:!: secondenlijm / CA risico's :!:

@Hans

Koolstof, en dan bedoel ik echt koolstofvezels zonder andere stuf, is volstrekt ongevaarlijk voor de mens.
Tenzij je het inademt natuurlijk. :D

En er zit natuurlijk aceton in CA das ook niet gezond.

Ps. Hans hoe zit dat nu werkelijk met glasvezel en steenwol ed.
Dit zou nu ( omdat het niet verboden is ) ongevaarlijk zijn.
Hetzelfde was bij asbest het geval, dat was ook zogenaamd ongevaarlijk totdat het uiteindelijk verboden werd.
Nu is het voor iedereen duidelijk dat mensen gemaakt zijn om lucht in te ademen en stofkapjes altijd een goed idee zijn als er in die lucht nog iets anders zweeft.
Maar wat zijn nu werkelijk de risico's van glasvezel stof. :?:

ohhh...
Moet je eens flink aan siliconenkit snuifen! wow daar van ga je pas van flierptuuteren

Is dat zo :wink:

Je kan ook drie eetlepels maanzaad op eten werkt ook,soort opium :D

Wel goed kouwen zodat het betah in je bloed komp.

De groeten van Koos Koets.

@Jaques: hier een uitleg 'van de kouwe grond' over asbest en andere vezels:

Het gevaar van asbestvezels is drieledig: hun grootte, vorm en 'onverteerbaarheid'. Door hun microscopische grootte en hun vorm (vlijmscherp) worden ze niet afgevangen door het groffilter (haartjes in je neus) en het fijnfilter (trilhaartjes op je luchtpijp). Daardoor kunnen ze onbelemmerd mee met de luchtstroom je longen in. Daar dringen ze (scherp!) in je longblaasjes. Het weefsel probeert ze te verteren: lukt niet! (lekker slijtvast materiaal) De reactie van het lichaam is dus: inkapselen. Pats, een longblaasje dicht. Probleem? Niet echt, we hebben er nog miljoenen over. Nou ja, je begrijpt: de kruik gaat net zo lang te water tot hij knapt. Bij een bepaald aantal dichte longblaasjes ga je het voelen: minder ademcapaciteit. En als je dan ook nog aanleg voor een bepaalde ziekte (Carcinogeen) hebt, gaat de groei ongebreideld door...
(Het nederlandse woord k a n k e r staat op de rode lijst, en wordt ondervangen door de censuur)

De 'andere' vezels zijn wat grover, ronder van vorm en wat groter. Meer kans dat ze door grof- en fijnfilter afgevangen worden. Iets minder gevaarlijk dus, maar met name van de hardere houtsoorten zijn de vezels in min of meerdere mate scherp. Ze verteren op den duur wel, maar relatief langzaam.

De koolstofvezels van carbonfiber hebben extra bescherming gekregen, zijn dus harder en moeilijker verteerbaar geworden. Resultaat lijkt me duidelijk.

Als ik ergens onjuist ben Hans: ik ruil graag deze versie in voor een medisch meer onderbouwde...

:wink: Peter: als je alle middeltjes gebruikt hebt die in de bedoelde topic aan de orde zijn geweest, moet je niet alleen verkouden zijn, maar ook zo high als een junkie...

Delcam zei:
Bruno, met wat je deed is dus in principe niets mis..."onze" techniek om wonden te lijmen bestaat er uit dat de randen van de wond tegenelkaar gehouden worden en de lijm er bovenop gedruppeld wordt.
Ah, opluchting... :D dat is precies zoals ik het ook deed. Ik wilde namelijk zo min mogelijk lijm in de wond krijgen en trouwens, ik lijm met dunne cyano de meeste verbindingen met de capillaire techniek.

Hoofdzaak is om bij het hanteren van scherp gereedschap je eigen regels (van je af bewegen, geen lichaamsdelen in het mogelijke uitschiet-traject houden) niet te overtreden. :oops:

Bruno,

Ik snij beroepsmatig in anderen en heb daarbij dezelfde regels als in de modelbouw. Helaas weet ook ik een enkele keer mijn vingers te raken tijdens het bewerken van balsa......meestal door gewoon "even snel" iets stoms te doen. In mijn werk passen we daarvoor extra op gezien alle infectie risico's.
Overigens: in de modelbouw heb ik van mijn vader geleerd "hoe" te snijden, tijdens mijn opleiding tot chirurg alleen nog maar "waar" te snijden. Ik vind het opvallend hoe moeilijk het is voor niet modelbouwers om een mesje op de goede manier te hanteren als ik kijk naar wat onze assistenten in opleiding doen.....

Hans Delemarre

Hmm zo had ik een keertje 1 oog dichtgeplakt met CA :oops:

Een flesje zat verstopt en toen ik de opening openbrak sprong er een klein drupje op mijn ooglid,als reactie knipperde ik met mijn ogen en vervolgens zat mijn oog dichtgeplakt.
Gelukkig kon ik met 2 handen mijn oog weer "openen" :roll: :D

Groeten,
Marcel

Back