weinig maar je zal het er dan toch mee moeten doen.

Het nadeel van bovenvermeld toestel is de gewichtsbesparingen. Ik heb zo m'n twijfels hoe dit toestel de gewoonlijke brute landingen van de meeste beginners overleefd?

Mijn inziens; koop een superdeluxe robuuste calmato hoogdekker. Wanneer je alles kan wat de calmato kan, mag je gerust een full 3D/acro model kopen. Als je electro wil vliegen, weet ik niet direct wat te kiezen. De electrio calmato vind ik maar een saai ding.

@jantjedebouwer:
jij bent ondertussen wel onze topic-kampioen denk'k :) Misschien eerst budgetbegeleiding aanvragen vooraleer aankopen aan te kondigen :)

@Paul,

Heb ik ERGENS gezegd dat ik dit toestel wil kopen? NEEN, zoek maar je gaat het niet vinden. Dit topic was meer bedoeld zoals JVDO bevoorbeeld het topic plaatste over de EF Extra 78".. Snap je? Ik blijf gewoon bij mijn calmato hoor:D wees gerust. Ik wou gewoon weten of iemand hier ervaring mee heeft, meer niet

Jan

Ik heb hem net gekocht als 9de toestel ?
Ben ik dan nog aan het trainen? hahaha. (op 3 d gebied valt er nog veeeeel te leren voor mij)

Ik vond hem in het echt, prachtig en wilde graag een maatje groter.

Ik ben benieuwd hoe hij vliegt naast mijn acromaster/yak extreme flight en nu dus deze.

;)

Laatst bewerkt:
ik had het genoegen hem te vliegen, en het bevalt mij niet echt .
ik weet niet welke set up, maar ik dacht de voorgeschreven combi, en dit op 3 cellen .
het gaf me een raar gevoel. vliecht anders dan andere .

Een Sebart, (staat volgens mij voor kwaliteit en vliegplezier) en als ik de diverse filmpjes zie dan vliegt hij toch erg leuk.
:rolleyes:

Maar zodra ik mijn setup binnen heb, zal ik na mijn maiden mijn eigen indruk hier even intypen.

Hopelijk voor mij heb ik een andere mening
;)

Back