Sebart Sukhoi 30e

Hallo,

Heb zins kort een sebart sukhoi 30e aangeschaft om 3d mee te leren vliegen.
hiervoor had ik een gens ace mars BL3749 770kv zitten met een 60A regelaar.
hiermee 5tal vluchten gemaakt en niet helemaal tevreden. Ik vlieg met een 13x6.5 apc prop en heb net niet genoeg trust om verticaal te kunnen.
Dit omdat de kist een stuk zwaarder is dan opgegeven(1500 opgegeven met accu mijne weegt 1800). Dus mijn vader zij dat hij nog een axi 2826-8 had liggen en dat die hem wel zou trekken. mijn vraag is nu of die motor op 3s met een bepaalde prop het vermogen kan leveren om de sukhoi te trekken. Als ik op 3s ga vliegen scheelt het me 100gram accu en 100 gram lood wat eruit gaat omdat ik andere servo's bestel voor hoogte/richting. Wat is nu de beste prop/accu om genoeg power te hebben? kan namelijk weinig vinden over hoeveel watt die axi nou is en welke prop het beste is voor 3d.

Groeten,
Nick

Ik denk dat je vooral eerst moet uitzoeken waarom je toestel zoveel zwaarder is dan opgegeven (+20%!) en daar wat proberen aan te doen.
Die 100 gr lood is al 100 gr teveel... De componenten moeten gewoon zo zitten dat je zonder lood je toestel in balans hebt...

Op deze manier ga je uiteindelijk iets krijgen wat niet vliegt zoals bedoeld is. Denk eraan dat je voor 3D vliegen een thrust/weigth ratio van minstens 2 moet hebben. 300gr extra gewicht betekent dus 600 gr extra trekkracht. Daarvoor heb je een zwaardere motor nodig, waardoor het totaal gewicht weer omhoog gaat... Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Door dat extra gewicht ga je hem ook veel sneller moeten vliegen dan bedoeld.

Ik denk dat je vooral eerst moet uitzoeken waarom je toestel zoveel zwaarder is dan opgegeven (+20%!) en daar wat proberen aan te doen.
Die 100 gr lood is al 100 gr teveel... De componenten moeten gewoon zo zitten dat je zonder lood je toestel in balans hebt...

Op deze manier ga je uiteindelijk iets krijgen wat niet vliegt zoals bedoeld is. Denk eraan dat je voor 3D vliegen een thrust/weigth ratio van minstens 2 moet hebben. 300gr extra gewicht betekent dus 600 gr extra trekkracht. Daarvoor heb je een zwaardere motor nodig, waardoor het totaal gewicht weer omhoog gaat... Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Door dat extra gewicht ga je hem ook veel sneller moeten vliegen dan bedoeld.

Hey HansL,

Ik weet waar die 100 gram lood vandaan komt, heb achter in de romp hs85mg servo's inzitten omdat ik ze nog had en die zijn totaal 25 gram zwaarder dan opgegeven. die gaan eruit en ik neem hs65mg servo's er voor terug. dat scheelt achter in de staart al 25 gram en als ik het goed heb is dat x3 voor dus bijna alle lood kan eruit. dat scheelt al weer 100 gram. verder zijn mijn accu's 320 gram zwaar, de 4s accu's dus. Dat zijn 2650mah accu's. 3s versie daarvan is 220 gram en dat scheelt al weer 100 gram als ik een setup voor die axi kan vinden. Heb wel hs85mg in rolroeren dus dat kost 25 gram exra Dan zit je op 75 gram wat ik niet weet hoe ik daar aan kom...

hoi,

lood in je vliegtuig moet je nooit doen het is 'dood' gewicht dat maakt je vliegtuig in dit geval al 100 gram zwaarder alle kleine beetjes helpen.
je kunt dan beter met de accu gaan schuiven gr rein

hoi,

lood in je vliegtuig moet je nooit doen het is 'dood' gewicht dat maakt je vliegtuig in dit geval al 100 gram zwaarder alle kleine beetjes helpen.
je kunt dan beter met de accu gaan schuiven gr rein

Hey rein,

Dat is het probleem, accu ligt al tegen het motorschot aan en kan dus niet verder naar voren, er moet dus gewicht achter uit om het op een redelijk zwaartepunt te komen, misschien dat ik ontvanger verder naar voren moet doen net zoals de regelaar. De regelaar kan opzich wel naast de motor komen want de motorkap is vrij groot. Ik wou met die axi motor op 3s vliegen en die accu's wegen 210 gram i.p.v de 320 gram van die andere. moet alleen nog kijken hoe zwaartepunt zit.. Al met al kan ik op 1550 gram vlieggewicht komen en dat is voor mij goed.

