servo ompoling

Hallo, ik moet 3 servo's van mijn retracks op één kanaal aansluiten, nu loop één van de retrack-servo de verkeerde kant op en wil hier een servo ompoler in plaatsen. Maar ik kan nergens er eentje vinden.
Gaarne tips waar ik deze kan vinden. HK heeft ze niet meer.
Hans

Ombouwen van de servo is ook mogelijk. Beide motordraden verwisselen en de twee buitenste draden van de potmeter verwisselen. Bij printmontage van motor en/of potmeter wordt ombouwen lastig.

Laatst bewerkt:
Kan je de andere kant van het servo armpje niet gebruiken?
Maar er zijn er meer dan voldoende op het internet te vinden hoor. Type op je zoekpagina "Servo Reverse" als zoekopdracht in en je krijgt een hele reeks mogelijkheden. Zelfs één in Nederland, in Twente. Kijk HIER maar eens. Maar zoals geschreven er zijn er nog veel meer.

Ik heb er ook gevonden op banggood kosten ook niet veel. Ga daar maar bestellen, zal wel weer een lange levertijd hebben.

@Ernst Grundmann , ik kan niet de andere kant van het servo armpje gebruiken. Dat heb je ook bij flaps op één kanaal, als ze in spiegelbeeld liggen , gaat één servo duwen en één gaat trekken en dan kan je dit alleen oplossen met servo reserve op één servo. En dit probleem heb ik ook nog in mijn vliegtuig. Maar dat is zo opgelost met z'n printje.

Bedankt voor de reacties
Hans

Die schakeling zou ik niet maken. Het probleem is dat de middenstand behoorlijk kan veranderen en dat kan je niet aanpassen. Ik heb ooit wel eens zoiets gebouwd en gebruikt.
De oorzaak van dat verloop van de middenstand komt zit de tolerantie van de onderdelen. De meeste condensatoren hebben een tolerantie van minimaal 10% vele zelfs 20% en daar komt de tolerantie van de weerstanden ook nog bij.
Er zijn "betere" schakelingen te vinden waar een kleine instelpotmeter op zit zodat je de middenstand kunt instellen.

Die schakeling zou ik niet maken. Het probleem is dat de middenstand behoorlijk kan veranderen en dat kan je niet aanpassen. Ik heb ooit wel eens zoiets gebouwd en gebruikt.
De oorzaak van dat verloop van de middenstand komt zit de tolerantie van de onderdelen. De meeste condensatoren hebben een tolerantie van minimaal 10% vele zelfs 20% en daar komt de tolerantie van de weerstanden ook nog bij.
Er zijn "betere" schakelingen te vinden waar een kleine instelpotmeter op zit zodat je de middenstand kunt instellen.
Dat maakt voor een retract servo toch helemaal niet uit? Op zijn best begint de ene poot wat eerder met bewegen, maar als je de retracts op de zender op een twee standen schakelaar zet, heb je alleen maar met de uiterste standen te maken.

Dat is zo, daar had ik hier niet aan gedacht. :oops:
Dan moet je maar zien als een "waarschuwing" voor andere lezers die dit willen maken voor de aileron servo's bijvoorbeeld. ;)

Back