Servo setup Titan X50

Mijn probleem met de governor is echt luttele seconden. Power valt ff weg maar word gelijk weer opgepakt. Kan er ook geen pijl op trekken wanneer het voor komt. Hij doet het af en toe. Soms elke vlucht andere keren helemaal niet.

Als ik het goed begrijp, zit je nog hoofdzakelijk in het hoovergebeuren, met redelijk konstante pitch. En dan "hikt" hij zo nu en dan.
Kun je meer over dat probleem vertellen? Bijvoorbeeld:
-hoor je het aankomen (ook al is het maar héél kort van te voren) of is het een totale verrassing?
-valt je iets op aan de rookpluim voor/tijdens/na deze hik?
-Hoever kakt hij in? Voldoende om de staart te laten wegslaan?
-voldoende om de heli hoogte te laten verliezen?
-is het een agressieve "hik" of meer een geleidelijk verschijnsel?

Ik heb namelijk de indruk dat je motor wel ERG koud blijft, en dat kan natuurlijk ook nooit goed zijn....

Groet, Bert

Hey Bert,

Ik zie het nooi aankomen. Het lijkt dat de motor ff uitslaat en weer aan slaat soms twee keer achter elkaar. De staart slaat vervolgens een beetje en je verliest een beetje hoogte.

Hij doet jet af en toe en meestal maar een keer per tankje. Het komt ook echt uit het niets. Het is net alsof het gas een stuk dicht gaat en daarna gelijk weer open.

De motor word idd niet heet. Van langzame headspeads houd de motor niet. Hoover nu op +- 1800 rpm. Word de motor niet warm of koud van.

Wat is een probleem dat de motor te koud blijft?
Misschien nog wat te rijk afgesteld?

Het enige waar ik het enigszins mee kan vergelijken, is wat mijn vroegere SkyFox Cub deed bij precies halve tank: dan ging de tankdop als een soort parabool-reflector de trillingen in de tank zodanig versterken dat de brandstof begon te schuimen, en de motor lucht oppikte. Bij voller dan half deed hij het niet, en bij leger dan half ook niet, maar precies bij halve tank waren er ongeveer 3~4 minuten waarin hij dit deed. Hij deed dit bij mij ALTIJD, en het was erg vervelend, want ik moest er herhaaldelijk een les door onderbreken (niet erg goed voor het zelfvertrouwen van de leerling als de heli na 10 minuten opeens een aantal minuten om de haverklap inkakt).
Alles geprobeerd, maar niets hielp. Pas nadat ik een viltclunk in de tank hing, was het probleem in één klap over, en is ook nooit meer teruggekomen in de bijna 8 jaar dat die heli dienst gedaan heeft...

Het kan héél goed zijn dat zonder regulateur de motor lichtjes inkakt en weer doorhobbelt, maar mét regulateur, die governor het gas vol open gooit waardoor het mengsel kort véél te schraal wordt. M.a.w. dat de governor in zijn poging het toerental constant te houden, het "probleem" erger maakt.

Als ik gelijk heb, zou een viltclunk uitkomst moeten bieden. Helaas is de enige viltclunk die écht goed was, die van Webra, al een tijdje niet meer leverbaar.
De Viltclunk van OS (die eigenlijk van Walbro is) is een horrible onding wat véél te snel dicht slaat.

Alternatief kun je een hoppertank plaatsen, of als je er al een hebt, die hoppertank juist weg halen. Daarmee zou het probleem ook weg kunnen zijn.

Groet, Bert

In hoover lijkt een extra tank niet de oplossing..

Volgens mij zitten we nu in de "sterke verhalenfase", kortweg " het kan van alles zijn" :mrgreen:

Het exacte wat je verteld heb ik ook wel eens gehad.
Echt exact.
Af en toe in vlucht was het net of de motor een tel stil stond, en daarna ging hij vrolijk verder.
Soms een paar tanken niets, en dan opeens 3 keer in een tank.

