Sebart Sukhoi 30e

Nick

Die Dubros zijn normaal voor jou servo, eventueel kun je de armen verstevigen/langer maken zoals in de link hieronder, zijn simpel na te maken :

Servo Arm Kit - 3D Long Arms for HS-65MG

Neem eerst eens een foto van je setup, voor het zelfde geld is het iets helemaal anders

Stevo

Hallo Stevo,

ik ben de vader van Nick en tevens zijn '''monteur'' :-). Het jong houd me aardig bezig met deze kist...
Maar wat bedoel je precies met een foto van zijn setup? De servo's met de gammele armpjes?

De bevestiging is trouwens precies gedaan zoals jij aangeeft, ver van de as van de servo en kort op de roerhevel. Maar zoals ik in de specs van de Hi Tech's las heeft deze servo (slechts) 60 graden uitslag. Dit lijkt mij nooit genoeg om de benodigde uitslagen te halen voor 3D vliegen...

Groeten,

Paul.

Even foto's genomen:

GroteFoto-MNNNVA3V.jpg

GroteFoto-GRM8SSJK.jpg

Laatst bewerkt:
Paul,

Dat van die jongeren snap ik perfect;) Nu, de aileronaansturing (onderste foto) ziet er op zich goed uit alleen de rudderaansturing veel minder , steeds proberen alles in neutraalstand zo veel mogelijk haaks op te bouwen. De roerhoorn aan de rudder zit dus te laag voor dit soort armen waardoor het geheel reeds onder een tamelijke hoek komt te staan. De stang kan beslist korter gemaakt worden door hem horizontaal te plaatsen. Korter is ook stijver.

Je kan dit al deels veranderen door de inbusbevestiging ,kant rudder, aan de bovenzijde te plaatsen . Het gebruik van die inbusbevestigingen is op zich niet slecht maar wat is er mis met een kwik/bollink aan één kant?

Vanop de foto zie ik ook dat er weinig marge is om veel te veranderen (roerhoorn hoger betekend dat hij tegen het hoogteroer kan aanlopen)

Ik weet niet hoe je aan die 60° komt, de datasheet zegt 45° aan elke kant (maakt er 90°). Die 60° wordt gebruikt om de snelheid aan te geven, hij doet xxx miliseconden om 60° af te leggen.

Stevo

Laatst bewerkt:
45° graden aan elke kant van de servo is standaard en perfect voldoende voor 3D vliegen. De bedoeling is dat je een 'lange' servohevel combineert met een 'korte' roerhevel, op die manier worden de uitslagen van het roer steeds groter dan 45°. Is de lengte van servohevel gelijk aan de lengte van de roerhevel dan is de uitslag (in graden) van servohevel en roer(hevel) gelijk.

Vergelijk het met een fiets: groot tandwiel vooraan (servohevel) naar klein tandwiel achteraan (roerhevel) levert een grotere snelheid op... Een klein tandwiel vooraan naar een groot tandwiel achteraan levert een kleine snelheid op.

Zoals Stevo terecht aanhaalt in neutrale stand alle hoek zo dicht mogelijk bij 90° trachten te krijgen. De stuurstang wordt dan het kortst (en is dan stijver) maar er ontstaat ook geen differentieel. Bij een hoek verschillend van 90° is er altijd één richting waarbij de servoarm meer laterale beweging heeft dan de andere. Die zijde levert dan een kleinere roeruitslag op dan de andere.

Voor hoogteroer of richtingsroer betekent dat een kleinere richtingsverandering van één zijde tov de andere. Voor rolroeren levert dat een niet axiale rol op (het toestel rolt niet mooi om z'n lengte-as, de neus en staart maken een soort kurkentrekkerbeweging)

Paul,

Dat van die jongeren snap ik perfect;) Nu, de aileronaansturing (onderste foto) ziet er op zich goed uit alleen ziet de rudderaansturing veel minder , steeds proberen alles in neutraalstand zo veel mogelijk haaks op te bouwen. De roerhoorn aan de rudder zit dus te laag voor dit soort armen waardoor het geheel reeds onder een tamelijke hoek komt te staan. De stang kan beslist korter gemaakt worden door hem horizontaal te plaatsen. Korter is ook stijver.

@@@ Hallo Stevo,

dank voor je reactie.

Bovenstaand verhaal begrijp ik nog niet helemaal..
Wat bedoel je precies met ''haaks opbouwen''. Bij de bovenste foto kan ik me er nog iets bij voorstellen maar bij de aansturing van de aileron (onderste foto) zit alles juist zo haaks mogelijk.. De positie van de servo en het roerhoorn zit precies op de plaats waar Sebart die aangeeft die die zou eigenlijk goed moeten zijn..

