Service menu van een Futuba 9Z

• Topicstarter Topicstarter Fabian
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
ik heb zelf jaewl, de 9Z en jawel ook de service menu enabeler, want die zit in mijn 128k campac.
eerlijk moet ik zeggen, ik ben een avontuurlijk iemend wat dat betreft die graag dingen vanbinnen bekijkt enzo, maar de service menus bij mijn 9Z en ook niet van mijn 9C heb ik ooit gezien.

waarom niet ?
er is totaal geen nut voor geweest.
de 9Z zit nog onder de garantie en is in de juiste stickmode en alles, dus wat wil je er dan mee?
-knuppels calibreren ?
niet nodig tenzei je switcht van stickmode, en dus ook al moet solderen in je zender.
-kijken of de schakelaars het allemaal doen ?
dat zie ik ook wel tijdens het gebruik, zelfde geld ook voor de lcd test.
het gene wat mij terug schrikt in dat soort dingen zijn de hoofstukjes waarvan de maker van de enabeler zegt "not quite sure what they are for" laat mij er maar lekker afblijven, dan ben ik gevrijwaard van een goed werkende zender.

waarom ik er dan een heb ?
zat als bonus op de 128k campac.

aangezien jan wel weet waar ie het over heeft (zal wel al enkele gevalletjes gerepareerd moeten hebben) denk ik dat zijn waarschuwingen niet zomaar van de hand geslagen moeten worden.

Als er in andere draadjes te lezen valt, hoe veel moeite verenigingen doen met keuring van modellen en apparatuur, brevettering en andere veiligheidsmaatregelen mag ik iemand best wel een onverantwoordelijke malloot noemen als hij informatie op het internet zet, waarmee je als maximaal resultaat kunt behalen, dat je je zender niet ontregelt.
Als er nu nog iets tussen stond, waarmee de eindgebruiker zijn voordeel kon doen, zou ik de benaming malloot nog willen veranderen, maar een onverantwoordelijke druiloor blijft hij voor mij dan nog steeds!!! Zoiets is "not done". Hieruit kunnen hooguit gevaarlijke situaties ontstaan.

Als iemand mijn reaktie zwaar overdreven vindt, dan mag dat. Misschien zit er zelfs wel een kern van waarheid in. Zolang de boodschap maar overgekomen is, dan vind ik alles prima!!!

Jan je hebt gelijk, dat service menu is niet voor ons eindgebruikers bedoeld en daar moeten wij vanaf blijven.
Diegene die hierin gaat rommelen en op die manier zijn zender ontregeld is het zelf schuld, alleen is het jammer dat je er meestal pas achterkomt als het te laat is. Als de schade dan maar beperkt blijft tot de zender en het model heb ik er weinig last van maar. Maar zodra er schade aan voertuigen, gebouwen of mensen komt dan zijn wij allemaal de klos voor iets wat voorkomen had kunnen worden.

Dan komt er nog bij dat de fabriek en/of de service dienst de schuld krijgen als een zender niet goed werkt en er ongelukken gebeuren! Zo'n zelf sleutelaar zal het nooit toegeven dat hij zelf heeft zitten klooien wanner hij zijn model door een autoruit heeft zien gaan.
Ik ken dit ook uit de praktijk, bij DVD spelers. Daar zit bij sommige (oudere) types ook iets dergelijks in. De klant "vindt" (ook op het internet) dat en gaat zitten rommelen. Wij krijgen dat apparaat op onze tafel en ontdekken dat de fabrieksinstellingen niet meer kloppen. De klant kwaat als hij moet betalen, "er zit toch garantie op". Leg dan maar eens uit dat dit soort dingen daar niet onder vallen. Het wordt nog erger als hij een tweede keer terug komt met een andere klacht maar de zelfde oorzaak.
De nieuwere versies hebben geen febrieks menu meer en kunen alleen met een interface aan een PC gehangen worden voor veranderingen. De nieuwste kunnen allen opnieuw geprogrammerd worden met een CD in de speler waarop de nieuwe software en speciale flash software om het in de flashrom te zetten.
Wij hebben een nieuwe print in de DVD speler gezet en de speler terug gestuurd. Belt die klant een paar dagen later op dat hij niet meer bij bepaalde menu's kon komen!!!!! Het heeft wel een half uur gekost om hem aan z'n verstand te brengen dat die menu's juist de oorzaak van zijn problemen waren en dat ze er niet meer inzitten omdat ze niet voor de gebruikers bedoeld zijn.
Ik ben het dus helemaal met Jan eens dat je dit soort dingen niet bekend hoort te maken. Zeker niet bij modelbouwzenders die voor vliegende modellen worden gebruikt. De mogelijke gevolgen kunnen we allemaal bedenken!!!!!

helaas zijn dan binnen no time ook die interfaces aldanniet in eigenbouw uitvoering op de markt om die menutjes te verkennen.
wat dat betreft gaat het snel op het net, alleend e drempel komt dan wat hoger te liggen, het probleem zal er altijd blijven.

de mens is van nature nieuwsgierig :lol:

De mensen die altijd netjes in de rij hebben gelopen, zijn meestal niet de mensen die de leukste ontdekkingen doen.