Gr nick

Ik vloog mijn Sebart Sukhoi met de voorgeschreven Hacker A30 met APC 15x8E op 3S (capaciteit weet ik niet meer). Ging gewoon unlimited verticaal.

De HS65's zijn gewoon goed voor dit toestel.

Stevo

Ik vloog mijn Sebart Sukhoi met de voorgeschreven Hacker A30 met APC 15x8E op 3S (capaciteit weet ik niet meer). Ging gewoon unlimited verticaal.

De HS65's zijn gewoon goed voor dit toestel.

Stevo

Hey Stevo,

Zou het het waard zijn alle 85mg's eruit te halen en 65mg's erin te stoppen?

Gr nick

Zou het het waard zijn alle 85mg's eruit te halen en 65mg's erin te stoppen?

Zoals Hans reeds aanhaalde is bij dergelijke toestellen iedere gram belangrijk. Ik zou zeker de 65's monteren. Het hoeft niet maar als je power to weight het onderste uit de kan wil halen weet je het antwoord wel.

Het is reeds aangehaald maar lood heb je bij deze Sebart (en bij geen enkele sebart voor zover ik weet) nooit nodig als hij volgens het boekje en de geadviseerde setup is gemaakt.

Stevo

@Stevo

Je hebt gelijk, bij dit soort type kisten is het wel zo uitgedacht dat lood overbodig is. ik denk dat ik dan maar 4 hs65mg's ga bestellen. Daardoor ben ik gewicht in de staart kwijt en kan als het goed is alle lood eruit.

Even een optelsom:

Van 4s 2650mah naar 3s 2600mah = -90gram
4 hs 85mg's i.p.v 4 hs 85 mg= -40 gram
lood wat eruit gaat = -90 gram
andere motor+regelaar = -15 gram
kabels inkorten+lichtere servo armpjes -10gram
totaal dus op -245 gram. vlieggewicht word dan 1555 vlieggewicht.
Op rc-groups heb ik gelezen dat rond de 52 ounces idiaal vlieggewicht was voor 3d.
52 ounces is 1474 gram. dus er moet nog ongeveer 75 gram af.
Dit kan ik alleen bereiken door nog een kleinere accu te nemen (2000-2200 mah)
of andere setup wat lichter is, maar dat was ik niet van plan.
Zou het ook lukken met die 1555 gram vlieggewicht?

Gr nick

Nick,

Bedenk dat lichter altijd een beter vlieggedrag met zich meebrengt (tot op een zeker punt... maar dat is een heel ander verhaal). De vicieuze cirkel van zwaarder, zwaarder, ... moet je eigenlijk omkeren: lichter, lichter, ... (zonder daarbij de sterkte in het gedrang te brengen)

SebArt maakt kwalitatief hoogstaande rc-modellen. De aanbevolen setups geven je een 'perfect' vlieggedrag. Probeer die setups zo dicht mogelijk te benaderen.

Ivm met 'lichter vliegt beter' nog dit: vanaf een bepaald niveau gaan je skills de setup en het gewicht beïvloeden. Hoe beter je skills (en dan meer bepaald throttle mangagement) hoe lichter je setup wordt en hoe beter je kist gaat vliegen.

En dat is niet bedoeld als kritiek, ik loop namelijk zelf tegen die beperking aan bij indoor vliegen. Omdat ik de gasstick niet genuanceerd genoeg gebruik verbruik ik teveel energie... Ik ben daardoor bijv. verplicht met een 2S 180 mAh accu te vliegen terwijl piloten die veel verder staan dan ik hetzelfde programma bijv. met een 2S 90mAh kunnen vliegen... het spreekt voor zich dat een 2S 90mAh lichter is, waardoor die piloten hun toestellen ook weer veel trager kunnen vliegen...

Hey Hans,

Zeker dat ik het niet als kritiek opvat, heb nog een lange weg te gaan voordat ik alles kan.
Ik denk voor wat ik er mee wil (beginnend 3d met precisievliegen) het vlieggewicht wel goed is. Naarmate ik verder kom en ben kan ik de aanbevolen setups gaan aanschaffen. Ik denk dat die 75 gram wat er teveel is niet eens zal merken qua vlieggedrag. U hebt wel gelijk met throttle mangagement, naarmate je meer ervaring hebt weet je hoeveel throttle je moet geven bij welke beweging.

Gr nick

ik heb zelf hs 65 hb's in mijn angelS30 zitten maar die doen het echt geweldig en slijten veel minder als mg servo's
ook over speling is niet te spreken is gewoon niets!

nog een vraagje is het gewicht van je 2600mah accu.. die van mij weegt bij 3s 205gr is een hyperion 25c zo kom ik bij mn angel met die servo's accu en a3014l motor uit op 1400gr.

