Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die schakeling zou ik niet maken. Het probleem is dat de middenstand behoorlijk kan veranderen en dat kan je niet aanpassen. Ik heb ooit wel eens zoiets gebouwd en gebruikt...... Maar ehm, zelf maken:
https://www.elektormagazine.nl/index.php/files/attachment/93
Dat maakt voor een retract servo toch helemaal niet uit? Op zijn best begint de ene poot wat eerder met bewegen, maar als je de retracts op de zender op een twee standen schakelaar zet, heb je alleen maar met de uiterste standen te maken.Die schakeling zou ik niet maken. Het probleem is dat de middenstand behoorlijk kan veranderen en dat kan je niet aanpassen. Ik heb ooit wel eens zoiets gebouwd en gebruikt.
De oorzaak van dat verloop van de middenstand komt zit de tolerantie van de onderdelen. De meeste condensatoren hebben een tolerantie van minimaal 10% vele zelfs 20% en daar komt de tolerantie van de weerstanden ook nog bij.
Er zijn "betere" schakelingen te vinden waar een kleine instelpotmeter op zit zodat je de middenstand kunt instellen.
Dan moet je maar zien als een "waarschuwing" voor andere lezers die dit willen maken voor de aileron servo's bijvoorbeeld.![]()