Je kan dit al deels veranderen door de imbusbevestiging ,kant rudder, aan de bovenzijde te plaatsen .

@@@ Mmmm, snap ik ook niet goed. De bevestiging zit toch aan de bovenkant van de roerhoorn??

Het gebruik van die imbusbevestigingen is op zich niet slecht maar wat is er mis met een kwik/bollink aan één kant?

@@@ Kwiklink zou kunnen, daar heb ikzelf ook al over gedacht maar omdat Nick enorm op gewichsbesparing zit te hameren heb ik dit niet gedaan. De bevestiging met de imbus is toch net ietsje lichter.. (Ja, hij gaat heeel ver..).

Vanop de foto zie ik ook dat er weinig marge is om veel te veranderen (roerhoorn hoger betekend dat hij tegen het hoogteroer kan aanlopen)

@@@ Klopt, hier kun je weinig veranderen.

Ik weet niet hoe je aan die 60° komt, de datasheet zegt 45° aan elke kant (maakt er 90°). Die 60° wordt gebruikt om de snelheid aan te geven, hij doet xxx miliseconden om 60° af te leggen.

@@@ Daar zou je gelijk in kunnen hebben, ik heb de info hier vandaan:
Hitec HS-65MG Servo Specifications and Reviews

Maar die 90 graden uitslag halen de servo's bij lange na niet! Zou het iets te maken kunnen hebben dat ze domweg niet sterk genoeg zijn? Hoe verder het roer komt, hoe groter de kracht die de servo moet geven ook moet zijn. Het is niet zo dat de roeren echt moeilijk lopen maar in de uiterste slag gaan toch de scharnieren een beetje tegenwerken en is hierdoor meer kracht nodig..

Groeten,

Paul.

Laatst bewerkt:
Paul,

Wat mis gelopen met de quote:D

Aan de roerhoorn van de rudder zit dat inbusdingetje, dit kun je omdraaien (het moertje zit dan aan de onderkant).

De aansturing moet loepzuiver zijn met deze (kleinere) servos voor het beste resultaat. Mogelijk wringt er iets.

Gewicht al goed en wel maar je servoschroeven (ziet er iets uit om MDF te vijzen) dan ook maar veranderen als we over het gewicht van een kwiklink praten;)

Stevo

Zomaar een reactie, hoef je niet ernstig te nemen.

Servo's met een 60° uitslag bestaan en zijn niet zo geschikt voor 3D.
Mits de aansturing niet horizontaal verloopt heb je al een verlies van 3° x 2.
Heeft je servo maar een uitslag van 54°, dus 27° aan beide zijden.
Maar zoals ik al melde, niet ernstig nemen hoor.
Je kan de servo arm dan ook nog langer maken voor meer uitslag.

Johan.

Paul,

Wat mis gelopen met de quote:D

Aan de roerhoorn van de rudder zit dat inbusdingetje, dit kun je omdraaien (het moertje zit dan aan de onderkant).

De aansturing moet loepzuiver zijn met deze (kleinere) servos voor het beste resultaat. Mogelijk wringt er iets.

Gewicht al goed en wel maar je servoschroeven (ziet er iets uit om MDF te vijzen) dan ook maar veranderen als we over het gewicht van een kwiklink praten;)

Stevo

Stevo,

Is de quote zo beter??? Lol!

Ok, dat imbusdingetje gaat naar de andere kant, duidelijk..
Wringen doet er niets, alles loopt betrekkelijk soepel alleen de uiterste standen van de roeren vragen meer kracht van de servo, maar dat lijkt me normaal, toch?

En die gewichts-issue.... dan moet je bij Nick zijn. Je wilt niet weten hoelang we daar over gediscussieerd hebben, hij wil er echt elk grammetje uit halen! En dan moet papa maar mee he? ;-).

Johan,

ehhh, nog langer? Hoe zit het dan met de kracht van de servo, die gaat toch ook ras naar beneden als je de arm nog langer gaat maken?
En grotere, dus sterkere servo's heeft geen zin. Die zaten er al in en waren te zwaar. Er moest hierdoor extra lood in de neus en dat is ''not done'' bij deze kist begreep ik.
Dan is er ook een ander probleem... Als je ziet hoe Nick er mee vliegt dan vraag ik mij af of deze servo's het al aan kunnen met de arm die er nu op zit qua lengte. Hij gaat flink tekeer met dit soort kisten.

