servo tandwielen

heimhelicopters

verslagschrijvers
Hoi,

Na een eerste kleine crash met een 90er heli die op de tuimelschijf push-pull aansturing heeft, ben ik enkele tandjes van de servo tandwielen kwijt.
Das natuurlijk jammer. Ik heb bij mijn andere helies die geen push-pull aansturing hebben hier nooit problemen mee gehad. Daarom had ik eigenlijk vanzelfsprekend weer servo's met kunststof tandwielen gekocht.

Wat zijn jullie ervaringen met de crashwaardigheid van servo's met metalen tandwielen?

Omdat de tandwielsetjes voor de servo's die ik heb, nog niet leverbaar zijn , zit ik er over te denken om andere te kopen. Dan kan ik deze met de kunststof tandwielen gaan doorschuiven naar mijn oude Hirobo eagle.

Laat eens horen hoe jullie servo's (en welke!) het hebben gehouden tijdens crashes....

Steven

Hoi Steven,
alhoewel ik vorig jaar niet met een 90 size heli ben gecrashed maar met een logo 10 3D XL kan ik je wel vertellen dat de metalen tandwielen van de swash servo's (hitecs HS-85mg) het allemaal hebben overleefd.
Desondanks liepen ze toch wel "rauw" na de crash (ondersteboven in het weiland ...) en heb ik de tandwielen van alle 3 de servo's toch maar vervangen, uit VOORZORG.
Want stel je voor dat er een servo blokkeert omdat er een braam aan de tandwielen zit die plotseling ergens tussenschiet, dan is een volgende crash onvermijdelijk en kost het je meer geld dan een setje servo tandwielen ...

Een voordeel van plastic servotandwielen is het "breekbout effect" .Er zal altijd iets stuk gaan en als dat de servotandwielen zijn, dan is er op een andere plek waarschijnlijk weer iets minder beschadigd. Heb ik onlangs met mijn mini titan meegemaakt.

Moraal van het verhaal : na een crash, bij twijfel de servotandwielen vervangen, en dan maakt het niet zoveel uit of je plastic hebt of metaal.

succes
Bas

Laatst bewerkt:
En een klap dat het was..................
Waren de servo's nog heel!! Nou dat was dan wel zo'n beetje het enige vrees ik.

Met futaba metal gears heb ik nooit problemen gehad, met Hitec wel dat de behuizing stuk gaat in plaats van de tandwielen.

Ja, bij hitec 5245 MG heb ik ook de behuizing stuk gehad, een behuizing is goedkoper dan tandwielen. En deze is steviger dan de originele behuizing.

Back