Servo met een zo'n fijn mogelijke resolutie, welke!?

Hoi iedereen,

Ik ben opzoek naar een spatzuivere servo van max 25 gram. Er zijn vele servo's op de markt, alleen ben ik op zoek naar een servo met een zo fijn mogelijk resolutie.
De servo mag duur zijn, het is geen probleem, maar dan moet ik zeker weten dat de servo echt een gigantisch fijne resolutie heeft.
Deze servo zal een camera laten tilten, en dus is het gewenst dat er nauwlijks stapjes zijn te merken.

Wie o wie, weet welke servo's echt bijzonder goed zijn!?

Alvast bedankt voor het meedenken:)

( de servo mag 180 graden, of zelfs 360 graden zijn)

Futaba BLS153 is op dit moment gebruikelijk in F3A op hoogte. Of het nauwwkeurig genoeg voor je is weet ik niet.
Dennis (hobbyIn) heeft er nog een paar liggen inde winkel. Kan je ze even proberen.

De BLS 153 is in die gewichtsklasse waarschijnlijk de beste die je gaat krijgen.

Ik weet niet hoe zwaar die camerabeweging zou zijn, maar je zou bv. ook de Dymond D47 kunnen pakken, een 5 grams servo die erg nauwkeurig is en daarom indoor veel gebruikt wordt. Of, iets sterker en sneller, de Graupner C131.

Als je een 180 graden servo kunt vinden in die maat, zou je die via een mechaniek ook 1/2 kunnen vertragen, daarmee verdubbel je je resolutie ook.

Waarschijnlijk kun je beter kijken naar een softwareoplossing, iets schokkerigheid zul je altijd krijgen, dat is er later softwarematig uit te vissen, bv. mbv. virtualdub en het deshaker filter.

Bedankt voor al de reactie's. Ik kan hier heel wat mee.
Natuurlijk wacht ik nog even af op meerdere reactie's, ik kan daarna een goede keuze maken.

Top! I really apreciate it:)

Dus de meeste mensen raden de gopro aan ondanks zijn prijs.

iets met klepel ,en klok.
Justin een gopro is een camera ,de vraag ging hier over een servo.

Remie zou je ook zelf een servo kunnen modden met de potmeter op de camera as en een grotere vertraging en een mod op je servo.

Remie zou je ook zelf een servo kunnen modden met de potmeter op de camera as en een grotere vertraging en een mod op je servo.

Is dat een vraag of een opmerking? Ikke die zin ni snappen ni:)
Op het moment gebruik ik al een digitale 11grams 180 graden servo die ik 1:2 vertraagd heb. Dit werkt prima, maar alsnog is de servo te "schokkerig" het was dan ook een chinese servo van ongeveer 10 euro.

Vandaag voor een prikkie een Futaba S9602 servo gekocht. Daarmee ga ik eens testen, en eens zien wat er verbeterd kan worden. Voldoet deze servo nog steeds niet, dna ga ik tot bovenstaande suggesties over.

Je ziet het schokken goed op deze video. het zijn 2 video's gemixt. De een zonder stabilisatie mount, de ander met:

[media=youtube]_XJBGqW6bJw[/media]
(schokken bij 48seconden)

Btw, wat vinden jullie van een JR DS8421BB?

Laatst bewerkt door een moderator:
Jij nie snappe nie .
mmm

Okee de servo potmeter plaats je onder je pan as .
De servo verwijder je de eindstoppen van ,en plaatst een vertraging naar je pan spul .

Veel werk maar moet lukken .

Een heel andere optie is een klein vliegwieltje aan je pan/tilt constructie. Dat dempt ook trillingen. Dus een klein versnellingsbakje met daaraan een vliegwieltje.

Ja en dan een gyro erop, samen met nog 2 vliegwieltjes en een dedicates syteem om alels netjes stil te houden, dan doe je er ook nog een optische stabilisatie setje op, en heb je het echt practig voor elkaar!

Super scherp en stil beeld, maar ja je komt niet meer omhoog door het extra gewicht, ach klienigheidje, dan gooi je hem zover je kan, is ook een idee.... ;)

Of je neemt geen servo maar gewoon een vertraagd systeem..... kan ook heel klein met servo mechanica en dan nog iets verder vertragen. Of moet het perse de knuppel stand volgen? Als je puur omhoog en omlaag moet kunnen sturen dan wist ik het wel ;)

De servo moet propotioneel zijn.

Op het moment heb ik een 180 graden al 1:2 vertraagd m.b.v. een tandriempje.
Helaas is deze digitale kleine 11 grams servo niet voldoende nauwkeurig, en dus zijn de stapjes nog steeds te groot.
De servo moet dus proprotioneel zijn, en uit eindelijk ongeveer 90 graden kunnen draaien. Ik zou dus een dubbele servo kunnen pakken, dus van 2 servo's 1 maken, alleen denk ik dan een bijvoorbeeld gemodificeerde normale nauwkeurige servo naar 180 graden al een perfect resultaat zla opleveren.
Na enig onderzoek ben ik bang dat de bovengenoemde servo van 114 euro niet gemodificeerd kan worden, omdat er inmiddels niet meer gebruik word gemaakt van zo'n ouderwets potmetertje?

Nougoed, we blijven nog steeds zoeken, en natuurlijk zijn suggestie's nog steeds meer dan welkom!

(PS, heb nu een S9602 Futaba Servo ( coreless) om het eens te proberen)

Back