Kwam er niet meer uit.
Hulp gezocht
Daar was ik mn probleem aan het laten zien, en in de 2e tank stopte de motor er helemaal mee.
Motor uit elkaar gehaald, bleek er een piston pen veer uit de zuiger te zijn geschoten, in het carter terecht gekomen, en die kwam af en toe tussen de drijfstang en het carter.
Hele geulen in het alu.

Op een gegeven moment is hij omhoog geslagen door een poort, en heeft de verbrandingskamer volledig vernietigd.

Die motor doet nu dienst als donor. Laatst nog een backplate kunnen gebruiken ;-)

Over die vliegmaat: carb bleef niet lang hangen. Gewoon een paar tellen, tot max een tel of 15.
Hij kon hem iig altijd nog wel netjes uitkrijgen als hij eenmaal op de grond stond.

In hoover lijkt een extra tank niet de oplossing..

Volgens mij zitten we nu in de "sterke verhalenfase", kortweg " het kan van alles zijn" :mrgreen:

Het exacte wat je verteld heb ik ook wel eens gehad.
Echt exact.
Af en toe in vlucht was het net of de motor een tel stil stond, en daarna ging hij vrolijk verder.
Soms een paar tanken niets, en dan opeens 3 keer in een tank.

Kwam er niet meer uit.
Hulp gezocht
Daar was ik mn probleem aan het laten zien, en in de 2e tank stopte de motor er helemaal mee.
Motor uit elkaar gehaald, bleek er een piston pen veer uit de zuiger te zijn geschoten, in het carter terecht gekomen, en die kwam af en toe tussen de drijfstang en het carter.
Hele geulen in het alu.

Op een gegeven moment is hij omhoog geslagen door een poort, en heeft de verbrandingskamer volledig vernietigd.

Die motor doet nu dienst als donor. Laatst nog een backplate kunnen gebruiken ;-)

Over die vliegmaat: carb bleef niet lang hangen. Gewoon een paar tellen, tot max een tel of 15.
Hij kon hem iig altijd nog wel netjes uitkrijgen als hij eenmaal op de grond stond.

Ik zal nog eens wat gaan testen, kijken of ik kan achterhalen wanneer het probleem opduikt.. Ik vermoed dat het niet aan mijn motor ligt, die heb ik namelijk al vervangen :).

Tis jammer dat het dit weekend niet echt lekker vliegweer word. Jullie horen het wanneer ik meer weet.

Ik zal nog eens wat gaan testen, kijken of ik kan achterhalen wanneer het probleem opduikt.. Ik vermoed dat het niet aan mijn motor ligt, die heb ik namelijk al vervangen :).

Tis jammer dat het dit weekend niet echt lekker vliegweer word. Jullie horen het wanneer ik meer weet.

Het kan soms verrekte lastig zijn om een probleem op te sporen. Bij mij was er iemand met een klokje voor nodig, omdat een leerling opmerkte "het lijkt wel of het iedere keer na een vaste tijd opduikt".
Bij mij bleek dat zo te zijn, het verschijnsel kwam nooit eerder dan 9 minuten na aanvang les, begon nooit later dan 10 minuten na aanvang les, en het was een periode van ruwweg 5 minuten waarin het gebeurde. Daarna was het weg en bleef weg tot lege tank.
Dat het lucht in de brandstof was, wist ik al vrij snel, maar het laatste (dat het ophield en wegbleef tot lege tank) sloot het gebruikelijke "gaatje in slang" uit.

Daarna was er nog een beetje puzzelen en nadenken voor nodig (wat gebeurt er na 9 minuten wat na 14 minuten voorbij is?) om het probleem te localiseren en te verhelpen.

Groet, Bert

Dat zou een vastzittende klunk tegen de achterwand van de tank kunnen zijn... Of een andere wand

Dat zou een vastzittende klunk tegen de achterwand van de tank kunnen zijn... Of een andere wand

Dat is ook wel interessant, want ik heb het slangetje vervangen in de tank, misschien dat ik deze te lang heb gelaten. Nieuwe klunk heb ik nog niet geprobeerd. Ik zie af en toe wel luchtbellen in de slangetjes, vandaar dat ik de slangen voor de zekerheid heb vervangen.

Een vastzittende klunk zit altijd vast, of de tank nu vol of leeg is....

