Sebart shark S 30E

• Topicstarter Topicstarter Jantjedebouwer
  • Startdatum Startdatum
Sebart Shark

Heb deze Sebart Hawk S30E gekocht en vlieg hem sinds enkele maanden. Ik heb daarnaast een Sebart Katana S30, het verschil mag duidelijk zijn. De Katana vliegt strak en snel, de Hawk doet dit ook, maar dan op een "Boeing 747 met flaps uit" snelheid. Het is maar net wat je wil op de vrijdagavond...;-)

Onder 1/2 gas is het een trainer, waar je zeer goed de gevolgen ziet van het "knuppelen" op de zender. Hierop reageert de Hawk vrij gevoelig, maar niet kritisch. Dankzij de langzame snelheid is er tijd genoeg om te corrigeren. Overtrekken is erg lastig, maar zet je hem "op zijn staart" bijna stil, dan valt hij over links weg, maar corrigeert zoichzelf door weer snelheid te maken en is dan makkelijk op te vangen. Om mooie bochten te vliegen, moet je bij dit model zowel rolroer en richtingroer sturen (vanwege de relatief lange romp). Voor de luie avonden kun je dit ook mixen uiteraard.

Voor iemand zonder vliegervaring is het erg simpel te vliegen en ook te leren vliegen. De uitslagen zijn goed zichtbaar, zodat het leereffect groot is. Bij een snellere Calmato zie je dit niet altijd. Het landen is eenvoudig; recht voor de baan brengen en het gas minderen (niet dicht, dan kun je ver lopen). Boven het veld brengen en dan gas dicht. De daalhoek kan vrij steil zijn, bij langzame snelheid. Ik heb in deze setup 20% Expo op de rolroeren staan en 40% op het hoogteroer, omdat anders de Hawk op het hoogteroer te kietelig is.

Boven 1/2 gas geeft de standaard setup (Hacker A30, Hacker 40A regelaar, LiPo 2250 mAh) een ander beeld te zien. Het model kan recht omhoog, maar vind dit niet leuk (probeert weg te draaien over de langsas). Het is wel mogelijk om de beginselen van het hooveren aan te leren en ook rollen en loopings gaan gemakkelijk af. Het is wel lastig om de "snelle" figuren te vliegen, omdat het model snel stil zal vallen. Met "Electric Power" erop, vliegt het erg leuk, maar niet zo strak als de Katana of de Angel. Instellingen zijn hier 100%, hoewel op het hoogteroer hier ook wat Expo zit, vliegt iets fijner en strakker..

Een en ander aan vliegstijl is uiteraard ook te "tunen" door het zwaartepunt te verleggen.

De kist is vrij robuust (beter dan de Katana) en kan wel een stootje hebben. Ik heb er wel een grotere maat wielen ondergezet, de meegeleverde exemplaren waren wat te klein naar mijn zin. Het afwerkingsniveau van de folie is lager in vergelijking met de Katana, dit moet nabewerkt worden om het strak te krijgen.

Groet,

Coralfreak

Verwarrend dat je het over een Hawk hebt, terwijl het ding Shark heet ;)

Toevallig de maiden van een Shark gezien, voor het eerst dat ik het model 'in het wild' tegenkom. In het echt is het een mooi toestel om te zien, en een echte trainer, het ding is een schouderdekker met een behoorlijke v-stelling.

Het ding is goed gebouwd, alles past prima, en is, als gebouwd, erg licht te noemen.

Qua vliegen heb ik nog nooit zo'n goed vliegende trainer gezien. Het ding heeft een erg mooi vluchtbeeld, de vleugelvorm komt in de lucht erg mooi uit. Hij is heel rustig/dociel, en erg stabiel. De maiden was met een redelijke wind, het kistje had er geen enkele last van.

Wat het ding veel mooier doet dan de meeste trainers, is rollen.. hij kan zonder rudder of down ondersteuning tijdens de rol, al een behoorlijk axiale rol maken, zonder veel hoogte te verliezen.

De standaard setup op 3s is als trainer meer dan genoeg, het kistje ging ongelimiteerd verticaal. Niet hard, en echt leuk vind hij het niet, maar hij valt er uiteindelijk ook niet uit, blijft toch heel langzaam doortrekken.

Deze eigenaar had 'm uitgerust met de aanbevolen Sebart Setup en verder Hitec HS-65 servo's en een 2200mAh lipo. Die lipo is iets kleiner dan voorgeschreven en dat hield in dat hij, om het zwaartepunt goed te krijgen, zo ver mogelijk naar voren moest.

Op 2200mAh is er niet echt lang mee te vliegen, denk aan zo'n 5~6 minuten.

Het ding heeft een mooi systeem mbt. de vleugels, je hoeft er niets aan te schroeven of met elastieken te werken, de vleugel zit met pennetjes vast en klik je zo op z'n plek.

Al met al was ik behoorlijk onder de indruk van dit kistje. Enige nadeel is dat ie, voor een trainer, gewoon te duur is.

Waarom? Dit is het topic over de Sebart Shark en ik had die recentelijk voor het eerst zien vliegen en was daar enthousiast over. Dan kan ik wel een nieuw topic openen, omdat het oude 'oud' is, maar dat is een beetje onzin natuurlijk. Sterker nog; ik wist dat er een oud topic over was en heb dat specifiek opgezocht.

Sebart shark vliegt ook prachtig, Mijn ex-instructeur heeft deze ook. Vliegt op 3s en servo's zijn de 9grams HXT900. Vliegt extreem strak en acro is mogenlijk.

De afwerking van SebArt is ook gewoon prachtig

Sebart Shark

Het enthousiaste relaas van Henri Zikken (banned) aangaande de Shark betrof
mijn toestel. De conclusie klopt volledig.
Ik vlieg hem nu op 3S3000 overigens.

Dit is een geweldige trainer, maar......
Zodra je een beetje kan vliegen is de lol er snel af, de spoilers die
tijdens het lessen hun werk goed doen (een stall lukt eenvoudig niet, iedereen
kan dit toestel landen) ' spoilen' het 'echte' vliegen.
Bij tegenwind heeft het toestel moeite om vooruit te komen.

Omdat ik van plan was om zoveel mogelijk uit deze hobby te halen en omdat je niet kan lessen op een Katana heb ik voor dit toestel gekozen.

Om kort te gaan, ik heb de spoilers losgesneden en de openingen afgeplakt.
Hij is weer door Henri Zikken (banned) voorgevlogen. We hebben geconstateerd dat het vliegbeeld niet is veranderd maar dat ' hangen' in de lucht is nu weg, hij vliegt nu lekker door, ook tegen de wind in.

Hij blijft mooie trainer eigenschappen houden.
Advies aan een ieder, monteer de spoilers niet en neem gewoon een vlieglesje extra, dan heb je er na het halen van je brevet er ook nog wat aan.
Henri (banned) , bedankt voor je hulp!

Wilko

Back