Serpent F180 ombouwen Brushless

@R2R ik zou zeker een carbon upperdeck plaatsen tussen de voorophanging en het blok cq steun lekker veel flex die je wel wilt hebben met die dikke veren.

@gijs groeten van Ronald uit eindhoven.

Damn dat is mooi! :) Heb je een eigen freesbank of via je werk o.i.d.? En als je die van jezelf is, welke heb je precies? (Ben op het moment ook naar een frees aan het kijken)

Ik heb op mijn werk de beschikking over bijna alle denkbaar mogelijk machines, geweldig als je een modelbouw hobby hebt..........

Ik ga zeker een versteviging maken tussen de voor en achterkant. Kan er ook gelijk de ontvanger en regelaar onder gemonteerd worden.

Ik ben nu uit gegaan van een motor diameter van 36mm.
Welke diameters zijn er allemaal van toepasbaren motoren, hellup!!!

Het is wel zo leuk als ereen steun komt waar je niet aan 1 bepaald type motor bent gebonden.

Want ik hoorde vandaag van Michel dat de de Tekin motoren 42mm in diameter zijn... Daar moet ik dus al een aanpassing voor maken.

Ik hoop met twee weken mits ik voldoende info heb kunnen vergaren een tweede versie te maken.
Waar ook de achter rem gebruikt zou kunnen worden en de voorrem ook..
De rem/gas servo blijft dan op zijn orginele plek zitten.

voor ik de machines opstart zal ik nog in de loop van de volgende week een plaatje van het 3D teken model plaatsen.

Groet,

Rob

Tekin & Castle Neu zijn idd 42mm.

Als je graag 36mm wilt gebruiken is de Medusa Afterburner een aanrader (sensorloos)
(Heb er evt 1 voor je om te proberen / passen)

Tekin & Castle Neu zijn idd 42mm.

Als je graag 36mm wilt gebruiken is de Medusa Afterburner een aanrader (sensorloos)
(Heb er evt 1 voor je om te proberen / passen)

Inmiddels heb ik de Tekin motor ontvangen, man wat een bom!!
Om nog maar te zwijgen over de lipo............ denk toch dat ik maar zo een zakje aan ga schaffen om hem veilig in te laden.

Maar ik zit nog met een vraag. Ben druk aan het brainstormen over de aangepaste versie van de motor steun. De motor is dus 42mm in diameter.
En ik zit met een poelie op de tussen as met een diameter van 24mm.
Ik heb dus een minimale hart afstand van 33mm.

het grootste tweede versnellling tandwiel van Serpent voor de 1/8 versnellingsbak is 46 tanden voor zover ik heb kunnen vinden.
Hoe groot moet de pinion op de motor dan wel niet worden, ik heb even een beejte gerekend maar dan ga je al snel richting de 24 of 25 tanden.
Weet iemand wat de maten zijn van deze pinions??

En dan kom je nog te zitten met de vraag kan je uberhaupt wel rijden met een dergelijke overbrenging.:?:

Voor hen die van rekenen houden.

De vertanding op de tussen as is 23 tands en de tandden op het dif tandwiel zijn 50 tanden.

De (rubberen) banden van de serpent hebben een afwikkel diameter van 84mm.

Het toeren tal van de brushless motoren daar he bik geen idee van, heb gelezen dat die ook richting de 40.000 rpm kunnen??????

Ik hoop dat iemand een link of zo de maten kan geven van de afmetingen voor de pinion.

Ook ben ik wel benieuwd naar de afmeting van de motor die speedpassion gebruikt in hun ombouw.

Denk dat een steuntje om een eerste test rit mee te maken zo maak dat ik maximale ruimte heb en mocht het niet uitkomen met de dikke 42mm motor er in iedergeval gereden kan worden met de dunnere versie.

Ook moet ik de steun aanpassen zodat we de voor en achterkant van de auto kunnen verstevigen middels een carbon plaat.

Groet,

Rob

Grotere tandwielen??? Eureka, het idee is een aangepaste adaptor te maken en dan een 1st versnelling tandwiel te gebruiken op de plaats van de 2de.

Afgelopen zaterdag heb ik even lekker een paar uurtjes kunnen pielen met de freesbank en een nieuw prototype motorsteun gemaakt.

Deze bied plaats aan de grote brushless motoren zoals de Tekin. Deze steun is uit 1 stuk aluminium gefreesd, niet meer de losse busjes en plaatje zoals ik had afgekeken bij speedpassion. Ook is het mogelijk om de mechanische voorrem te blijven gebruiken.

Moet nu alleen nog een plaat en een steuntje tekenen en maken om de voor en achterkant met elkaar te verbinden om meer stijfheid in het chassis te krijgen.

