Serval bouwproject

Hehe.. Nou, heb net het hele topic eens door gespit, maar heb geen onderdelenlijst gevonden. :nosmile: Die zijn er ooit wel eens geweest, maar goed. :) Als je de tekening hebt is met een half uurtje meetwerk en rekenwerk al het materiaal achterhaald en ben je gereed om te shoppen. :)

Momenteel ben ik bezig de Serval V3.0 in AutoCAD te zetten overigens. Overweeg om de Hatori in een cowling weg te werken, maar daar ben ik nog niet over uit. Wil het vleugelprofiel drastisch gaan wijzigen, daar het huidige profiel ongeschikt is voor serieuze snelheden. Wie heeft er nog mooie profieltjes in gedachten die naast snelheid ook nog een veilige hand-launch kunnen verzorgen? Moet een kist van zo'n 1,3 kg relatief veilig in de lucht kunnen houden.

Tevens ga ik de TT36 voorzien van een nieuw achterlager en ga ik de koelkop afdraaien/zagen/frezen/vijlen of whatever. Maar net wat ik voor handen heb. ;)

Het eerste geschets. Even de normale Serval ter vergelijking daaronder. Weet niet wie deze ooit in CAD heeft getekend, maar er klopt e.e.a. niet aan qua formaten en verhoudingen. Anyway, ter vergelijking... De afgebeelde pijp is de Hatori #300 en de #303 bocht (getuned op de eerder aangegeven 95mm vanuit het hart). Precies de configuratie die momenteel op mijn Serval V2.0 zit.

serval_93.jpg

Streeft een Serval met cowling voor de pijp niet zijn doel voorbij? Vleugelprofiel moet wél onder handen worden genomen...

The Serval V2.0 is still going strong, zelfs na 4 jaar knallen! Menig paaltje heeft het moeten ontgelden, evenals een andere Serval. :D Maar TT36 liep al een tijdje rauw. Het was al een redelijk oude motor, hij kwam immers uit mijn Raptor 30 destijds. Tijdens het knallen stond in 1 klap de motor vast. :? Oorzaak was dat de lagerkooi was gesprongen, en het lager zelf vanzelfsprekend gedesintegreerd was. Dat was gelukkig ook de enige schade. De cilinderset is er ongeschonden vanaf gekomen gelukkig.

Kortom: Tijd voor nieuw loopwerk. Vandaar 2 paar passende SKF lagers gekocht en daarna kan het feest weer beginnen voor komend seizoen!

serval_91.jpg

serval_94.jpg

Maar er is nog meer nieuws. Een andere Serval V2.0, die van Peet Doddema (Ragbak), die is onderlaatst geklokt op 212km/h. Als motorisering: TT39 + standaard demper, met APC 8*7 prop op 5% nitro. Deze meting is gedaan door middel van het Dopplereffect. Desalniettemin noemenswaardig in dit topic lijkt me zo. :) Zo verdwijnen tevens wat fabeltjes uit de wereld wat snelheden betreft.

Serval in kwestie
serval_73.jpg

Meetgegevens
serval_95.jpg

Dat zou ik even na moeten meten wanneer alles weer in elkaar gezet is. Mijn TT36 wordt gepushed door een afgestelde Hatori #300. Denk dat het zo'n 18000rpm benaderd, maar hier kan ik nog geen concrete uitspraak over doen. :)

De 'recordpoging' is echter uitgevoerd met een TT39 en standaard demper. Zal beide motoren eens meten. Desgewenst zal ik dat tzt. plaatsen.

Jorrit je had trouwens gelijk wat betreft het de lengte van de bocht van de pijp. Ik heb een keer helemaal aan het eind van het seizoen een keer mijn bocht afgezaagd op de lengte die jij ooit had aangegeven en ik had volgens mij bijna 900 toeren meer op de grond met 8,5x6 prop. Volgens mij draaide ik 18800 toeren maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Haha.. Toch leuk dat je het geprobeerd hebt! :D Nu Gerard nog. ;)

Is toch een nette winst lijkt mij, 900 toeren. :)

...alleen volgens mij zijn de berichten verdwenen waar we het inkorten bespraken..? :?

Check pagina 78.....

Maar ik moet nog steeds een fatsoenlijk prop vinden. Ik had het idee dat die met een 8,5x6 van multiplex behoorlijk over z'n toeren ging. Toen een keer een 8x8 master airscrew geprobeerd maar daar vond ik dat ik daar een hoop trekkracht bij in leverde.
Jorrit welke prop gebruikte jij met je 25 fx??

Op mijn 25FX heb ik altijd een APC 8*7 gebruikt. Dit is echt een goede combinatie voor deze motor. 8*8 is inderdaad te zwaar, en 8*6 levert te weinig trekkracht. Daarmee is de 8*7 een mooie compromis. Deze combinatie blijft overigens ongewijzigd als je richting .40 gaat. De TT36 en TT39 zijn allebei voorzien van een 8*7.

@Jorrit, even een paar kanttekeningen bij die snelheidsmeting van mijn ragbakkie-serval met de Wave-O-scope:
Deze meting is gemaakt wind mee en het waaide flink (schatting windkracht 5). Verder verwacht ik ook nog enige vertekening van de snelheid door het wind mee effect, niet alleen gaat het toestel daardoor sneller, maar ook tijdens het aanvliegen zijn de geluidsgolven eerder bij de microfoon en bij het afvliegen worden deze extra vertraagd dus ... Dit alles bij elkaar lijkt het me beter om de meting nog eens over te doen op een wind stille dag, dan zal het betrouwbaarder zijn. Overigens wind tegen zat ik nog steeds op een 170km/u ook nog aardig toch :) En de motor liep ook nog niet optimaal, dus dat biedt hoop :wink:

Greetz,
Peet

Als je 2 metingen hebt, wind mee en wind tegen, dan weet je toch ook de snelheid zonder wind?

(212 + 170) /2 =191 Kmh.

Een respectabele snelheid voor zo'n klein vliegtuig.
En tja, de elektroracers gaan nog 100 Kmh sneller met nog kleinere kistjes.

Hier is het een beetje te zien volgens mij. Hij is 1 of 2cm langer. Maar dat maakt weinig uit. Gewoon bouwen, vliegt er zeker niet minder om. :)

serval_93.jpg

Tja, ergens in dit topic valt een complete lijst van benodigdheden te vinden. Maar ik zou de tekening even bestuderen, daar valt alles uit op te maken.

Bedenk je echter wel dat de Serval geen beginnersmodel is.

Back