Servo,s.

Dag, ik ben een boot aan het bouwen met 2 motoren, 2 roeren,
kan ik daar op elk roer een servo zetten en die via 1 y kabel laten werken.

Alle beide ze zelfde kant op natuurlijk.:confused:

Groet Theo.
 
Hallo Theo

Geen probleem
Let wel op de kracht van de waterstroom.
Zet eventueel rechtstreeks spanning op de servo's om je ontvanger te beschermen
Benny
 
Hallo Theo

Geen probleem
Let wel op de kracht van de waterstroom.
Zet eventueel rechtstreeks spanning op de servo's om je ontvanger te beschermen
Benny

WAT???
Rechtstreeks spanning op je servo's? Er bestaan vast nóg snellere manieren om je servo's in de kliko te laten belanden, maar daar kan ik niet zo gauw op komen.

Niet doen dus!Eén servo op elk roer kan prima, geen probleem, zolang je beide roeren en servo's exact op dezelfde manier koppelt.
Daarmee voorkom je dat de ene servo een roer nog iets verder wil trekken of drukken, terwijl de ander "tegengas" gaat geven.
Een makkelijker manier is om met één servo en een simpele stangverbinding beide roeren te koppelen.

Tenzij dat je boot zo enorm groot is, dat je veel power nodig hebt. Maar dan praat je over een model van minimaal 2 meter of zo...
Bij de meeste modelschepen voldoet een simpele standaardservo om twee roeren te bedienen.
 
hallo

roel kan je nu echt geen andere manier bedenken om een servo naar de hemel te sturen

allee onder een wiel van een auto BV
of met een hamer van 5 kilo er een tikje op geven

ik ben een boot aan het bouwen van meer dan 1 meter breed
(variabele afstands breede naar behoefte)
daar komen 2 servoo's in die inderdaad met een Y kabel zouden kunnen verbonden worden
dat kan zonder problemen maar met deze breedte moeten de roeren niet gelijk even veel draaien dus komt elk roer aan een eigen kanaal en wordt in het zender prgramma voor elk roer de stuur weg anders ingesteld

maar voor een gewone boot voldoet een y cabeltje perfect en ga je zoals roel reeds zegt met een standaard servo geen problemen onder vinden

gr raf
 
WAT???
Rechtstreeks spanning op je servo's? Er bestaan vast nóg snellere manieren om je servo's in de kliko te laten belanden, maar daar kan ik niet zo gauw op komen.

Er is niets op tegen om de voedingsspanning rechtstreeks op een een servo te zetten. Wordt gedaan bij 6 Volt zeillierservo's en ook wel als er risico bestaat voor blokkering van de servo bij b.v. een intrekbaar landingsgestel.

Als een servo voor een intrekbaar landingsgestel op de ontvangeraccu wordt aangesloten zou bij blokkering door het hoge stroomverbruik van de servo de ontvangeraccu te ver ontladen kunnen worden, wat tot uitval van de besturing kan leiden. Met een aparte accu, aangesloten op de retrack-servo, bestaat dit risico niet.

Het gaat er vanzelfsprekend wel om dat het aansluiten van de voeding rechtstreeks op de servo's op de juiste manier wordt uitgevoerd. Anders ontsnapt de magische rook en is het einde servo.

Ben het wel met je eens dat het in dit geval wel overbodig lijkt.
 
Laatst bewerkt:
@frederik

alles lezen (variabele breedte )
hier hoeft niet 1 meter breed te zijn hij kan ook smaller
de twee rompen zijn door 2 alu buizen verbonden
daarop komt een platform met speciale meet apperatuur op
als hij in ver gevordere staat is komen er wel foto's van

gr raf
 
Hallo Roel

Rechtstreeks spanning op je servo is heel gebruikelijk in de bigscale, hierdoor bescherm je je ontvanger bij gebruik van b.v. 2 stuurservo's van 24 kg of nog zwaarder.
Overigens staat er altijd rechtstreekse spanning op je servo via de ontvanger.
 
En dat is niet de bedoeling. Dan kan de ontvangeracu alsnog de servo's voeden. De plus, de rode servodraad Futaba servo's, wordt niet gekoppeld aan de ontvanger. Deze gaat rechtstreeks naar de voeding van de servo's.
 
hallo

er bestaan ok zeil winches en servo's met een apparte tamia stekker
deze kan je dan voeden vanaf een 6 cellen accu pack
ze hebben zelf een bec ingebouwd en voorzien alleen zich zelf van stroom
maar ja dit zijn dure servo's en daarom doen de big scale jongens het anders en goed koper

gr raf
 
Back
Top