Servo snoertje aansluiten

Ik heb een MB van Tamiya met een 3 versnellingsbak.Nu heb ik een servosnoertje maar op welke aansluiting moet ik deze plaatsen?Zie foto.
gr Marcel.
afb9993.jpg

Dat moet wel ik draai nu een jaartje of 25 mee en ik heb er nog nooit een ontvanger gezien van Robbe die wit is.

Even terug naar de vraag:
Marcel, als je zender nog netjes werkt, experimenteer eens wat voor jou lekker rijdt.
Ik neem aan dat je het stuur op de linkerstick hebt zitten(hoog/laag), en je gas op rechts(links/rechts);
Probeer eens of de rechtserstick hoog/laag bevalt.
Of, als je een drie-standen-schakelaar op je zender hebt, is het nog makkelijker:
1e versnelling: schakelaar laag
2e: schakelaar midden
3e schakelaar hoog

Mijn ervaring is wel dat je dan je servo heel nauwkeurig moet afregelen om zonder tandengeknars over te schakelen en te rijden...

Werken de eerste twee kanalen?
Bepaal met welke stick je die bak wilt gaan besturen. Plug je stuur servo even in de resterende kanalen (een voor een) en haal de betreffende stick heen en weer . Op het moment dat je servo meebeweegt, heb je de juiste uitgang gevonden.....

jacques zei:
Dat moet wel ik draai nu een jaartje of 25 mee en ik heb er nog nooit een ontvanger gezien van Robbe die wit is.
Volgens mij is hij lichtbruin/creme. Kan me die sets nog wel herinneren. Hoewel 27,175 een tussenkanaal was en dat werd in Nederland niet verkocht. kan 19= oranje= 27,145 en kan 24= groen= 27,195 (mijn oude kanaal 1969-1980 :bye: )

Kijk eens aan wat zijn jullie toffe jongens.Ik heb inmiddels het ingangetje gevonden.Nu weet ik alleen niet wanneer hij in z'n 1ste versnelling staat en wanneer in z'n 2 de.Volgens mijn logica zie dat alleen als je met de auto gaat rijden.
Het commando signaal(om het zo maar even te zeggen) op de zender werkt ook.De servo krijgt het signaal en ik zie ook het stangetje bewegen.
Alleen heeft mijn ontvanger kuren,maar dat staat onder de topic "ontvanger een tik geven" .
gr Marcel.

Marcel, da's toch niet zo moeilijk?
Even een 3V accu rechtstreeks aan de motor aansluiten en met de hand de (servo van) de versnelling bewegen.
Aan de hand van de snelheid van de wielen kan je toch wel bepalen in welke versnelling hij staat?
Heb je een bouw-handleiding? Staat het ook duidelijk in!

So2 = Sonderfunction 2 = extra functie 2
So1 = Sonderfunction 1 = extra functie 1
Que = Querruder = rolroer
Hö = Höhenruder = hoogteroer
Dr = Drossel = carburateur/motor
Sei = Seitenruder = richtingsroer
Ak = Akku. De accu kan op elk kanaal aangesloten worden

Zo , 27mc, 11 meter band, hoe ver wil je vliegen, varen , rijden?
Gooi het maar weer terug in die vuilnisbak waar je het gevonden heb........
Me moet niet alles oprapen wat je ziet, je lijkt wel een lorreboer, ga je handen wassen viespeuk...... :D

Aad, je hebt er zin in zie ik, je draait bepaald niet om de hete brij heen :) Right between the eyes. Voor vliegen zou ik het zeker niet gebruiken maar aan rottierood/marcel's avatar te zien, is het voor auto's bedoeld.

Okay Ron , Het is natuurlijk maar gekkigheid van me, Maar als ik dit zo zie, zou ik het niet meer durfen gebuiken, nou ja voor een auto, hm..Als die dan maar geen babyfoon heeft......
Toch denk ik dat de goedkoopste set ,tx rx beter van kwaliteit moet zijn
Misschien is het iets voor een museum, als die 'm eerst oppoetst...........

Het is inderdaad voor een auto(vrachtwagen in dit geval)
Ik zal eerst even wat recht zetten.........
Dit is mijn allereerste RC voertuig dit ik in m'n leven gekocht heb.Ik ben 35 en wat dit soort dingen betreft een leek.De vrachtwagen heb ik 2e hands gekocht op marktplaats.Dat is dus een risico,dat ben ik me bewust.Maar hij rijdt in iedergeval.
Ik stel vragen die voor andere misschien vanzelfsprekend zijn.Ik weet wel iets van electronica af maar bij deze hobby zijn er termen dat ik denk van....?????
Niettemin,wil ik wel een hoop leren en jullie zijn mijn leermeesters,om het zo maar even te noemen.
De ontvanger is een oud ding,die nu dus kuren gaat vertonen.Ik heb al contact gehad met een modelbouw zaak hier in West-Friesland (Fox Modelbouw) en die man spaart oude ontvangers(????).Van de week ga ik langs om te kijken wat hij voor mij kan betekenen.
Maar goed,om een lang verhaal kort te maken,ik ben dus gewoon een leek en jullie kunnen mij helpen.
Let op dit is geen kritiek,maar ik leg gewoon even uit dat ik in jullie ogen misschien domme vragen stel.Ik moet wel zeggen dat jullie me wel fantastisch helpen bij het opsporen en verhelpen bij problemen.Petje af!!!!!!!
gr Marcel.

Hoi Marcel,
sorry hoor, maar soms plaag ik wel eens een beetje , kan je toch wel tegen hé? Je neemt mij ook maar eens bij de neus hoor. ( Je zou de eerste niet zijn).
Ik zou het proberen bij die man in die modelzaak, misschien krijgt íe er wel gelijk een hele natte.*.$#..van dat ding en wil die hem zo ruilen voor een goeie ontvanger.... je weet maar nooit....!!!.

maakt helemaal niets uit Aad.Natuurlijk kan ik daar tegen.Maar misschien zet ik wel "domme"vragen neer voor een ander.Dat probeerde ik uit te leggen.

Ik ga inderdaad even met de man om tafel zitten,want ik moet wel een andere zender/ontvanger in m'n truck.Het zou zonde zijn als hij een ongecontroleerde beweging maakte en craschte.Ik hou je op de hoogte,Aad.Beloofd is beloofd.
groetjes Marcel

Hoi Marcel,
Nu ja , we zijn allemaal "dom" begonnen hoor, alleen sommigen hebben het geluk van kennis door kennissen, daarom is een klub misschien wel handig!
Ik ben inderdaad nieuwsgierig hoe het daar afloopt, ik denk velen met mij, dat moet je hier echt komen vertellen, sucses!

Ik heb goed nieuws te melden!Ik heb vanmiddag een nieuwe zender/ontvanger gekocht voor €60,-.Een digitale 4 kanaals en kristallen.
Daarbij kreeg ik gratis 2 nieuwe servosnoertjes en een halve meter krimpkous!
De ontvanger is dus wel overleden aan de gevolgen van neerstortende vliegtuigen.(het spulletje komt uit een vliegtuig)
Morgen de boel aansluiten en ik hoop dat ik ongestoord kan rijden.
gr Marcel.
afb10274.jpg

Marcel , laat mij de eerste zijn die je felicieteerd met je nieuwe aanwinst!!
Alhoewel dat setje geen vermogen koste, ziet het er heel schappelijk uit, maar vier kanaals setjes doen ook gewoon hun werk hoor, het prijsverschil zit vaak in meer kanalen en een flinke computer met geheugen die zeer dan inhangen.....
wilde die man je oude spulletje nog hebben??

Back