JanMartin heeft een paar keer aangegeven dat het in de tweede helft van de vlucht gebeurt. Dat kan een gaatje in de slang zijn o.i.d. maar niet een klemmende klunk of te lange slang.

Af en toe kleine belletjes mag overigens geen probleem veroorzaken, maar kunnen wel een indicatie zijn dat er een probleem vlak om de hoek ligt.

Groet, Bert

Een vastzittende klunk zit altijd vast, of de tank nu vol of leeg is....

JanMartin heeft een paar keer aangegeven dat het in de tweede helft van de vlucht gebeurt. Dat kan een gaatje in de slang zijn o.i.d. maar niet een klemmende klunk of te lange slang.

Af en toe kleine belletjes mag overigens geen probleem veroorzaken, maar kunnen wel een indicatie zijn dat er een probleem vlak om de hoek ligt.

Groet, Bert

Klopt Bert, ik heb deze belletjes ook eerst als verklaring gezien voor het rare gedrag van mijn governor maar heb hier geen oorzaak voor kunnen vinden. Ik durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen of de belletjes tijdens de vlucht ook voorkomen. Kan het alleen zien als ik de heli idle op de grond heb staan.

Voor de lucht in de leidingen heb ik dus de leidingen vervangen, uitlaat (omdat het nippeltje afgebroken was waarmee de tank op druk wordt gebracht), heb de rubbers ingevet die om de ingang van de tank zitten. Ondertussen is er ook al een andere motor in gekomen maar nog steeds belletjes.

Zit nu te denken dat het een beetje bij deze heli hoort.

Het is wel leuk om deze problemen proberen op te lossen, maar soms heb je geen ideeen meer.

Klopt Bert, ik heb deze belletjes ook eerst als verklaring gezien voor het rare gedrag van mijn governor maar heb hier geen oorzaak voor kunnen vinden. Ik durf eerlijk gezegd ook niet te zeggen of de belletjes tijdens de vlucht ook voorkomen. Kan het alleen zien als ik de heli idle op de grond heb staan.

Voor de lucht in de leidingen heb ik dus de leidingen vervangen, uitlaat (omdat het nippeltje afgebroken was waarmee de tank op druk wordt gebracht), heb de rubbers ingevet die om de ingang van de tank zitten. Ondertussen is er ook al een andere motor in gekomen maar nog steeds belletjes.

Zit nu te denken dat het een beetje bij deze heli hoort.

Het is wel leuk om deze problemen proberen op te lossen, maar soms heb je geen ideeen meer.

Zet er maar eens een Viltclunk in, en kijk eens of daarna in elk geval die luchtbellen over zijn.
Als je dan geen lucht meer in de slang hebt, waren het trillingen die de brandstof op doen schuimen. En dan heb je heel goed kans, dat je het zelfde probleem had als ik, en je "hik" probleem ook over is.
Is een zeldzame toevalscombinatie van kleine onbalansen, resttrillingen, vorm van de tank, etc etc, en valt bijna niet te voorkomen. 99% van de heli's heeft er geen last van (bij ons was ik de enige met dat specifieke probleem, ondanks nu 7 SkyFoxen, met alle keren dezelfde motoren, zelfde brandstof, zelfde overbrenging, etc etc....

Kleine waarschuwing: die OS Viltclunk werkt ook als filter en valt niet schoon te maken. Moet je regelmatig vervangen (bij ons ging hij max 1.5 jaar mee) anders krijg je hele vage afstelproblemen.
Als je een Webra Viltclunk te pakken kunt krijgen: die gaan oneindig mee: de mijne is nu bijna 10 jaar oud en zit in de tweede heli, doet zijn werk nog steeds perfect!

Groet, Bert

ik heb het ook wel eens gehad.de belletjes maakten bij mij dan geen problemen, maar ze waren er wel.
hoop geprobeert, op het eind bleek de slang in de tank toch poreus te zijn.