Hey Robert, Heb zelf geen ervaring met hb servo's. Enkel met nylon servo's en metal gears. denk dat ik op save ga en metal gears bestel. Verder wou ik deze accu nemen:
Het merk is Gens Ace

- Produkttyp: Lipo Akku
- Kapazität: 2600mAh
- Spannung: 11.1 V
- Max kontinuierliche Entladung:25C (65A)
- Max Burst Entladung: 50C(130A)
- Gewicht : 228.4g
- Abmessungen: 112.56*34.28*27.49 mm (L*b*H)
- Balance Stecker: JST-XH
- Akku Stecker: 4.0mm banana or T plug
--Charge Rate: 1-3C Recommended, 5C Max

Een kennis van me heeft deze samen met andere merken getest (waaronder hyperion) en deze kwamen als het beste uit de bus. Verder zijn hyperion accu's onbetaalbaar.
Verder weegt jouwn motor 40 gram minder dan de mijne, doe dat bij die 15 gram van de accu's en je zit op 55 gram lichter. ik zie op de site van sebart zelf dat het model wat lichter is maar dan zit je nog op +- een verschil van 75 gram. ik weet niet hoe zwaar jouwn regelaar is maar mijne weegt 43 gram. Voor de rest heb ik geen idee waar het gewicht hem in zal zitten.

hb's betekent carbonite.. als je die met een sebart stript dan is je servo niet het enige wat stuk is... ook je gehele staart zal aan diggelen liggen als je hem stript ;-)

Heb op eCalc berekent dat met die axi motor op 3s met een 12x6 prop ik +- 400 watt per kilo heb. Is dat genoeg voor wat ik er mee wil ? heb btw ook de servo's bestelt en xl servo armpjes omdat ik de voorgeschreven uitslag niet kon halen met de normale servo armpjes.

Gr Nick

Laatst bewerkt:
Heb op eCalc berekent dat met die axi motor op 3s met een 12x6 prop ik +- 400 watt per kilo heb. Is dat genoeg voor wat ik er mee wil ? heb btw ook de servo's bestelt en xl servo armpjes omdat ik de voorgeschreven uitslag niet kon halen met de normale servo armpjes.

Gr Nick

Nick,

Hieronder vind je terug hoeveel vermogen je nodig hebt per gewicht in functie van de vliegstijl:

Sizing Power Systems - EFlightWiki

Als je weet dat 1 pound (lb) 0,453 kg is, kan je omrekenen dat voor je voor 'reasonable 3D' minstens 150 W/lb of 330 W/kg nodig hebt. Voor 'Unlimited high speed vertical flight' heb je 200 W/lb of 440 W/kg nodig.

Als ik op de site van Sebart naar de specs kijk van de Sukhoi 30e, zie ik een aanbevolen gewicht van 1250 gr (ik veronderstel zonder accu). Dat wordt ong. 1450 gr met accu. 330 W/kg * 1,45 kg is net geen 480 W voor 'reasonable 3D'.

Alleen even opletten of eCalc het vermogen per gewicht of vermogen opgeeft... Als het inderdaad vermogen per gewicht is, dan zit je met 400 W/kg dus goed.

Hey Hans,

Ben er van uit gegaan dat het vlieggewicht op 1575 gram zit, hoe dat kan heb ik geen idee van mijn set up weegt hetzelfde als die van hacker. Enige wat kan is dat mijn accu wat zwaarder is dan wat hun gebruiken (2600 mah 229 gram). En het is inderdaad vermogen/gewicht verhouding van 413 watt/kg met vlieggewicht van 1575. Als de sukhoi toch lichter uitvalt dan kan ik propeller veranderen zodat ik iets langer kan vliegen. laten we dat maar hopen :) Bedankt voor het opzoeken van dit, nu weet ik eindelijk wat moet doen en wat niet.

Gr nick

Zo en al het spul is binnen. De afgelopen weken heeft mijn vader er alles ingebouwd en we komen op een gewicht uit zonder accu van 1355 gram. Dat is helemaal mooi wat ik had gedacht :). nog steeds is het vreemd dat we 100 gram zwaarder hebben dan dat ze zeggen op de bouwbeschrijving maar we hebben qua set up hetzelfde gewicht..

We hebben servo's ook gecheckt en dat viel tegen. voor 3d rates staat er 60 graden elevator uitslag. we halen max 30 zelfs met vergrootte servo armpjes en uitslag van 100 naar 150% gezet op de zender. lijkt of ze niet verder willen.. De verlengde servo armpjes zijn niks waard. ze verbuigen al bij de normale uitslag.

Hoe kan ik die 3d uitslag krijgen met hs65mg servo's ? die verlengde servo armpjes gaan eraf want dat geeft zoveel speling. Of is het gewoon de max van de servo ??

Gr nick

Back