De plaat die ik wil gaan maken vervangt gelijk de body steun achter. Ook wil ik hier de regelaar aan bevestigen. Hij komt over de lipo heen te liggen.
Van de week wellicht een uurtje over om wat te tekenen en dan plaats ik hem in de topic.

En dan moeten er toch echt de eerste meters gemaakt kunnen worden!!:)

f180steunbrushlessbigblock.jpg

004.jpg

005.jpg

003-1.jpg

Groet,
Rob

Strak werk Roberto.

Ik ben benieuwd hoe ie rijdt.

Zodra je zover bent dat je de 15 minuten kunt halen op een 1:8 4WD, zonder te hoeven inboeten op snelheid t.o.v. de moderne 3,5cc motoren, en zonder dat er spullen uitfikken, wordt het interessant, ook voor mij.

Probeer je accu wat verder van de motor te krijgen deze zal als het tegen zit 70 graden worden en de hitte dus doorstarlen op je lipo. Natuurlijk een goed stukje foam met isolatie wil ook helpen.

Ziet er verder toppie uit!

ik zou zelf ook graag wat dingen laten maken, maar in welk programma moet je het tekenen wil het uberhaupt CNC gefreesd kunnen worden?

ik zou zelf ook graag wat dingen laten maken, maar in welk programma moet je het tekenen wil het uberhaupt CNC gefreesd kunnen worden?

Als je een 3D tekening kan maken in bijvoorbeeld autocad of inventor of iets dergelijks dan kun je daar een file van maken bijvoorbeeld DXF.

Die file kun je in een cam programma om zetten naar machinetaal/ programma.

Maar zoals dit soort simpele dingetjes kun je ook gewoon aan de machine programeren. Je heb dan in principe genoeg aan een potlood schets:D

groet,

Rob

Gaaf Rob,
werkt zekf met Solidworks en Solidcam.
Ben je ook lid op de mach? Wat een luxe dat je dit op het werkt kan maken!

Een kleine update,

De auto van Michel heeft inmiddels al de nodige test meters gemaakt en ik hoor er enkel positieve geluiden over!! Gaat erg hard en zonder problemen.
Ook is het blijven benutten van voorrem absoluut super.

Ik heb gisteren op de mach een filmpje gezien wat hij gemaakt had van de auto in actie.

Misschien wil hij het beeldmateriaal wel uploaden???:)

Over een 2 weken wil ik de versteviging gaan maken in de auto (tja even een race vrij weekend afwachten).

Ook willen we bekijken of de auto te verbeteren is met een andere bodemplaat.

Als er intresse is wil ik een serie motorsteunen of komplete ombouw setjes gaan maken, stuur maar een pb'tje. De prijs zal sterk afhangen van het aantal wat er gemaakt mag worden.

Groet,

Rob

bodem + bovenplaat

Zo het heeft even geduurd maar ik heb eindelijk wat tijd gevonden om weer eens wat aan het ombouw project te kunnen doen.

De foto van het tekenprogramma zegt waarschijnlijk genoeg, maar ik zal even tekst en uitleg geven.

Er is nu een ontwerp voor een nieuwe bodemplaat welke in eerste instantie gemaakt zal worden van epoxyplaat. Wellicht als er een goed werkend ontwerp is er een plaat carbon geprobeerd kan worden.
mocht het komen tot een kleine serie is het de vraag of carbon wel haalbaar is?? Een plaat van goede kwaliteit in 4mm is errug kostbaar.

Ook een bovenplaat van 3mm dik welke de voor en achter kant met elkaar verbind en tevens de body steun vervangt.

De schokbrekerbevestiging word gefreesd uit 1 stuk aluminium. En bied gelijk de oplossing voor het bevestigen van de bovenplaat

F180brushlessbigblock.jpg

Ik kan alvast verklappen dat ik gisteren de bodemplaat gefreesd heb en ook de bovenplaat uit epoxy plaat.

Het ziet er erg gaaf uit de auto is nu 5mm langer zodat de lipo iets mooier komt te zitten en de servo zit meer naarbuiten om de lipo in het midden van de auto te kunnen krijgen. De bodemplaat loopt door tot achter onder de draagarmen door. Ik weet niet of dit voordeelig is of een nadeel. Mijn hoop was dat je misschien iets van een grond effect krijgt?????? Wish full thinking? Ik kan hem aanpassen uiteraard. Wel benieuwd of iemand hier een visie of ervaring mee heeft.

Oja de body sluit nu mooi aan aan de zijkanten met de bodemplaat.
Wel heb ik al gelijk een paar puntjes die aangepast moeten worden. Hier en daar net is meer materiaal weg en een radius zo her en der aanpassen.

Ik hoop echt snel de schokbreker bevestiging te kunnen frezen dan kan Michel met deze onderdelen de baan op!;)

Groet,

Rob

Back