Servo systeem

• Topicstarter Topicstarter Breeze
  • Startdatum Startdatum
B

Breeze

Guest
Hallo allemaal,

enkele jaren terug heb ik een trainer gekocht. Voorlopig is die rc-vlieghobby een beetje verwaterd, door de studies enzo. Ik zit nu in het laatste jaar hoger onderwijs, waar ik voor mijn eindwerk misschien een modelbouw servo systeem zou kunnen toepassen.

Het zit namelijk zo: dit jaar ben ik samen met nog twee studenten uit mijn klas bezig met het ontwerpen en bouwen van een zuinige wagen, om mee deel te nemen aan internationale zuinigheidswedstrijden. Het is een driewielig, bijzonder laag wagentje, waarin een piloot ligt, die de wagen bestuurt. Het wagentje is zo klein dat er in feite niet zo veel plaats meer over is om een volledig mechanische stuurinrichting te monteren. Er is immers bijna geen plaats om een stuurstang en een stuur in te bouwen.

Nu was mijn vraag, aangezien ik ook een heel klein beetje besef heb van wat er in de modelbouw allemaal bestaat: is het mogelijk om een servo in te bouwen en te sturen, maar dan zonder zender en ontvanger tussen? We zoeken dus met andere woorden een stuurknuppeltje in de cockpit zoals op de zender, die zijn signaal doorgeeft rechtstreeks naar de servo (of servo's), zonder dat er dus moet gezonden en ontvangen worden met antennes?

En ook belangrijk: lukt dit alles op de 12V batterij van de wagen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, zodat ik de juiste componenten met de juiste electronica kan aansluiten...

Gegroet!

PS: meer info over de wagen en het project op: www.energyteam.be

in principe gaat dit perfect met een servotester. Of dit op 12 volt gaat werken betwijfel ik, dan moet je alles denk ik zelf bouwen.

Behalve de servo heb je inderdaad een servotester nodig en daarnaast ook nog een spanningsomvormer van 12Volt naar 5 of 6 Volt.

Servotesters zijn er te koop van diverse merken. Tevens heeft Conrad een bouwpakket. Zo'n tester uitrusten met een stuurknuppel zal wel wat lastiger worden, maar daarmee kan hier ook wel worden geholpen.

Spanningsomvormers worden in de modelbouw als regel BEC-systeem genoemd. Gebruik de zoekfunctie van de forum en je zult een overstelpende hoeveelheid informatie vinden.

Zo'n servo systeem is natuurlijk wel mooi hightech, maar om zo'n auto te sturen heb je zwaardere servo's nodig.
Dat is geen probleem maar de servo's hebben continue energie nodig (zelfs om rechtuit te rijden).
Dit komt de efficientie van de auto natuurlijk niet ten goede, immers spierkracht is "gratis".

Kun je geen gebruik maken van dunne staalkabeltjes?
Of als toch ingewikkelder moet, hydraulisch (zonder pomp natuurlijk).

Bedankt allemaal, ga dan eens navragen ivm zo'n servotester.

@ Erwin: heel goed gezien, is de elektrische energie uit onze batterij dan niet "gratis"? De dynamo in de motor, zorgt deze voor een energieverlies?
In dat geval zouden we de dynamo beter afkoppelen, zodat er enkel energie uit de batterij komt, en dus geen dieselenergie in de batterij komt.

Dan zouden we de batterij telkens zeer goed moeten opladen voor de start.

Digitale servo's hebben meer koppel, maar trekken meer stroom blijkbaar, bij zelfde koppel..?

De grote reden waarom we voor modelbouwservo's zouden kiezen, is omdat deze zeer compact in te bouwen zijn, zowel de servos zelf, als de besturing ervan: zo'n knuppel zoals op een zender is vele malen compacter dan een stuur zoals op bvb een fiets...

Ik apprecieer jullie ervaringen enorm!

Kunnen twee servo's eenvoudig goed synchroon lopen? Gewoon parallel schakelen op zo'n servotester? Kan een servo echt niet op 12V lopen? dan zou er toch gewoon meer koppel kunnen geleverd worden bij dezelfde stroom?

Groeten!

Nee de energie die je dynamo levert aan het systeem (waaronder de accu) komt van de energie die je motor levert (dus brandstof).
Als het echt op maximale zuinigheid aankomt kun je deze beter schrappen.

Een zware accu kost je zowiezo ook energie.
Deze massa moet immers op snelheid worden gebracht. daarbij ook invloed op de wrijving met de weg, en waarschijnlijk gebruik je deze "geinvesteerde" energie aan het eind van de rit (afremmen) toch niet.

Wat ik bedoel, is dat wat je aan spierkracht kunt inzetten (zoals sturen) in de wedstrijd waarschijnlijk niet meeteld, en dus voordeel opleverd.

Digitale servo's gebruiken meer stroom om dat deze "actiever" zijn.
En in energieverbruik nog " duurder" .

Omdat de servo's nooit geheel identiek kun je ze beter niet mechanisch koppelen. (de ene wil nog iets uitsturen en de andere zal dit dan tegenwerken & en dus weer energie verlies)
Maak je een starre mechanische vebinding, dan kunnen de servo's zelfs stuk gaan. Kies je wel voor koppelen zorg dan dat deze kleine verschillen kunnen worden opgevangen.

Dag Erwin,

we hebben de alternator uit de motor verwijderd. Dan wordt dus geen dieselenergie omgezet in elektrische oplaadenergie die richting batterij vloeit.

Met andere woorden zal dus elektrische energie uit de batterij éénrichtingsverkeer zijn, dus zou een servosturing geen dieselmeerverbruik opleveren. De stuurinrichting zelf is wel perfect. Er is nul mm schuurstraal en nul graden caster, wat dus de stuurkracht zeer vermindert.

Stel dat elk van de twee servos 1.5 Amp (is dit vaak maximum...?) trekt, gedurende een rit van 45 min, vraagt dit een batterij van 2.25Ah. Wetende dat de batterij zeker meer kan leveren, is dit in dit opzicht ok denk ik.

Ik zou de twee servos niet mechanisch koppelen, maar bvb 1 servo voor het linkerwiel te sturen en een tweede voor het rechterwiel. Als deze twee servos door hetzelfde stuursignaal (dus zelfde pulsbreedtes) worden gestuurd, zou dit dan een te betrouwen oplossing geven?

Mooi 8) alvast een paar % bespaard.

Zelf zou ik het sturen nog steeds mechanisch proberen op te lossen hoor.
Kwestie om vanaf de achterzijde van stuur(tje) twee staalkabeltjes te laten lopen naar ..... nu ja dat "iets" aan je wielen.
Goedkoop, simpel, licht & betrouwbaar.

Als je toch voor servo's kiest zul je opzoek moeten naar sterke en daarmee dure servo's.
Ik betwijfel of degene die in modelbouw worden gebruikt sterk genoeg zijn voor jouw toepassing.
Dat wordt dan opzoek naar industrie (€'s!) types.
Of je moet de afdeling werktuigbouw & elektro op hetzelfde project zetten.

Hoi Breeze

Ik las in je stukje tekst dat je een servo systeem wilt gebruiken in een stuurconstructie.Op mijn werk aan de Leidse instrument makers school maken we dit soort systemen in alle groten en maten en sterkte (ontwikkeling) .Als je dit project doet in het kader van je opleiding kun je misschien even wat info in winnen bij onze megatronica afdeling.

www.lis-mbo.nl

succes

Back