Servo range of motion

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Fean, 3 dec 2020.

  1. Fean

    Fean

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Pijnacker
    Hoi,

    Ik heb een vraag over de range of motion. Ik heb een nieuwe Trainer gekocht, servo's geplaatst en met de servo tester getest (neutrale stand etc), werkt allemaal goed. Nu zag ik dat de arm bij 100% iets tegen het foam aan zat, dus een stukje weg gesneden (inkeping gemaakt ) zodat de armen vrij zijn of de vleugel niet raakt.

    Nu ik mijn receiver FrSky SR6 plaats (met Gyro) bespeur ik dat de servo nog geen 70% van zijn "max range" gebruikt ten op zicht van de mijn tester. Het komt niet eens in de buurt van mijn inkeping. Dat geldt voor alle servo's voor Ele,Rud,Ail etc.
    Ik heb een TX16s radiomaster, open TX. Alles op 100%, stabilization zelfs op 100%, geen mixes of curves etc.. is dit normaal gedrag? Kan ik die range alsnog vergroten?

    Ik gebruik een simpel tester;
    https://www.banggood.com/Servo-Test...-p-1079862.html?cur_warehouse=CN&rmmds=search
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2020
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    REO
    Bij Futaba kan ik de servo weg vergroten tot 140 %. Dan zit je waarschijnlijk in het bereik van je servo tester. Weet niet hoe dat bij FrSky is.

    Erik
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Het "bereik" van een servotester is zo goed als altijd groter dan dat van een zender. "Standaard" is de pulsbreedte tussen de 1 en 2 milliseconde. Per merk vershildt dit echter, de één gaat van 0,8 tot 1,8ms een ander van 1,2 tot 2,2ms. Waardes daar tussen komen ook voor.
    Let op dat de middenstand dus ook verschillend is en niet overeen hoeft te komen met die van de servoterster.

    Om alle mogelijkheden te kunnen maken gaan heel veel servotesters van 0,75 tot 2,25ms wat dus een grotere uitslag van de servo tot gevolg heeft. De servotester gebruik je alleen om te testen en uit te proberen of alles soepel loopt. Als je de roeren in je model gaat afstellen moet je dat met je zender doen.
     
  4. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer

Deel Deze Pagina