Heb ook wel eens gehad dat ik met een flinke stall turn de motor bijna uit kreeg.
men had mij verzekerd dat er geen header tank op hoefde, omdat "het ontwerp van de tank zodanig is, dat dit niet hoeft"
bullshit.

stall turn op de linkerzij, 3/4 a 1/2 tank en de motor trok alleen nog maar lucht.
sinds de header heb ik eigenlijk geen enkel probleem meer met lucht en andere onzuiverheden.

maar wat bert zegt..
Soms heb je een beetje pech, en heb je een optelsom van kleine rottigheidjes wat een vaag probleem geeft.
in jouw geval is het echt raar dat hij het alleen doet als de governor er op gaat.
Zou je toch bijna denken dat er iets met dat apparaat niet helemaal lekker zit...

het is toch wel een echte governor, en geen throttle jockey of iets dergelijks?
je hebt nl ook apaaraten die de afstelling van de motor een beetje aanpassen op basis van temperatuur

maar wat bert zegt..
Soms heb je een beetje pech, en heb je een optelsom van kleine rottigheidjes wat een vaag probleem geeft.
in jouw geval is het echt raar dat hij het alleen doet als de governor er op gaat.
Zou je toch bijna denken dat er iets met dat apparaat niet helemaal lekker zit...

het is toch wel een echte governor, en geen throttle jockey of iets dergelijks?
je hebt nl ook apaaraten die de afstelling van de motor een beetje aanpassen op basis van temperatuur

Weet je, een clunk kan NOOIT 100% de brandstof volgen, hou je tank maar eens met de aansluitingen recht naar beneden (dus dat het buisje waar de clunkslang op zit in de tank verticaal omhoog wijst). Die clunk gaat dan bij de meeste tanks echt geen 180 graden rond staan, met het gewichtje op de bodem.

M.a.w, rottigheid, kan altijd...

En aangezien er in een header tank OOK een clunk zit, een kortere ook nog die nog minder makkelijk de brandstof overal volgt, heb je met een header tank uitsluitend het probleem verplaatst op twee manieren: de stand van de heli waarin het gebeurt is "verplaatst" en de lucht die in de hoofdtank opgepikt wordt, word nu ondervangen in de header tank.

Stel, je zou met die heli NIKS ANDERS doen dan die "foute" stall turn, achter elkaar door, dan heb je binnen no-time zoveel lucht in je headertank verzameld, dat je motor uitgaat door brandstofgebrek, terwijl je hoofdtank nog half vol is.
De meeste headertanks zitten rechts, met de aansluitingen naar voren. Zet het ding maar eens met de aansluitingen naar boven, en je kunt al niet meer inverted vliegen.
Monteer het ding "dwarsscheeps" aan de achterkant, en het hele ding houd zelfs op met werken of verplaatst je stall turn probleem naar de andere kant.

Een header tank is geen "oplossing" in de zin van dat het een probleem uit de wereld helpt, het is een "buffer" (letterlijk zelfs) die de problemen op zijn best uitstelt...

Wat betreft JanMartin zijn probleem:

Een belletje lucht vermindert de brandstoftoevoer (magerder mengsel) en als de governor daar op reageert door de luchttoevoer te vergroten (dus nóg magerder mengsel) dan zal de motor inderdaad even hikken tot de luchtbel voorbij is.
Zelf reageer je zo snel niet, en merk je vermoedelijk de heel lichte toerendaling niet eens op. Maar die governor reageert al op heel kleine beetjes...
Best kans dat een iets tragere of snellere servo het probleem heel "anders" naar voren doet komen, of mogelijk zelfs uit de wereld helpt.
Bij mijn grote BO 105 was de servo domweg te traag en onnauwkeurig waardoor bij minimale gasklepopeningen de boel als een dolle ging staan oscilleren bijvoorbeeld. Maar die zelfde gasservo doet het uitstekend zonder governor op een simpele curve....

Nogmaals, er is een reden waarom ik een hekel aan al die (overbodige) regelapparatuur heb: het maskeert sommige problemen, creëert andere problemen die er eerst niet waren, maakt dat sommige dingen ALS ze fout gaan, VEEL erger fout gaan, en het levert t.o.v. een curve maar weinig voordeel op. Feitelijk is het enige échte voordeel het "plug&play" karakter, want of je toerental nu 50 RPM variëert omdat dat nu eenmaal de tolerantie van de governor is, of 70 RPM, omdat je de curve niet beter krijgt, is gewoon lood om oud ijzer.

