servo 360 laten draaien

Hallo allemaal, wat is de beste manier om een servo 360 graden te laten draaien.
Ik weet dat er altijd een mechanische beveiliging inzit dus die zal er uit moeten maar dan het electronische gedeelte.
Is het gewoon een kwestie van de potmeter er tussen uit halen? of steekt er meer achter.

Alvast bedankt

Addy

Wat bedoel je met 360° draaien? Moet de servo helemaal rond kunnen of moet hij (bijna)180° naar beide kanten kunnen?
Het eerste kan eigenlijk niet. Het tweede wel maar dat zal erg lastig zijn. De uitslag vergroten kan wel maar zo veel vergroten is heel erg lastig. Je moet ook begrijpen hoe zo´n servo van binnen werkt en je moet uitvogelen welke servo versterker binnenin gebruikt wordt. Of het vergroten mogelijk is en welke onderdelen je dan moet aanpassen hangt mede af van de gebruikte servo versterker.
Waar heb je die functie voor nodig? Misschien is er een andere oplossing voor te vinden.

Hallo Ernst, Ik bedoel 360 graden door laten draaien links en rechts.
Ik ben bezig met wat luchtopnames en wil de camera 360 ongelimiteerd kunnen laten draaien links en rechts onder de heli.

Ik heb ondertussen wel begrepen dat je de potmeter er tussen uit kan halen en vervangen door 2 weerstanden. (potmeter 5ohm vervangen door 2 weerstanden van 2,5 ohm) wel de mechanische begrenzing er uit halen en dan loopt hij ook gewoon door.

Leo bedankt voor je filmpje dit lijkt mij ook een goede optie.

Addy

Volgens mij bestaan er ook zogenaamde "winch servo's" , worden volgens mij gebruikt om iets op te rollen, bv. een draadje . Misschien kun je daarop eens google'en ?

En een winch servo kan ook niet zomaar ongelimiteerd 360 graden rondjes blijven draaien ;)

De meeste commerciale modellen (graupner/robbe/hitec) dan maar een 2 à 3 rondjes in totaal (dus 1 tot 1,5 rondjes naar elke kant)

Een RMG winch maakt het meest toeren volgens mij (9 toeren totaal dacht ik).

Maar euhhhh als het ongelimiteerd 360° in het rond moet kunnen draaien --> simpel motortje met eventuele vertraging??????

Volgens mij bestaan er ook zogenaamde "winch servo's" , worden volgens mij gebruikt om iets op te rollen, bv. een draadje . Misschien kun je daarop eens google'en ?

Dit is inderdaad een veel goedkopere oplossing dan die welke ik bedacht en toegepast heb. Ik heb de mechanische begrenzing afgedraaid, de potmeter er uit gehaald en de servo op een plaatje aluminium gemonteerd met daarnaast een 20 slagen potmeter.
Op de hoofdas van de servo zit een tandwiel en op de potmeter zit er ook een in de verhouding 10:1. Het werkt uitstekend, maar de kosten van zo'n kogel gelagerde potmeter waren al ruim 2X zo hoog als van deze kant en klare servo!

Groetjes Hans.

Back