Laten we het erop houden dat verstand met de jaren komt.

Ben ik blij dat ik nog heel wat jaren te gaan heb...

Moreover: ik wil weten dat dergelijke dingen er zijn, maar ook waarom ik er vanaf zou moeten blijven.

HET LAATSTE WAAR IEDEREEN ZIN IN HEEFT IS DAT VINGERTJE MET 'SUKKEL, DAT MOET JE NIET DOEN'.

Even voor iedereen nogmaals wellicht ter overvloede: hopelijk is iedereen zelf verstandig genoeg om de juiste keuze te maken wat iemand wel en niet zou moeten en mogen doen.

Niet iedereen heeft dezelfde technische achtergrond. Dus zou ik iedereen aan willen raden om wat meer neutrale bewoordingen te gebruiken.

Vooral de personen die de wijsheid in pacht zouden moeten hebben gezien het aantal jaren leerervaring.

Een neutraal geschreven verhaal komt vaak beter over dan een verhaal wat vol zit met emotioneel geladen aanvullingen.

Groeten Fabian

Voor de rest: bedankt voor de reacties ;-)
Beter iets dan niets he!

Het service menu van de FF8S staat op mijn website

http://graphics.tudelft.nl/~wouter.

Jan,

Als iemand wil klooien met dat menu moet hij dat toch zelf weten. Ik ken iemand die de verkeerde zender (airplane ipv heli) had ontvangen. Als je dat wil corrigeren heb je dat menu nodig. Maar ik kan me ook het nut van her-calibratie wel voorstellen, of andere zaken. Lijkt me een beetje gek idee dat een medeclublid zich zou frustreren dat iemand anders FF9 het niet doet, is toch niet zijn probleem?

Ik denk trouwens dat er maar heel weinig clubleden zijn die kaas gegeten hebben van de FF9, zelfs zonder een eventueel foute service menu instelling kunnen er zeer onbegrijpelijke situaties optreden.
.

Laat ik het nogmaals zeggen:

Corrien zei:
Zo lang dit soort misplaatste informatie alleen maar een ontregelde zender zou opleveren, zou ik waarschijnlijk de enige op dit forum zijn, die juichend positief zou zijn...
Dat onjuist gecalibreerde knuppelfuncties spontaan servo-reverse-achtige bewegingen kunnen leveren moet je eerst bij een vliegend model gezien hebben, om nog maar niet te spreken van doorvliegen met een vrijwel lege accu, terwijl de verkeerd gecalibreerde Voltmeter nog boven de 10 Volt aangeeft.
En dit soort dingen zijn al gebeurd en zullen met dit soort info vaker gaan voorkomen.
En ook nogmaals:

Er staat in het servicemenu niets, waarmee de eindgebruiker zijn voordeel kan doen. Ook niet met het aangehaalde voorbeeld: de airplane versie is softwarematig volledig identiek aan de heli versie. Het enige verschil is, dat de modelgeheugens voorgeselecteerd staan op airplane en 1 keer omgezet moeten worden naar heli. Big deal!
En wat moet een eindgebruiker in vredesnaam met een mogelijkheid van her-calibratie? Als daar al een noodzaak toe zou zijn, dan is er ook een oorzaak en deze moet dan wel eerst en op de juiste manier worden verholpen.

En de redenatie "dat moet iedereen toch zelf weten" is natuurlijk misplaatst. Ook al zou iemand alleen zichzelf benadelen door dit soort instructies op te volgen, als auteur van een zelf-geinterpreteerd service-menu neem je een stuk verantwoordelijkheid op je!

Hmmm,volgens mij hoorde ik jouw laatst wat anders zeggen Gerard

vraag me van de FF9 al wat je wil, maar van de 9zWCII......... :oops: moet gerardje ook behoorlijk zoeken. :wink:

Ron, ik heb al eerder in dit draadje gezegd, dat ik laaiend enthousiast zou zijn over dit soort info als het alleen ontregelde zenders zou opleveren! Initialiseren, calibreren en testen is leuk werk en levert aardig op. :P
Als er nu nog iemand komt, die een handleiding over het afregelen van ontvangers wil geven, kan ik binnen enkele jaren gaan rentenieren :bye:

Jan
En de redenatie "dat moet iedereen toch zelf weten" is natuurlijk misplaatst. Ook al zou iemand alleen zichzelf benadelen door dit soort instructies op te volgen, als auteur van een zelf-geinterpreteerd service-menu neem je een stuk verantwoordelijkheid op je!

