Servo`s Hotliner/F5B

Hallo allemaal,

Ik heb in t forum rondgeneusd en nergens een aparte thread over servos
in een hotliner gevonden. Bij deze dus.
* waaraan moeten deze voldoen, snelheid/kracht enz
* Digitaal/analoog/metaal
* Goede/slechte ervaringen enz.

Denk dat deze thread hier thuis hoort, daar servo`s toch belangrijk zijn.

Gr Frank

Dit wordt een moeilijke discussie Frank.
Smaken verschillen, de een zweert bij Multiplex, de ander bij Futaba en weer een ander pakt de Hyperion Atlas of Graupner DES.

Vaak heeft de fabrikant van het model het al voor je opgelost, die heeft de servo's er al voor je ingelijmd.

De belangrijkste kenmerken (mijn mening... hoeft niet voor iedereen te gelden)
Goede en stabiele middenpositie.
Geen speling
Duurzaam en betrouwbaar
Krachtig genoeg om de stand van de roeren vast te houden bij hoge snelheden.

Bekende en veel gebruikte servo's
Futaba 3150
Hyperion Atlas 09 AMD
Graupner DES 448 / 428
Voor recreatief gebruik is de Dymond D60 ook prima, hij is wat minder snel en sterk dan bovengenoemde modellen.
Voor zover ik weet worden Hitecs niet gebruikt, daar hoor je ook wel eens rare verhalen over.
Volz worden volgens mij ook niet meer gemaakt.
Dus de keuze is redelijk beperkt.

GJ

Een veel gemaakte fout die ik zie is hoe mensen de servo's inlijmen. De meeste mensen denken dat ze de servo hard moeten aandrukken tijdens het inlijmen om een sterke lijmverbinding te krijgen. De werkelijkheid is echter dat de lijmverbinding niet veel beter wordt en reeds sterk genoeg is wegens het grote oppervlak. Maar de servo behuizing komt wel onder spanning te staan en het gevolg is dat de servo zichzelf binnen korte tijd kapot draait. Zeker bij de dunne servo's is het servo huis erg dun en flexibel.

Dit verhaal heeft dan effect op ""betrouwbaarheid" van bepaalde servo's.

Ook model frabrikanten zijn niet geheel onschuldig. Het is goed mogelijk dat bij het verlijmen van de mal helften de servo onder permanente spanning terecht komt. En ook zij willen nog wel eens de servo's op de mal helft vast zetten met een zwaar blok er op. Soms dan worden de servo's juist niet genoeg aangedrukt op de mal helft en is de gebruikte lijm al hard voor de mallen dicht gaan.

Op dit moment heb ik 5x Hyperion DS09AMD in mijn Hybride model zitten en deze zijn nog steeds prima na behoorlijk wat landingen in hoog gras met de flaps op bijna 90 graden. Er zit geen speling in de tandwielen. Ik heb mijn Flighttech 5A spannings regelaar op 5.5V gezet. We zullen zien hoe het over een jaar gaat.

Mijn ervaring in deze is dat de DES 428 MG een nogal broos kastje heeft.
Aanvankelijk ingelijmd met epoxy + glas micro balloons.
Uit de vleugel de aileronservo's keurig kunnen uitbreken na weg dremelen van meeste lijm (met een tandarts freesje), maar bij de staart zat het te vast. Daar brak een stukje van het kastje bij het los masseren.

Ook mij was de vervormbaarheid van de 428 servo, tussen duim en wijsvinger geknepen en aangestuurd, ook al opgevallen. Je moet ze gewoon op stand plaatsen zonder noemenswaardige kracht gedurende het uitharden van de lijm.
Daarbij heb ik de steuntjes op de servo laten zitten (sommigen frezen die weg, omdat het anders niet past) en op die punten extra epoxy aangebracht.
Dat zijn immers ook de punten die berekend zijn op het opvangen van de torsiekrachten.
Overigens voelen de Dymond D60 servokastjes iets robuuster aan, iets andere samenstelling van het plastic.

Na het verwijderen heb ik ze opnieuw ingelijmd met Sikaflex 291. Dat is een kit die normaal gesproken gebruikt wordt op zeegaande schepen, en een zeer hoge afschuifsterkte heeft, en iets flex behoudt. De afschuifsterkte is de maatstaf voor de sterkte van de lijmverbinding.
Voor de Wilco volstaat deze hechting. Maar het aantal wattages is dan ook maar gering. Voor het zware werk zou ik er niet meer voor kiezen. En de epoxy blijven gebruiken. (a.s. Enigma)

Dan ook de opmerking nog van Gerben, dat de servo het beste aan weerszijden gelijmd zou moeten zijn, zodat de krachten zowel op bovenhuid als onderhuid van de vleugel worden doorgegeven, is ook niet onbelangrijk.
Dat zie je dan bij de ingelamineerde servo's in de hi-end kisten terug.

Eveneens veel over dit onderwerp op RC-Groups te vinden

Laatst bewerkt:
Nog relatief nieuw en onbekend, de MKS servo's:
We are R/C hobby expert makes in Taiwan

Lijkt veelbelovend, nog even kijken hoe ze zich in de praktijk houden. Helaas wel 10mm dik, wat niet overal past (vergelijk: DES428 9mm en DES448 9.5mm).

In de RW1 had ik "ouderwetse" HS85's op flaps. Ging prima. Moest de HS85's wel iets dunner schuren, met beleid is dat goed te doen.

Kit is te flexibel, ik doet dat niet meer.

Groet,
Gerben

Ik overweeg nu wat Graupners DES 428 BB MG te kopen omdat ik ze goedkoper kan krijgen dan de Hyperion DS09AMD.

Weet iemand anders nog een goedkope plek om deze servo's (in) te kopen?

Heb er zeker 5 nodig, wellicht dat ik meteen een paar setjes koop.

Robot Birds zegt dat ze ook wel een deal willen doen als ik er meer koop. Krijg later vandaag een mailtje terug.

:)

Back