sebart sukhoi 2.6 elektrisch. (heftig)

Die A150 kan veel meer dan die 9kW, er zijn er die er tussen de 14 en 15kW uithalen.
En de A100 kan zonder problemen 9kW leveren,
het zijn hakker specs, als je ze mailt komen ze met andere getallen als je RCgroups posts mag geloven.

Bart,

Laatst bewerkt:
De eerste vluchten heb ik wel geexperimenteerd met gas inderdaad, wat waarschijnlijk flink stroom opeiste.

Wat betreft een sukhoi of een yak hierbij mijn mening.
Ik heb met bijde toestellen een tijdje gevlogen en bijde toestellen zijn erg goed maar niet zonder verschillen. De sukhoi is 20cm kleiner dan de yak en dit is voor het oog een aanzienlijk verschil. Bijde toestellen vliegen goed maar ik ben van mening dat de sukhoi mooier en scherper vliegt. Vooral de rollen zijn bij de sukhoi erg goed. De romp van de sukhoi vind ik erg zwaar gebouwd ten op zichte van de romp van de yak. De sukhoi weegt leeg 7500 gram wat ik best veel vind. Het voordeel van de yak is dat de vleugelbelasting lager zal zijn maar de weerstand hoger. Het gewicht van de yak zal zo'n beetje gelijk zijn als die van de sukhoi.

Persoonlijk gaat mijn keuze naar de sukhoi. Dit is puur gekeken naar vliegeigenschappen. Overigens waren bijde kisten erg goed afgesteld met mixxers en dergelijken. De sukhoi is gemakkelijker af te stellen dan de yak en heeft minder mixxers nodig.

bij mijn weten heeft de yak niet echt mixers nodig voor F3M te vliegen maar dit hangt ook van het zwaartepunt enal af natuurlijk! ik heb nu ondertussen de yak ook al is deftig kunnen testen en ik vindt hem echt machtig goed vliegen de snaps die ik nu doe met de yak zijn zoveel beter als mijn extra gewoon omdat de yak meer mijn vliegstijl is ook voor 3D te vliegen vind ik hem echt goed! zeker als je meer high alfa 3D wilt vliegen
maar ik heb natuurlijk de sukhoi nog nooit getest:D

Dank je John en Gino

Maakt de keuze een stuk makkelijker
Het de EF Yak worden.

John worden de kabels van de G3's niet warm is maar 6mm2 en dat met die 160A tot 180A. Die zullen het wel zwaar hebben ?

Bart,

jah ik ook. maar dat zal wel goed komen. binnenkort ga ik ook een nieuwe giles invliegen. dat wordt ook een mooie bak. deze is 3.5m. met een 3w 220 4cil

Dank je John en Gino

Maakt de keuze een stuk makkelijker
Het de EF Yak worden.

John worden de kabels van de G3's niet warm is maar 6mm2 en dat met die 160A tot 180A. Die zullen het wel zwaar hebben ?

Bart,

nee tot mijn verbazing is dit geen enkel probleem. ik verwacht omdat de afstand erg kort is.

Ik ben er van overtuigd dat de vliegtijd langer is omdat de stroom lager wordt. Wel draait de prop zo onwijs veel toeren dat het serieus herrie maakt bij een full throttle pas. De kist vloog absoluut beter met een 29 12 van meyzlik. Ik ben zeer benieuwd of ik de tijd kan halen die ik nodig heb voor een f3m programma.

Kan iemand mij vertellen hoeveel tijd een gemiddeld f3m vlucht kost.

John

Hi John

Ben even aan het spelen geweest met de Scorpion calculator
met de 150-8 op 14s ( 3.6 volt per cell )

Heb een referentie setup gevonden en die kwam zonder tweaken aardig in de buurt van de calculator :-)
Op deze site staat de 150-8 op 14s met een 27x12TH Mejzlik
Aero Model - Hacker Brushless Motor Application Chart
full

in het midden rechts vind je de toeren, static thrust, helemaal onderin de stroom , input en output vermogen.

Komt aardig over een:-)

Nu de rest van de props.
De 28x10 Mejzlik
full

De 29x10 Mejzlik
full

De 29x12 Mejzlik ( heb ik zelf van de 28 en 29 inch props moeten herleiden )
full

Die 29x12 is echt te veel, als je hem met de 28x10 vergelijkt ziet je dat de toeren een 400 toeren lager zit ( had ik niet verwacht ). pitch speed niet echt veel hoger is en de static trust niet echt toeneemt. De in en output power stijgen wel extreme, dat is dus ook de reden van de veel kortere vliegtijd.

Die 27x12TH lijkt nog geen eens zo'n slechte keuze, maar vliegtijd win je er niet mee. Maar met een 1 op 2 static trust, pitch speed van 124 km/h,
en 6800 toeren lijkt dat helemaal niet zo'n slechte keuze.

Moet vel even zeggen de de Calculator met deze props het aardig lijk t te doen , dit totdat ik naar 13s ging met 29x12
full

lager toerental, en meer static thrust 34 kg . dat is niet mogelijk :-)

Hoop dat je er iets aan hebt.

Bart,

Laatst bewerkt door een moderator:
hoeveel minuten had je met die 28*10? Als je echt eens kalm vliegt(zoals F3M).

F3M/F3A-X figuren met veel wind, vreet véél meer stroom dan gewoon wat 3D vliegen. Maar de vlucht van John gisteren, was een stuk langer dan 3 minuten, dus de 28*10 zal al wel een verbetering zijn, hehehe:mrgreen:

ik heb nog niet gemeten wat de vluchttijd is met de 28 10. ik zit bijna te overwegen om naar 3 blads te gaan vanwege het geluid. een static trust van 35kg is overbodig.

@Alexzz; ik denk dat ook het gas geven in schokken en de hevige pull outs voor heel wat stroomverbruik zorgen. Als je kalm omgaat met de gas, dus zacht optoeren gaat hij heel wat minder verbruiken.

Een F3M vlucht duurt volgens mij toch 7-8minuten ofzo (gokje). Dus je zal toch nog serieuze verbeteringen moeten doen om dat te halen lijkt mij. Want je kan het wel allemaal netjes passen voor known (zoals bij F3A) maar wat als er opeens een langer unknown is?

Ik geloof dat er (nog?) geen unknown is voor de -x. Maar ik kan het fout hebben.

Kist leek goed te vliegen zondag.
Een totaal ander beeld dan op het trainingsweekend vlak na de maiden met de 1e setup.

Een F3A-X A programma duurt 5:30 tot 6:00 minuten. De onbekende programma's hebben maximaal hetzelfde aantal figuren, dat zal dus niet veel schelen.

bedankt voor de informatie. eigenlijk had ik vandaag willen meten maar omdat het met bakken uit de lucht komt vallen gaat dat niet mee vallen. ik houd jullie op de hoogte van de vluchttijden.

Back