Servo slaat aan door DC motor?

Hallo,

Ik ben maar erg beperkt bekend met elektrotechniek, en ik loop nu tegen een probleem aan waar ik graag jullie advies over wil horen.
Voor een project heb ik 5 servo's op een ontvanger aan gesloten en ook 2 van de volgende RC pwm relay's:
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/RC-Model-P...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2648

Daarop staat een 0.7A 12V waterpompje(foto onderaan) en een 12V luchtpompje(foto onderaan) aangesloten.
Als ik deze relay's activeer doen ze wat ze moeten doen en de 12V DC motoren krijgen stroom en gaan draaien zoals bedoeld.
Het probleem is nu dat zodra ik de relay inschakel en de motor begint te draaien, 1 van de 5 servo's spontaan naar 1 kant draait.
Als ik de relay activeer zonder motor eraan, klikt hij en sluit de relay het circuit zoals bedoeld en gebeurt er niets met de servo.
Daaruit maak ik op dat op een of andere manier de 12V motor dus een signaal terug laat lopen naar de servo waardoor deze denkt naar 1 kant te moeten draaien, maar alle 4 de andere servo's hebben hier geen last van.


Wat kan ik doen om deze verstoring in het circuit op te heffen of te filteren zodat dit niet meer gebeurt.
Hulp zou HEEL erg op prijs gesteld worden

UARoky0.png


s-l1600.jpg

HTB1USDsPVXXXXcXXpXXq6xXFXXXM.jpg
 
Gebruik je MHz apparatuur of 2,4 GHz apparatuur? MHz apparatuur is veel gevoeliger storingen door vonken die tussen de borstels en de collector optreden. Het recept is dan ontstoren.

Je haalt de voeding voor de ontvanger uit dezelfde bron als waar de motoren op zijn aangesloten. Het kan zijn dat het aanlopen van een motor heel kortstondig de spanning daalt en dat het servo daar op reageert. Je zou kunnen testen wat er gebeurd als je tijdelijk de ontvanger en de servo's een eigen spanningsbron van 4,8 volt geeft. Dus geen gebruik maken van de BEC in de ESC. Je kan die uitschakelen door de rode draad uit de connector van de ESC die in de ontvanger zit te verwijderen. Lipje op de connector voorzichtig iets optillen en de rode draad met de contactpen verwijderen en isoleren.

Tot slot, Je geeft niet aan welke ESC je gebruikt. Is je ESC geschikt voor 4 Li-Po cellen en mag je dan volgens de handleiding met 4 cellen ook de BEC gebruiken? Als er een analoge BEC in de ESC is ingebouwd, dan moet die wel erg veel energie in warmte omzetten.
 
Hoi N.P.S.,

Super bedankt voor het reageren
Gebruik je MHz apparatuur of 2,4 GHz apparatuur? .
Ik gebruik een TBS crossfire receiver (868MHz), de antenne daarvan zit zo'n 25 cm van de DC motoren af gemonteerd. Wat bedoel je precies met "ontstoren"?
Je geeft niet aan welke ESC je gebruikt.
Het gaat om een Traxxas mxl-6s ESC (uit een E-revo) De E-revo kan je met 4s en 6s gebruiken uit de doos, en op 4s moet de BEC de originele traxxas ontvanger en stuursevo's ook van spanning voorzien dus dat lijkt me wel goed te zitten. ik kon en niks over vinden in de handleiding in ieder geval.

Ik heb het geheel ook even getest met een 2e spanningsbron voor de ontvanger zoals je voorstelde. Het resultaat was nog steeds storing op de servo, maar wel een stuk minder...
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het probleem in de beperking van de BEC van de ESC ligt. Een externe BEC met hogere amperage specs kan denk ik het probleem oplossen. Als je dat gaat proberen moet je wel de plus-draad van de ESC naar de ontvanger loskoppelen.
 
