Servo trimmer

Hallo ik heb een vraag.
Ik heb 2 servo's op één uitgang staan van een giro voor stabilisatie van mijn boot. Nou zou ik eigelijk 1 servo willen bij trimmen zo tussen de servo en de giro. Bestaat zoiets? Met denk een draaiknop. Het zijn oude type robbe servo's.
Alvast bedankt. Gr Hans

Hans, bij sommige oude servo"s zit onder de schroef waarmee het armpje vastzit een stift met keep om de potmeter in de servo te trimmen. Geen idee of dat bij jouw servo's ook het geval is. Hieronder een stukje tekst uit 2004. Gr. Klaas.

RS20 zijn inderdaad nog heel oude servos ze hebben nog een klein nadeel.
Het middenpunt staat niet op dezelfde plaats met moderne rodde futaba apparatuur als met de oude robbe zenders.
Met moderne servos is dat ook geen groot probleem men kan de servohevel enkele tandjes verzetten en de hevel staat terug recht .
Echter ik meen mij te herinneren dat de uitgaande as van deze servos vierkant is dus kan men alleen de hevels 90° verzetten .
Het is echter mogelijk om ze toch recht te krijgen en dit door de potmeteras licht te verdraaien met een zeer fijne platte schroevendraaier .
Dit doet men door de opening van de schroef die de hevel vasthoud .
De servo zonder spanning zetten dan de schroevendraaier in de opening steken terwijl er een hevel op de servo staat, de schroevendraaier verdraaien tot men voelt dat hij in de schroefopening valt , dan de hevel vast houden en de potmeter heel licht verdraaien .
Hierna controleren of het middenpunt juist is, zo nodig opnieuw bijstellen.
Maar alleen met heel kleine beetjes verzetten.

Als de zender nog een kanaal over heeft met een mixfunctie zou ik de oplossing daarmee zoeken.

Maar de 2 servo's worden aan gestuurd door een gyrosysteem. En één van die servo's wil ik dan bij kunnen stellen. Een beetje verdraaien zeg maar.

Als de servo een vierkante as heeft zoals K-K beschrijft dan kun je het dus op de servo doen met een klein plat schroevendraaiertje zoals hij beschrijft hierboven..

Dus schroefje van de servohevel eruit halen (servohevel kun je laten zitten) en dan heel voorzichtig de potmeter in de servo verdraaien d.m.v. het mini schroefje in de as van de servo.
De ontvanger, gyro en servo kunnen bij voorkeur wel onder de bedrijfsspanning staan zodat je direct resultaat ziet van de verstelling van de potmeter.

Hans, In plaats van een armpje een ronde plaat op de servo en net als Rhelie schrijft daarin op de juiste plaats een gaatje boren. Welke maat as is het met hoeveel tanden? Gr. Klaas.

Ik ga het denk ik oplossen door de arm aan te passen. Dan moet het ook voormekaar komen. Ik hoopte dat het elektronisch zou kunnen. Er zijn meer van dat soort dingetjes ook om bijvoorbeeld de draairichting om te draaien van een servo. Door een printje er tussen. Makkelijk als je 2 servo's koppeld en één draait verkeerd om.

Back