Secondelijmscharnieren (CA hinges) herkansing?

Vandaag weer wat geleerd, en ik doe toch al even mee.. :). Blijkt dat CA (van ZAP in dit geval) na een tijd zijn werking verliest.

Ik heb vandaag in een ARF de scharnieren van 1 rolroer gelijmd, maar kon het rolroer er nadien zo weer vanaf pakken.. ggrrr. Heb alles schoongemaakt (afgedaan) voor zover mogelijk en de scharnieren en de lijm weggegooid. Na een uur plakte het overigens toch nog wel, maar daarvoor echt niet. Alsof het drogen en reageren erg lang duurde..

Nu is mijn vraag, kan ik met nieuwe secondelijm en nieuwe scharnieren opnieuw het roer vastlijmen? Ik weet dat schoon hout beter hecht, maar aangezien het spul niet echt meer werkte.. of zijn de sleuven nu onbruikbaar geworden? Ze zijn in de ARF zo'n 3x zo breed als de scharnieren zelf, dus ernaast nieuwe snijden is niet echt een optie.

Voor mijn gevoel zal opnieuw lijmen nog gaan en ik kan het altijd proberen lijkt me, zolang ik hem daarna met alle kracht niet losgetrokken krijg, zal het in de lucht ook wel blijven zitten. Overigens wel een grote electrokist. Zien jullie dat ook zo of wat zouden jullie doen?

Wat je schrijft is waar... Zap en met name de roze verliest zijn kracht na verkoop van tijd. Zeker bij opslag op warme zolder. Vroeger rookte verse roze Zap in het gebruik tegenwoordig is dit minder. Ik bewaar mijn Zap dan ook in de koelkast. Ik had voorheen ook het probleem nu gaat het echt veel beter.

Verder verliezen geplakte CA verbindingen ook hun houdkracht onder inwerking van vocht. Wat betreft die herkansing dat weet ik niet, je gaat nieuwe en oude lijm door elkaar gebruiken. ik weet niet of de verbinding dan stevig genoeg is.

mvrgrt, Aad d. b.

Laatst bewerkt:
CA over langere termijn in de koelkast.
Zap hecht zeer slecht op zap... Dus erover zappen gaat niet meer gaan.

Pinscharnieren?

Grote electrokist: Sebart werkt tot z'n 50 reeks met CA scharnieren, de mythos 125 (bijna 2m) heeft pinscharnieren.

Dank voor jullie antwoorden. Ik had eigenlijk de hoop dat het hout nog niet volledig verzadigd is en de slots voldoende houdkracht hebben voor een nieuwe poging. Maar zeggen jullie absoluut niet doen? Ik bedoel, als het vast zit zit het vast toch? Of gaat dit naar verloop van tijd wellicht loslaten?

Deze kist (Valiant van Hangar 9) komt als ARF met CA scharnieren. Is ook geen wilde acrokist zoals die van Sebart.

Ik zou gaan voor kleine normale scharnieren en die lijmen met hinge glue van Perkins. Is overgens gewoon te koop bij Hobbyin in waalwijk. Werkt goed en is mooi stevig en geeft goed tijd voor correctie. is een PVA lijm die lijkt op witte houtlijm, kun je eigenlijk niet fout mee gaan.

mvrgrt Aad d. B.

Laatst bewerkt:
Je bedoelt nylon scharnieren met een pinnetje erdoor? En niet de Robart stijl pinscharnieren?

Ik ken die lijm niet, zal eens kijken.. dacht dat men dat standaard met epoxy deed.

gewone plastic scharnieren plat met pennetje. het scharnierpunt even vet maken met vaseline, in lijmen en klaar. Eventueel borgen met prikkertje. Het is geen epoxy dus geen geknoei met mengen en veel te veel maken. Ik plaats de scharnieren en daarna gebruik ik een injectiespuit met naald om netjes de lijm ertussen te spuiten. (klein suikerspuitje doet het prima).

Succes mvrgrt, Aad d. B.

Back