Natuurlijk, iedereen die aan modelvliegen doet neemt een stuk verantwoordelijkheid op zich.

En ja sommigen kunnen dat niet aan, bijv door vergeten hun batterij op te laden of hun servos te checken na wijziging van parameters in de zender. Diezelfden begaan toch wel stommiteiten, of het nu met het service menu of ergens anders mee...

Kortom nog even een samenvatting van de belangrijkste punten van dit draadje:

Niet doen omdat:
- je het apparaat zou ontregelen;
- er ontbreken belangrijke gegevens voor succesvol calibreren;
- fifi geen cafeterm is;
- er geen verplichting stond in de tekst dat je het ook moest gaan doen;
- er servo reverse achtige bewegingen kunnen ontstaan (zeer interessant & belangrijk!!: tevens why?);
- het verkeerd gecalibreerde voltmeters kunnen opleveren;
- de 9ZHP WCII's log files exact weergeven dat de vlieger onhandig is;
- Corrien = god (but don't call him Jan)
- er geen nut voor is (eindelijk bruikbare info)
- er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan (voor mij de enige reden om het niet te doen);
- verbergen is geen oplossing, uitleggen waarom niet doen is dat wel;

Slotje erop? Of zijn er nog leerzame, bruikbare en of constructieve toevoegingen?

Groeten Fabian

Nog één toevoeging aan bovenstaand lijstje:
als een ervaringsdeskundige een terechte waarschuwing laat horen, dit vooral in twijfel gaan trekken, en vooral niet denken aan andere mensen die wellicht wat lichtvaardiger de start van deze post lezen en echt niet beseffen wat zij gaan doen/veranderen.

@Fabian Misschien kan je dus opmaken uit mijn reactie dat ik vind dat je met de vorige post te ver bent gegaan. Zo niet, ik vind dat je te ver bent gegaan.

Hans, dan heb jij mijn post niet helemaal begrepen.
Dit is wellicht ook te lezen als helemaal niet begrepen.

Ben het absoluut met Corrien eens, ook met de meeste anderen. Hoor alleen niet graag: NIET DOEN. Ik hoor wel graag: NIET DOEN WANT dit en dit en daarom en zus en zo. Dusss.

Speciaal voor de mensen met taalgevoel & humor: de groeten! De rest natuurlijk ook de groeten.

Welk soort taalgevoel & humor is hiervoor vereist?
Fabian zei:
- Corrien = god (but don't call him Jan)
Laat ik het voorzichtig zo stellen: "we're not amused".

@Hans N,
Bedankt voor het op de juiste wijze weergeven van de strekking van mijn postings.

jongens ik denk dat de standpunten duidelijk zijn.
zoals al aangegeven kan rommelen in de service menus situaties opleveren die door de modelvliegers onder ons, niet echt gewenst zijn.
jan heeft heel duidelijk gezegd wat de consiquenties KUNNEN zijn als je het wel doet.

do what you want, at your own risk.
maar houd wel rekening met jouw en enderen op je veld zijn veiligheid.

Ik zit dit draadje al een tijdje te sponzen maar nu vind ik het toch tijd om een mening te geven.
We zijn allemaal mensen, die graag willen weten hoe iest werkt inclusief ikzelf. Maar dingen aan iest aanpassen wat gevolgen kan hebben voor de veiligheid ja daar moet je van afblijven. Ik zelf zit al jaren te denken zal ik wel of niet die diode door solderen bij mijn laadbus. En ja het staat zelfs duidelijk op de site van robbe. Maar ik heb nog nooit iets aangepast in de zender wat niet voor de doe het zelver is gemaakt. Ik koop zelfs alleen maar orginele schakelaars. Gewoon omdat je op deze manier de verantwoording bij de leverancier kan leggen.

Natuurlijk ben ik niet heilig ik vind het leuk om een camcorder te voorzien van DV in. En ja dat is ook in de service menu/ingang maar worse case scenario is dat hij blokkeerd. Daar baal ik dan zelf van maar hoef niet bang te zijn dat mijn vliegtuig bij iemand onbestuurbaar in de auto boord (of erger :? ).

De reactie van Jan=... vind ik ook wat overdreven. Hij bedoeld het goed. Kan ook zeggen kom maar op met die reparatie's maar nee hij denk ook niet in zijn eigen portomonaise maar gewoon in veiligheid.

Dus laten we ophouden met deze discussie. Het is leuk dat het kan maar blijf er gewoon vanaf het geeft niks extra's.

Wat ik wel een beetje vreemd vind is dat deze reacties in het geval extra functies multiplex er niet waren. Daar las ik ook iets over aanzetten met een lege accu omdat anders.....

gr Remco

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back