Groet, Bert

Ach, ik vind de gov wel prettig.
Ik kreeg mijn curve nooit echt goed. in dingen zoals een agressieve flare bleef het optoeren. had ik dat weer goed, kwam er weer iets anders waarin het niet lekker ging.

De gov lost het voor me op. lui, ik weet het :mrgreen:
maar ik heb ook een stabilisatie op de heli, dat is ook een vorm van luiheid ;-)

Qua headertank
als je brandstofsysteem correct in elkaar steekt, zou je vrij weinig lucht op mogen doen tijdens een vlucht.
bij mij is het iig bijna niet merkbaar dat er meer lucht in zit. En ik maak nog steeds erg veel stall turns.

over de plaatsing van de header ben ik het dan niet geheel eens...
het is domweg een verlenging van de leiding, maar dan uitgevoerd met een buffer
aan de ene kant "duwt" de hoofdtank brandstof erin, aan de andere kant "trekt"de motor het spul eruit.
Enigste reden, in mijn optiek, waarom een header niets meer doorlaat is dat hij met de carbaansluiting naar beneden wijst. Dan gaat de clunk dubbel
In jouw voorbeeld met de aansluiting naar boven, valt dus de clunk dubbel bij inverted(als de leiding al wat ouder is)

maar dan nog..
bij de 3d heren werkt het ook, en die staan soms een stevige tijd een tic toc te doen. en dan slaat het ook niet dubbel.. en dan zit de aansluiting naar boven..

Header is gewoon een veredelde luchtval. maar het werkt..
het zal vast een beetje weerstand extra toevoegen aan het systeem, maar ik heb hier iig nog nooit last van gehad

Voor de TS:
wat voor servo zit er op je gas?
Bij mijn governor kwamen we er toen op uit dat er een futaba 9254 op moest.. iig een flink snel ding..

Ach, ik vind de gov wel prettig.
Ik kreeg mijn curve nooit echt goed. in dingen zoals een agressieve flare bleef het optoeren. had ik dat weer goed, kwam er weer iets anders waarin het niet lekker ging.

De gov lost het voor me op. lui, ik weet het :mrgreen:
maar ik heb ook een stabilisatie op de heli, dat is ook een vorm van luiheid ;-)

Qua headertank
als je brandstofsysteem correct in elkaar steekt, zou je vrij weinig lucht op mogen doen tijdens een vlucht.
bij mij is het iig bijna niet merkbaar dat er meer lucht in zit. En ik maak nog steeds erg veel stall turns.

over de plaatsing van de header ben ik het dan niet geheel eens...
het is domweg een verlenging van de leiding, maar dan uitgevoerd met een buffer
aan de ene kant "duwt" de hoofdtank brandstof erin, aan de andere kant "trekt"de motor het spul eruit.
Enigste reden, in mijn optiek, waarom een header niets meer doorlaat is dat hij met de carbaansluiting naar beneden wijst. Dan gaat de clunk dubbel
In jouw voorbeeld met de aansluiting naar boven, valt dus de clunk dubbel bij inverted(als de leiding al wat ouder is)

maar dan nog..
bij de 3d heren werkt het ook, en die staan soms een stevige tijd een tic toc te doen. en dan slaat het ook niet dubbel.. en dan zit de aansluiting naar boven..

Header is gewoon een veredelde luchtval. maar het werkt..
het zal vast een beetje weerstand extra toevoegen aan het systeem, maar ik heb hier iig nog nooit last van gehad

Voor de TS:
wat voor servo zit er op je gas?
Bij mijn governor kwamen we er toen op uit dat er een futaba 9254 op moest.. iig een flink snel ding..

Dan is de servo nog wel een kandidaat voor vervanging, de gasservo is de goedkoopste in mijn setup, een futaba servo van ongeveer 12 euro ofzo. Heb nog een reserve-swashservo liggen, die kan ik er rustig eens op doen. Deze is sneller dan de gene die er nu op zit.

Altijd het proberen waard!

Back