Ik sluit me volledig aan bij wat N.P.S. geschreven heeft. De 868MHz band is zeker gevoelig voor storingen die elektromotoren met koolborstels opwekken. Ontstoren van de motoren is echt noodzakelijk.
De ontvanger met een aparte voeding (accu) voeden is ook een goed idee maar je hebt al gemerkt dat dit wel helpt maar niet alles op lost.
Ook de antenne zo ver mogelijk van de motoren af monteren help misschien maar dat kan mee (of tegen?) vallen. Goed ontstoren van de motoren is het belangrijkste en moet je als eerste regelen.
De BEC verdenk ik niet of nauwelijks want die levert de stroom voor de water en luchtpomp niet. Je hebt het ook zonder die pompen geprobeerd en toen werkte alles wel goed, vandaar dat ik de BEC niet direct verdenk.
Wanneer ik naar de foto van de luchtpomp kijk lijkt me dat een stevige motor die dus flink stroom trekt. Is hij voor een luchthoorn (een toeter)? Die motor goed ontstoren kan best wel eens lastig zijn maar het zou moeten kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Het "ontstoren" is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Maar waarom heeft maar 1 servo hier last van en niet allemaal? De andere 4 vertonen geneens jitters...?

Moter was idd van een luchthoorn
 
Haal die step-down converter er eens tussenuit, dat kan best, 12V motoren doen het ook nog prima op 14 Volt.

Ik heb het vermoeden dat de converter de boosdoener is omdat die op een hoge frequentie schakelt.

GJ
 
Als je nu eens die servo die uitslaat eens in een ander kanaal prikt en dan die servo, die stil bleef staan in het kanaal prikt van de servo die uitsloeg.
Even uitsluiten dat het niet aan de servo ligt.

GJ
 
Als je nu eens die servo die uitslaat eens in een ander kanaal prikt en dan die servo, die stil bleef staan in het kanaal prikt van de servo die uitsloeg.
Even uitsluiten dat het niet aan de servo ligt.

GJ
Net even geprobeerd, andere servo's doen dat niet in die poort op de ontvanger, ik had ook nog een identieke servo van de gene die uitslaat, en zijn broertje doet dat ook.
Dit type servo lijkt dus gevoeliger voor deze storing dan de andere 4 servo's(traxxas 2075 servo's). En de servo die uit slaat en jittert is nog wel een degelijke A-klasse servo (hitech HS-65MG).
 
Tja A-klasse, wat is A klasse...
Hitec was vroeger het goedkoopste wat je kon kopen..
Maar heb je een servo die ervoor in de plaats kan, want dan zou ik die gewoon gebruiken want dan ben je van het probleem af.

GJ
 
Maar heb je een servo die ervoor in de plaats kan, want dan zou ik die gewoon gebruiken want dan ben je van het probleem af.
GJ

Ja, nou die heb ik dus niet echt...
Ik heb een hele trillings-vrije behuizing ontworpen en 3d geprint om die specefieke servo in een relatief krappe ruimte te kunnen persen.

Een andere servo gebruiken zou enorm veel werk zijn op dit punt.
 
Ik zou beginnen met de motors van de pompen te ontstoren, dat zijn 3 condensators , 1 tussen de contacten , en 1 tussen elk contact en de massa ( metaal omhulsel van de motor ) de juiste waarde moet je bij het data blad van de motor vinden , of je gaat langs de electronica winkel met de motors en vraagt ontstoor condensators.
 
Als de andere servo's het wel gewoon goed doen en die Hitec niet dan zal ontstoring ook niet helpen.
Ik denk.. en dan moeten andere electronicafiguren even meedenken, dat een pull down weerstand van ongeveer 10K op de signaalleiding van die servo zou kunnen helpen.
Ik vermoed dat er een spike ontstaat die die Hitec niet lekker vind.

GJ
 
Bedankt voor de reacties jongens, ik ga op die puntjes even googelen.

Ik zat net ook te denken dat de 12V kabels ook best wel lang zijn, (25cm+) kan het zijn dat de lengte storing op wekt?