Al met al een lastig geheel. Ik zal de aansturingen nog eens goed nalopen en kijken of er nog meer uit te halen is als ik de dingen die Stevo aangaf ga veranderen, ik hoop van wel :confused:.

Heren bedankt en groeten,

Paul.

Paul,

Zou je niet gewoon een extra gaatje in het roerhoorntje kunnen boren, dit wat dichter bij je rudder. Dan hoeft de servo een mindere lange weg af te leggen voor dezelfde uitslag en haal je dus een grote uitslag...
Bij de shocky's werkt het perfect...

Groeten

Gister kwam onze made in china wattmeter binnen. Heb hem op de sukhoi getest en kwam uit op een krappe 500 watt bij 47 ampere. Dit was met de setup wat 700watt had moeten produceren die ik op ecalc heb berekent. Wat doe ik fout ?

Gr Nick

Hey,

Naar een tijdje niks meer te hebben gedaan aan de Sukhoi (winterstop) hem toch maar weer eens van de kast gepakt. Ik zie op Ecalc dat de Axi 2826-8 max 55A kan trekken. Als ik een 12x6 er voor doe op 3s 2200mAh dan trekt ie 47 A en op Ecalc zou hij dan 54A moeten halen. Ik gebruik APC propellors. Zal het liggen aan de propellor dat ik minder amperes haal of is de meter niet juist ? Ik heb ook gezien dat veel piloten deze kist met een Xoar prop vliegen, is dat het waard om te kopen?

Gr Nick

Nick,

Wat voor accu's gebruik je? Hier zit vaak ook wel een verschil in, als je accu wat ouder is of minder C kan trekken kan dat ook wat verklaren.

Groeten,

Justus

Hey Justus,

Ik gebruik Zippy 2200Mah accus. Deze zijn eind van de zomer gekocht en niet echt intensief gebruikt. Het aantal C's weet ik niet maar ik denk tussen de 25-40. Ik zit nu op school en zal thuis effe nakijken. Ik heb nieuwe turnigy nano-techs bestelt met 45-90 C 2200mAh. Deze moet ik nog even testen met de wattmeter er tussen, misschien trekt deze accu het beter.

Gr nick

Hallo Nick,

Ik heb zelf ondervonden dat dit best grote verschillen kan maken. Bij mij ook hetzelfde geval, van een standaard zippy naar Nanotech en Gens Ace.
Al denk ik dat je met de waardes die je nu noemt ook al voldoende vermogen zal hebben.
Ik heb je motor even vergeleken met de aanbevolen setup, dat stukje verlies wat je noemt zal je misschien gaan merken bij de pull-out uit hover.
Gewoon vliegen met het toestel en dan merk je meteen of het vermogen voldoende is.

hey, ik zie veel mensen( zou je toch nog ff moeten kijken of ie evenveel wat is als hacker a30) namelijk vliegen met een 16*8 dan gaat ie eindeloos verticaal. als dit niet het geval is moet je kijken of de moter en regelaar 4 cel aan kan.... dan kan je toch ook gewoon op 4 cellen gaan vliegen. dan ben je er zeker!

gr rein

hallo,
ik heb de nieuwe sebach 30e van sebart met een a30 10xl en 4s 2700 kan je 8min vliegen en verticaal omhoog met een 12x8 prop :D

Sten Dalvoorde

Hey, wordt de kist niet te zwaar met 4s erin? als ik een 4s neem heb ik bijna 500 watt/kilo.
Power is er dan wel genoeg maar hij is ook direct zwaarder. Eerst effe kijken hoe hij het doet met deze set-up en als het niet genoeg is dan misschien 4s.

Gr Nick

Hey,

Nou eindelijk is het weer een beetje beter geworden en is de Sukhoi helemaal klaar. ik heb er een 12x10 apc prop voorzitten. Test draaien gaf vol gas 670 Watt. Dat is meer dan genoeg :) Afgelopen zaterdag voor het eerst omhoog geweest, en wat vloog die geweldig. Zwaartepunt was lastig goed te krijgen, want ik gebruik 2200Mah 3s accu's. Vlieggewicht zit ik nu op 1510 gram. ze moesten door het voorste schot heen en ze moesten worden aangedrukt door een stukje schuim maar uiteindelijk lukte dat. Ik kan met 35% gas al hoveren. meer dan voldoende :D vliegtijden zijn 4-5 min en dan zit er nog 25% in de accu. Kortom, ik ben tevreden.

Gr Nick

Back