servo futaba bls251 5.7v ?

hoi,ik wilde me een futaba bls251 servo aanschafen voor op mijn 611 giro
deze zou echter maar 4.8volt mogen krijgen
ik vlieg echter met 5 cellen en een converter na 5.7volt
zou dat een probleem zijn voor de servo?

groetjes hub

jawel, dat gaat niet, maar met een drop down tussen de voeding van de servo is t geen probleem, 5.1 volt kan ie wel aan....

BLS 251 toch geschikt voor 6 Volt ????

http://runryder.---/fastphoto/64234/Servos_BLS.jpg[/url]
http://runryder.---/fastphoto/64234/BLS.jpg[/url]

Runryder plaatjes zijn alleen zichtbaar voor runryder leden.
Hier gaat het jouw om waarschijnlijk:
full

Groet,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
JA inderdaad wist niet of ik wel een link naar een ander forum mocht geven vandaar
en nog èèn

full

slecht tezien maar even vergroten en het is de tweede van onderen

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de site nog niet.
Futaba Brushless Servos

Ik gebruik zelf ook de BLS251.
Er is geen reden om hem nog sneller te laten lopen op 6V.
Perfect is goed genoeg.
Waarom zou je het risico dan lopen?
Ik heb er daarom een step-down tussen.

Laatst bewerkt:
De nieuwe MSH 80 ESC geeft ook 5,7V geregeld af (internal switched BEC) en daar kan je gewoon de gyro en servo mee voeden.
Een vers geladen ontvanger accu geeft bij aansluiten als ik het goed begrepen heb dezelfde spanning af.
De lijsten geven duidelijk aan hoe de servo bij 6V presteert, als het niet toegestaan zou zijn zetten ze dat er niet op lijkt mij ??

Eric

Toch jammer dat er vanuit de fabrikanten geen eenduidig verhaal naar buiten komt! Maar zoals Eric al zegt, het lijkt me sterk dat Robbe een dergelijke display opsteld met daarbij 6 Volt waarden zonder er zeker van te zijn dat dit goed werkt.

Greetz,

Michiel.

Het zal ongetwijfeld goed werken. Waarschijnlijk zo goed dat het ten koste gaat van de duurzaamheid.
Koop je om de zoveel tijd preventief een nieuwe, dan kun je het gerust doen maar het is niet mijn keuze.
Zoals Walter zegt : perfect is goed genoeg.
Er is een woord voor waarom ze zoiets publiceren : marketing.

De eerste helivlieger die preventief een servo vervangd moet ik nog tegenkomen!?
Of heb ik dat mis? Wanneer doe je dit? Dat vind ik het grootste gemis in onze hobby, dat er geen levensduur wordt afgegeven, dat zou de veiligheid ten goede komen.

Greetz,

Michiel.

Een MTBF afgeven is niet echt zinvol daar wij onze spullen in 99% van de gevallen zelf moeren.

Wil je preventief dingen gaan vervangen, dan zul je eerst heel uitgebreid moeten gaan bijhouden wanneer iets kapot gegaan is, enzovoort.

De BLS servo's van futaba, inclusief die waar het over gaat in dit topic, kunnen 'gewoon' 6v aan. Futaba vermeld het ook heel specifiek in de docs als het NIET kan, en zelfs dan is het niet altijd waar (zie bv. de specs van de S9150 vleugelservo).

Ik gebruik mijn BLS451's zelfs direct op een 2Cel LiPo 8V dus, dit doe ik al ruim 1/2 jaar dus zal wel kunnen dan denk ik :p

ik zet mijn money op Peter.

Als je Futaba Brushless Servos
kijkt, zullen ze bij Futaba zelf toch niet voor niet N/A bij 6V zetten?
Als je het zeker wilt weten, stel ze daar dan je vraag even.

Wat mij betreft: ik heb er een op mijn Bergen zitten. Met een step-down naar 5.1V. Gewoon voor de zekerheid. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Zo'n step-down kost een drol

Laatst bewerkt:
N/A betekent 'not available' wat niets meer en niets minder betekent dan 'die gegevens zijn niet beschikbaar'.

Vergelijk het eens met deze:

Futaba® Search
Power Supply: 4.8V (Futaba does NOT recommend using 6V)

Daar staat het specifiek bij. En dan nog staat er alleen maar dat futaba het niet aanraadt wat nog steeds niet betekent dat het niet kan. Steker nog, er zijn heel veel mensen die die servo op 6v gebruiken, en dat gaat prima.

Waar ik het wel mee eens ben, is de vraag in hoeverre het echt nuttig is om er 6v op te gaan zetten.. maar dat is een andere discussie.

N/A betekent 'not available' wat niets meer en niets minder betekent dan 'die gegevens zijn niet beschikbaar'.

Vergelijk het eens met deze:

Futaba® Search

Daar staat het specifiek bij. En dan nog staat er alleen maar dat futaba het niet aanraadt wat nog steeds niet betekent dat het niet kan. Steker nog, er zijn heel veel mensen die die servo op 6v gebruiken, en dat gaat prima.

Waar ik het wel mee eens ben, is de vraag in hoeverre het echt nuttig is om er 6v op te gaan zetten.. maar dat is een andere discussie.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom die 'gegevens dan niet beschikbaar' zijn voor de 251 en voor de andere servo's wel?,
of waarom Futaba 6V afraadt?

ach ik denk dat jij dat ook wel kan verklaren....:mrgreen:

Ja, futaba raadt het af omdat je dan het meer van je servo's vraagt en zij er zelf een zakelijk belang bij hebben om het aantal garantiegevallen zo laag mogelijk te houden.

Verder mis je mijn punt. Voor die 251's raad futaba dus helemaal niet 6V af, ze geven er geen gegevens voor.

Dat Futaba 6v echt specifiek afraad als dat van toepassing is, blijkt uit die link van mij, een andere servo waar heel specifiek bijstaat dat 6v niet aangeraden is.

Dus.. dan stel ik je eigen vraag aan jou terug.. heb jij een idee waarom Futaba bij de S9150 heel speciek meldt dat 6v afgeraden wordt, maar bij de BLS 251 niet?

Waarom die gegevens niet beschikbaar zijn? Omdat Futaba deze servo bedoeld heeft voor 'achter een gyro'.

De eerste helivlieger die preventief een servo vervangd moet ik nog tegenkomen!?
Of heb ik dat mis? Wanneer doe je dit? Dat vind ik het grootste gemis in onze hobby, dat er geen levensduur wordt afgegeven, dat zou de veiligheid ten goede komen.

Greetz,

Michiel.

De eerste ben je wel tegen gekomen want ik vervang mijn servo's preventief na elke 100 geregistreerde vlieguren. Moet je de uren wel registreren natuurlijk.

Een geschatte levensduur is sterk afhankelijk van het gebruik. zoals in dit draadje zal de ene op 4,8 volt werken de ander op 6 of misschien nog wel hoger.
Ik ben nou niet een 3D vlieger en waarschijnlijk zal een servo in extreem 3D gebruik eerder over zijn dan bij rustig vliegen. Aan de andere kant stop ik een servo in een 15kg zware schaler met een ridged rotorkop welke direct met de sevo's verbonden zijn.
En dan gaan we er van uit dat de bouwer gezorgt heeft dat de boel niet opsluit en alles soepel loopt anders krijg je weer meer belasting op de servo.
Kortom,
Te veel variabelen om een geschatte levensduur te kunnen voorspellen.
Maar in mijn geval zijn 5 servo's vervangen een betere optie dan een schaalmachientje onbedoeld op/in de grond op zetten.

Grt,
Ben

Back