De servo kabels zijn ook best lang (30cm voor de meeste)
Ik heb hier eerder niet bij stil gestaan eigenlijk maar zou ik daar iets mee moeten doen met feriet kernen ofzo?

Ook gaan er 8 servo kabeltjes door één 25cm lang kabelgootje van 20mm diameter...

Plug and play electronica kom ik wel uit, maar voor dit soort bijkomende electronica verschijnsels kom ik toch echt kennis tekort
 
Bewezen is dat het 1 servo is die gevoeliger is dan de andere.
Dus dan is de filtering of vertaling van het signaal anders en waarschijnlijk gevoeliger.
Ik denk dat @Corrien misschien de reden weet.
Zijn het getwiste snoertjes?
Dan zouden ze in theorie gewoon naaste elkaar kunnen liggen en de kabellengte is ook niet overdreven.
Ik denk echt dat het een spike is van een motor of van de step-up converter die ervoor zorgt dat de Hitec raar doet.
Daarom, als je die spike op de signaallijn eruit kan halen.. en ik denk dat het kan door een weerstand van iets van 10K van de signaallijn naar de min te trekken.
Maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

GJ
 
  • Like
Reactions: Rsd
Oké ben weer 1 stapje verder, en 1 stapje terug!

De servo die uitsloeg doet dat nu niet meer! De oplossing: servo draden 3x door een feriet ring halen:).
Simpel en effectief!

Nieuwe probleem : 1 van de 12V relay's heeft het begeven...:((vastgelopen in de "open "stand)
Ik weet nu niet of dit komt door de DC motor die teveel ampere vroeg door of door iets anders.
Het vervelende is dat op de DC luchtpomp alleen maar "12V" staan en op de aankoop site staat ook geen specifiek amperage.
Optische identieke DC luchtpompen staan geadverteerd met 8,5A tot 10A en op de relay zelf staat 14V DC 20A dus dit leek mij wel oke, maar gezien hij nu al kapot is twijfel ik toch...

Zou zo'n DC motor een piek kunnen veroorzaken die de relay sloopt?
 
Een motor verbruikt tijdens het aanlopen aanzienlijk meer stroom. Zou het relais vervangen door een exemplaar dat meer stroom aan kan. Of als dat niet gaat, een nieuw printje kopen en met het relais op het printje een tweede 12 volt relais aansluiten (bij voorbeeld een relais dat in auto's wordt gebruikt) die op zijn beurt de motor inschakeld.
 
en op de relay zelf staat 14V DC 20A dus dit leek mij wel oke, maar gezien hij nu al kapot is twijfel ik toch...
Ik heb de PDF van de datasheet er bij geplakt.
En een uitsnede van wat elektrische eigenschappen met de mechanische en elektrische levensduur.
Wat van belang is, is de max current switching en die is 10A.
En dan zie je ook meteen dat de opdruk op de behuizing bij de foto in je eerste posting niet klopt met de datasheet van de fabrikant.

Het zal mij niet verbazen als het een immitatie relais is van een merk China relais fabrikant.

belangrijk.JPG
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
stapjes vooruit en stapjes achteruit...

Ik heb alles ontstoord en dat lijkt te werken ook vond ik zwaardere rc relay's:
s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/Q2-RC-PWM-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
hier heb ik er meteen 2 van besteld en die zijn nu binnen...
Maar... nu falen deze al bijna direct, nog zonder dat er spanning op de relay staat?!

De 1e aangesloten op een 5v servo tester en die werkte... even later bleven beide reley's ingeschakeld staan zodra ik de servo kabel aansloot op de tester en kon ik ze niet aan of uit zetten.
Ik de 2e geprobeerd en die deet het ook heel even en die doet nu exact het zelfde!

Ik heb er echt maar 5V op gezet (ik heb het nog even gecontroleerd voor ik de 2e aansloot) waar gaat hier mis en wat kan ik er aan doen?
Ik heb er ook even een filmpje van gemaakt voor de verkoper:

Gr Onno
 
Back
Top