Sen Toku

Hoi Mathijs & Jos,

Waarschijnlijk kan ik wel aan de tekeningen komen van de I400.
Dit is wel een bouwpakket van papier. Wel heb ik de tekeningen van de I25. Ook een bouwpakket van papier, maar voorzien van een zeer hoge detail gehalte!!!!!!!!!!!!!!!! Schaal 1:100. En deze heb ik vergroot
naar 1:50. de lengte dan is 2m16!!! Je zal echt versteld staan hoe mooi dit er uitziet. Alle spanten en detail zijn aanwezig!

De I25 is ook een Japanner, Maar dan een klein beetje kleiner.
Deze kon dan ook maar 1vliegtuig ipv 3 herbergen.

Douglas.

Hai, Toneburst San, conichi wa !

Nee, meer wordt het niet, dat was mijn Japans... :| Maar wel leuk om die filmpjes te bekijken. Beetje als vroeger, alleen plaatjes kijken in een stripboek. Maar het lijkt me een interessant project, zo'n Sen Toku. Als je de schaal groot genoeg hebt zou je ook nog als extra functie de hangaardeur kunnen laten openen, en een vliegtuig er uit laten schuiven! Leuk project!

@Harry,

Als jij het ergens naar toe kan ftp-en dan kan ik het daar weer vandaan FTP-en.

@Douglas,
Als jij aan tekeningen kan komen van de I-400/401 of 402 zou dat schitterend zijn. De I-25 is van een andere klasse maar ik ben wel erg geintereseerd in tekeningen hiervan. Bestaat er een mogelijkhied dat ik een kopie van je kan krijgen?

Groetjes:

Mathijs

Even een correctie:
Er zijn tenminste drie van deze jongens gebouwd. Teminste twee zijn er door de Amerikanen na de oorlog tot zinken gebracht nabij Japan (Nadat de koude oorlog was begonnen en de Russen interesse toonden in deze boten. Zelf hadden ze ze natuurlijk van voor tot achter bestudeerd.) En een in de buurt van Hawai. Kijk ook eens op deze link:

http://www.hikokiwarplanes.com/comingsoon.htm

Het boek wat ze aanbieden gaat alleen over de Sen Toku en de gebruikte vliegtuigen. Da's dus smullen voor jou!!!

Er liggen er dus GEEN in de buurt van het Panama kanaal ( wel waren er twee op weg om de sluizen aan de atlantische kant te gaan bombarderen van het Panamakanaalmaar toen was de oorlog over en werden ze overgedragen aan de Amerikanen.

U-Kater:
Dat verhaal heb ik gelezen op de beschrijving van de SEIRAN, het vliegtuigtype wat deze subs meevoerden.
Dat is het laatste vliegtuig wat ik gebouwd heb.
Tamiya heeft 'm in het assortiment in 1:48, dus als je de vliegtuigen erbij wilt bouwen, wordt het een nogal 'fors' project...

Hier de enige overgebleven SEIRAN, voor restauratie:
aichi_seiran-07.jpg

Na restauratie in het Smithsonian Institute:
aichi_seiran.t.jpg

Tja, en nou de boot nog!

@mathijs, geen probleem. Je mag van mij wel wat kopie's hebben.
Welke wil je, ik heb 1:100. Het model is dan 1m08. De grote versie
is 2m16! het kleine model bevat 14 pagina's A4.
dus de grote versie is wel een beetje meer papier! 8O

Als ik de andere tekeningen heb van de Sen Toku laat ik het jullie wel weten! Enne wie gaat het eerste beginnen?
Ik begin anders ookwel jeuk te krijgen van die Sen Toku..... :lol:
En als ik er aan begin...............

@Harry, ik heb ook interesse in jouw info! Dus als het van jou mag?

Groetjes Douglas

douglas vd heuvel zei:
Tja, en nou de boot nog!

Ik begin anders ookwel jeuk te krijgen van die Sen Toku..... :lol:
En als ik er aan begin...............

Groetjes Douglas

Nou.....ik ga eerst 's die XXI afbouwen...dan is er ook nog iets met ballasttanks en aanpassingen daarvan waar een zekere v.d. Heuvel ook iets mee van doen heeft gehad en dán misschien...(dus pas over een half jaar ofzo).

En dat met dat jeuken en die Sen Toku.....er zijn nu al VIER gegadigden die zo'n ding willen gaan bouwen....dus toch een soort van Japans Sub Virus???
En trouwens: dat er maar 3 ooit gebouwd zijn wil niet zeggen dat er straks niet meer dan 3 modellen in Nederland mogen rondvaren...de I403, 404 en 405 waren in '45 in de maak dus wat let ons?
:lol:

Jos

Wisten jullie trouwens dat de Seirans die gebruikt zouden worden voor de aanval op de Panama kanaalsluizen in Amerikaanse kleuren waren gespoten met sterren en al (om de amerikanen in verwarring te brengen)
Staat allemaal in het boek van Hikoki publications. Lijkt me echt een aanrader voor de geinteresseerden onder ons.

groeten U-Kater

Hedenmorgen vers binnen gekregen, maar niet te koop:

"Submarines of the Imperial Japanese Navy 1904-1945", geschreven door: Norman Polmar en Dorr B Carpenter. het boek behandeld de diverse types waaronder ook het STo Type waarvan er 17 gebouwd moesten worden, I-400 t/m I-417.

Verder veel info over dit type, inclusief veel z/w foto's gemaakt door de US Navy na de Japanse overgave.

Hallo Paul,

Leuke boek hè :D staat zeker veel info in en ook zeer veel foto`s.

Wat een ding! Maar ik vraag me af of het model RC is. Die spleet tussen hangar en deur... En op de foto waar de hangardeur openstaat, zie je geen voorzieningen om 'm waterdicht af te sluiten, behalve de vergrendeling die ook op de 'echte' zat.
En zoals in één van de Amerikaanse verslagen stond: "Als die hangar volloopt, heb je een ernstig stabiliteitsprobleem en zinkt de boot op z'n kop."

@Enne...Jos: Jij leest te veel Adriaan en Olivier :lol:

Back