Servo saver, nog steeds nuttig?

Indoorvlieger

Forum veteraan
Naar aanleiding van een wat oudere offroad auto waar ik moeite heb om ruimte te vinden voor een standaard servo saver, vroeg ik me af hoeveel zin deze nog heeft. Je leest vaak over speling op de servo saver, of slecht centreren, en de meeste modellen die je op de servo moet monteren, zijn best wel lomp van vorm, althans, die ik tot nu toe heb gezien.

Als je geen competitie rijdt, en dus ook geen boarding hebt waar je de kans hebt regelmatig tegenaan te rijden, en je gebruikt een relatief goedkope servo, heeft een servo saver dan niet meer nadelen (kans op extra speling, tenzij je een duur exemplaar neemt) dan voordelen?

En wat zijn savers die zowel weinig speling hebben, als ook compact zijn, zodat ze makkelijker in te bouwen zijn? Ik had een paar gevonden die wel redelijk compact lijken, maar gegevens over de afmetingen, zoals afstand tussen het gat in de hevel en het schroefgat in het midden, en de diameter van het ronde gedeelte in het midden, zijn vaak niet zo te vinden.

Heeft iemand de gegevens van deze 2?

68281_68281_02p_154_115.jpg

Hot Bodies 68281

en deze

xra382500.jpg

Xray 382500

Of misschien heeft iemand andere suggesties voor goede alternatieven, dus met weinig speling, hopelijk ook nog betaalbaar en compact (diameter van middendeel kleiner dan 18 mm, en afstand tussen asgat en buitenste gat in hevel 13.5 mm) van afmetingen? Het is in dit geval voor een 1:10 offroad buggy, die waarschijnlijk niet zwaarder terrein gaat zien dan een bospaadje.

Laatst bewerkt:
Hi,
bij de auto's zit een servo saver meestal al verwerkt in de stuur-inrichting.
zo ook bij bv de Optima Mid, bekijk het meer eens goed (OPM-6)

Dat klopt, maar in de auto waar het bij mij om gaat, is de stuurinrichting aangepast, met gekogellagerde bell cranks, en dan vervalt de saver functie van de stuurinrichting. Met als gevolg dat de saver dan op de servo moet komen. Als er een saver nog nodig is.

$T2eC16N,%21%29kE9s4Z-u5hBQ2IitrL9Q%7E%7E60_3.JPG

Deze saver is trouwens zo stug, dat ik me af vraag of er nog veel beschermende werking vanuit kan gaan.

Dat moet ook, hij moet enkel "klappen"(zijn werk doen) bij een poltselinge klap. Hij moet slapper zijn dan de houdkracht van de servo. Dan werkt het perfect... De meeste savers zijn speciaal zo ontworpen dat het bij normale servo's (voor dat model)PRIMA werkt..

De afgebeelde saver kan worden versterkt met een veer erom. Zo zit hij standaard in de Lazer ZX-R. Hij is dan zo stug dat ik slechts met veel moeite er iets van beweging in krijg. De gebruikte servo is maar 6 kg trekkracht maximaal, voor mijn gevoel is de saver daarvoor veel te sterk. Veer eraf halen kan, maar dan neemt de speling ook wel iets toe. En hij is iets te groot voor een Optima.

De afstand van schroefgat tot aan buitenste gaatje in de hevel is trouwens aangepast, dat moet 13.5 mm zijn. En zoals hierboven opgemerkt, de servo is eentje uit de 4 tot 6 kg klasse (afhankelijk van de voedingsspanning van de ontvanger) dus de saver moet bij iets van 5 kg beginnen te werken, lijkt me.

NEE. je meot bij de HOUD kracht kijken, niet bij STEL kracht ;) Houd kracht is vele malen hoger dan stel kracht. De saver moet onder de houdkracht liggen en boven de stelkracht, wil je er optimaal plezier van hebben...

Jammer dat niet elke fabrikant die houd-kracht opgeeft, alleen het koppel waarmee de stelkracht wordt bedoeld, neem ik aan.

in mijn auto tijd werd dit altijd keurig vermeld bij de specs. Gewoon even kijken bij de fabrikant op de website of even op google zoeken. Dus de "naam en type van de servo" + "specs" erbij

vb:

ace 1015 specs

Bedankt voor de tip, maar zover was ik al gekomen met zoeken. De HXT5010, want daar gaat het in dit geval om, staat ook on de servo-database: Hextronik HX5010 Servo Specifications and Reviews

Maar daar zie ik nergens verschillende waardes voor houdkracht en trekkracht.

Bij Hobby King staat bij het ene rijtje specs "stall torque" van 6.5 kg, en verder weer gewoon "torque". Stall torque is wel weer de houdkracht, toch?

Voor de prijs van 1 degelijke servosaver koop ik 2 van deze servo's, vandaar dat ik me af begon te vragen of een saver zin zou hebben in dit geval, icm niet rijden op circuits, maar vooral alleen.

Met alle respect, maar zoveel moeite voor een servo van €4,27 (EU warehouse)? Ik verwacht daar eerlijk gezegd ook niet zo heel veel reële specificaties van.

Ik zou er niet te veel tijd insteken, gewoon een paar reserve servo's nemen. En wat de voorgangers al vertelden, ook in het vrije veld krijgen ze klappen... Spring maar eens met de wielen gedraaid....

De specs kloppen wel aardig in dit geval, denk ik. Ze geven bij de omschrijving al aan dat het geen top-servo is, dus er is dan geen reden om op te scheppen over de specs. Hij is wel duidelijk sterker dan de 3 kg servo's van meer gerenommeerde merken die ik ook heb.

Voor deze auto is het dan waarschijnlijk niet echt nuttig, maar ik ben nog steeds wel benieuwd naar de afmetingen van de in de beginpost aangehaalde savers.

Back