Serval electra

Vandaag een 2 tal laser gesneden kits van de Serval ontvangen van Jan-Hein.
Dit na aanleiding van zijn vraag in het serval draadje (zie brandstof afdeling) of er iemand een exemplaar voor hem wilde bouwen.

Doordat de onderdelen met uitsparingen in elkaar vallen is dit kitje eenvoudig te bouwen. Alle onderdelen zijn gesneden van 3 mm gamma triplex.

de foto;s spreken voor zich.

Timo

Plaatsen van foto's direct op het forum is me nog niet duidelijk.
Kan iemand daar tekst en uitleg over geven ?

en nu met plaatjes ;-)

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit!
Is een andere manier van bouwen.
Waar haalt de vleugel zijn stevigheid vandaan? Er worden geen liggers meer gebruikt, maar rechtopstaande strips. Wordt wel vaker gedaan. Maar de lasnaad van die strips zit precies in het midden..

Misschien ook handig om er twee vleugelribjes bij te frezen waar een (standaard) rolroerservo rechtstreeks in geschroefd kan worden.

Leuk project!

Frank

Ja klopt dat ik een iets ander concept gevolgt heb bij het tekenen.

bedoeling is dat je een idot proof concept heb dat je bijna niet meer scheeft kunt bouwen.

servo spantjes voor in de velugel zijn ook voorzien, en ook daar is iets nieuws voor verzonnen.

Even volgen, hier heb ik vroeger nog een tekening van gehad. Volgens mij heb ik hem nog steeds ergens.

Heb me vandaag als vriend van het forumaangemeld. Zodra het administratief is geregeld bij Robert dan kan ik de foto's uploaden.
De romp is bijna helemaal in elkaar gelijmd. Tevens zijn de spanten van 1 vleugelhelft gelijmd.

@Frank, vleugeldeling is inderdaad in het midden. Bedoeling is om de 2 helften van te voren klaar te maken en dan deze in de romp te steken. Vervolgens te lijmen aan de beide schotten die alin de romp is geplaatst.

Timo

Nee volgens mij zijn ze gelijk

maar de vleugel kan er maar op een manier in worden gezet bij dit ontwerp. anders zitten je servo armpjes aan de boven kant. dat past wel maar is slecht voor de stroom lijn.

en weer wat nieuwe plaatjes :-)

De onderdelen voor de romp

full

full

full

full

full

De vleugels .

full

full

full

full

full

Waarom plaats je de servo's zo ver naar buiten toe? Tussen rib 5 en 6. Dan heb je toch weer verlengkabels nodig..? Handiger is het om ze tussen rib 3 en 4 te plaatsen...

Misschien nog wat uitsparingen in de romp voor het kielvlak te plaatsen? Dan kan deze ook niet meer scheef erop gezet worden.. (is maar een gedachte)

Verder helemaal GOED!!

Frank

Hallo Frank
Als de servo's verder naar binnen gaan dan zitten ze niet meer tegenover het roer. De rolroeren zijn een beetje kleiner gemaakt en nu zitten de servo's er midden voor.

In de romp bovenzijde zit een sleufje gesneden waar het rudder in past op die manier kun je het er bijan niet meer scheeft op zetten.

Bij deze weer een aantal plaatjes van de bouw.
Beide vleugel delen in de romp gestoken. vulblokken gezaagd zodat vleugel vlak ligt.
Aan de kopkant een alluminium profiel geklemt en daarna de voor en achterllijst gelijmt.

full

bovenplaat gelijmd en opgespannen.

full

@Frank, de ervaring heeft geleerd dat de servo kabels altijd te kort zijn. Heb daar overigens niet bij stil gestaan. De focus lag eerder bij montage van de servo in de vleugel en deze vanaf de kopzijde vast te kunnen schroeven. Later gaat hier een triplex kapje op.
Servo aan kapje monteren was ook een optie.

Timo

full

Ziet er goed uit!

Welke servo's gebruik je eigenlijk? Ze lijken op van die 9 grams HXT900 servo's.

In case, zijn die niet wat licht voor zo'n vliegtuig?

Freek

Freek,

Er worden 2 servals gebouwd. 1x met een 3 cells setup en de HXT900. Wordt een redelijk tamme vliegtuig. de 2e krijgt een 4 cells met 1400 kv motor. Hier komen digitale metal gear servo's op.

Timo

Back