sebart wind S 50E

@Mark Oostveen: De trim methode van Rhett Miller houd gewoon in dat je een gewoon model neemt met normaal zwaartepunt en dan zoveel down trimt tot dat het model precies de zelfde lichte boog naar beneden vliegt als in rugvlucht. De voordelen zijn evident, het model zal niet afwijken in knife edge, en ook het vliegen van up en down lines gaat automatisch recht. De trimming is nu onafhankelijk van de stand van het model in de lucht, vandaar de naam, Zero "g".

@PetrolHead: Eigenlijk vliegen alle internationale topvliegers op deze manier, er is nog slechts een handje vol oldtimers die rechtop horizontaal met de handen los willen vliegen.

Ja precies,

En hebben jullie dan nog truuks over het bepalen van de grootte van de "boog"???

Ik doe dat nu op gevoel, oftwel hoe gedraagd een kist zich. Laat hij zijn staart hangen bij lagere snelheden etc. want inderdaad had ik ook al ontdekt dat mijn toestel te staartlastig werd als je echt voor horizontaal vliegen in normaal en in rugvlucht gaat.

Grz

Mark

In principe mikken we op een boog zodanig dat het model bij volgas ongeveer een hele boxlengte, in F3A dus zo'n 600 meter, nodig heeft om van 30 meter hoogte in een virtuele stofwolk in te slaan. Indoor, F3P dus, een zaal lengte van ongeveer 30 meter om van 1,5 meter hoogte op de zaalvloer te belanden. De verhouding is dus vergelijkbaar.

@Bert.. ik heb even google gebruikt; ik kan er uit de top 10 maar 2 vinden die zero-gravity vliegen.. De wereldkampioen volgens een frans F3A forum bijvoorbeeld niet.

Ik zeg overigens niet dat er iets mis is met zero gravity, helemaal niet, maar de suggestie dat het wel goed moet zijn omdat de NL kampioen het doet, ben ik het niet mee eens. Die jongen zou ook zonder zero gravity nog wel kampioen geworden zijn zonder al teveel problemen geloof ik.

Het is ook niet slecht, het is één methodiek van de vele. Hij heeft, net zoals alle andere methodieken, voor- en nadelen, wat Bert zelf ook al aangeeft.

Hij is niet inherent beter of slechter dan andere methodes, dat hangt van jezelf af; waar jij aan gewend bent, wat jij prettig vind vliegen. Het is absoluut niet waar dat de wereldtop allemaal zero gravity vliegen, sterker nog, het merendeel doet dat niet.

Het is net zoiets als stickmode. Als de NL kampioen bv. stickmode 1 vliegt, wil dat helemaal niet zeggen dat stickmode 1 de beste is. De wereldkampioen vliegt misschien wel stickmode 2.

Het is allemaal persoonlijke voorkeur.

Met dit soort dingen is het wel zo; áls je het probeert (wat je zeker moet doen, denk ik), doe dat dan niet 1 vlucht, maar probeer eens 30 vluchten zo te vliegen, alvorens je er een oordeel over geeft.

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor de input. Ik ga eerst de staart even aanpakken.
Ik haal de huidige horizontale staartvlakken er af en monteer een nieuwpaar samen met een Dual Elevator Ball Bearing Bell Crank zodat ik het met 1 servo kan oplossen mijn wantrouwen blijft daar liggen.

Het zal jammergenoeg nioet voor direct zijn kleine kinderen en F3k wedstrijden eisen de komende 14dagen alle tijd op. Ik laat zeker weten of het werkt.

Met dit soort vreemde verschijnselen ga je aan rare oplossingen denken. Als ik filmpje eens bekijk zou het kunnen dat er toch een rare mixer aanwezig te zijn, die werkt vanaf een bepaalde gasstand.Eenvoudig te controleren, koppel de regelaar los uit de ontvanger en test je uitslagen eens bij half- en volgas. Dit hoeft het zeker niet te zijn maar de test is zo snel te doen dat het wel even de moeite waard is.

Gerben

Het filmpje is van een hele tijd terug en dat heeft denk ik niets te maken met het huidige probleem. Ik heb toen de uitslagen van het hoogteroer terug gebracht en het probleem was weg.

Het probleem nu zit hem in het ongewenst stijgen tijdens het vliegen van een rechter bocht.

dit is niet mijn eerste wind s dus ik weet dat het toestel in principe perfect vliegt (de vorige deden dat toch).

Ik heb ondertussen de wind als nieuw model toegevoegd dus er zijn absoluut geen mixen actief.

Ik ga me er binnen 14 dagen is achter zetten en het probleem opsporen .

@ Bert: Derk vliegt volgens mij met de duimen op de sticks. Sommige vliegers beweren dat je met duimen en wijsvingers om de sticks nauwkeuriger kan sturen. Waarom heeft Derk gekozen voor duimpjes op de sticks en heb jij nog een voorkeur?
m.v.g. Erik

@Erik: het maakt echt geen moer uit. Het is gewoon persoonlijk, wat jij het prettigst vind vliegen, waar je aan gewend bent. Vingers op de stick, of duim/wijsvinger, stickmode, zero gravity of niet, in een pult of uit de losse hand, het maakt echt allemaal geen drol uit, met al die manieren kun je NL of wereldkampioen worden, als je maar véél talent hebt en véél trained.

@000Steven: probeer nu eens die twee lussen te vliegen die ik beschrijf, en zeg dan wat je kist doet. Hele volkstammen vliegen die kist met 2 staartservo's, en dat gaat prima.

Back