servo uitslag

ben een beetje kippig vandaag denk ik.. ik had inderdaad vbar gelezen waar flybar staat.

is wel bijzonder dat iemand die heeft leren vliegen met flybar opeens niet meer zonder zijn autolevel kan vliegen..
OF het is verkeerd aangeleerd, wat me sterk lijkt, anders kun je het brevet niet halen.

dus waarschijnlijk de hc3x niet goed ingesteld, waardoor hij agressief wordt in een "normale"vliegmodus

Vanmiddag heb ik 4 tankjes benzine er door gevlogen, de heli reageerd nu goed.
als ik de bocht uit kom, dan kan ik de knuppels los laten, en vliegt ie gewoon in 1 lijn verder. want de heli stabilseerd zich zelf, de gang gaat er dan langzaam aan uit.
kan zelfs mijn handen even drogen tussen door. komt door de concentratie.

even ter informative ik heb ook een jr 50 size met flybar, daar vlieg ik ook mee, maar dan zonder electronica, alleen daar zit een start gyro op 601. nitro uitvoering.

verder heb ik ook nog een t-rex 600 nitro met flybar, blade 450 met flybar, en een blade 130 zonder flybar.

met deze helis vlieg ik ook regelmatig.

groetjes

rookie smoke

En waarvoor zou je dan nog les gaan nemen bij ons dan?

:confused:

Groet, Bert

Ik heb alles zelf moeten leren, maar wat ik doe heb ik zo goed als van internet.
ik zou graag loopings willen doen, 3d leren vliegen etc gewoon vliegen lukt me wel. Tic toc noem het maar op, en heb het gevoel dat ik er wel aan toe ben, allen ben bang als de heli op de kop gaat als een bak steen naar beneden valt.

ben bang dat als ik een rollover doe of een looping dat me de motor afslaat van de 23 cc, want wil toch daar mee verder ook 3d, nitro vind ik een smeerboel. en electra is de vliegtijd te kort.
weet wel dat er iets met negative pitch in gesteld moet worden, en dat je schakelaars moet koppelen, en daar weet ik niets van.
De zender heb ik ingesteld, deze instelling gebruik ik altijd, en als je 3d gaat vliegen , ja dan moet er een schakeleaar over gehaald wqrden of zoiets. zodat de pitch en het vemogen van de motor omhoog gaat, is met idle up, maar daar weet ik niets van.

en wil het niet verkeerd doen, neer storten kost een bom geld.

Fine tuning van je heli precies instellen etc. Wil gewoon alles kunnen met de heli, bouw het wel langzaam op.

groet rookie smoke

Ik kan je helpen met het afstellen van je Flybarred heli's, en ik kan je (met wat moeite en een instructieboek) helpen met afstellen van je FBL systeem, maar ik beschouw mezelf op dat vlak absoluut NIET als een expert...

Maar ik kan je NIET helpen met het leren vliegen op dat niveau, aangezien ik mezelf daar TOTAAL niet mee bezig houd....

Groet, Bert

We kunnen een keer afspreken, want ik ben net anderhalf jaar bezig met heli vliegen, en daarvoor heb ik nooit iets met vliegen gedaan of gehad, het wasvolkomen nieuw voormij.

ik weet zeker dat je meer weet dan ik, dus kan er altijd wat van opsteken kwa instellen en afstellen.

greets

rookie smoke

Je bent van harte welkom.... wel na oud-en-nieuw uiteraard, want vanaf zee kan ik weinig voor je doen, en e.e.a. afhankelijk van het weer.... (we hebben geen clubhuis o.i.d.)

Linkje naar de site heeft Ron van Sommeren al ergens geplaatst in deze discussie....

Groet, Bert

Heb je site al bekeken, dus komt goed, uurtje rijden. Geen probleem.
Wil iedereen bedanken voor de goede wil en hulp.

groet uut Pekel

OK... neem na de jaarwisseling maar even contact op (hetzij via PB, en anders via de site) dan komt het inderdaad vast wel goed....

Groet, Bert

Bedankt Ron, ik ga daar een paar uurtjes les nemen. want ben echt een Die Hard wat vliegen betreft, wil het naadje van de kous weten. zal binnen kort kontakt opnemen met olberkoop.

Groet rookie smoke uut pekel

Is denk een Juiste keuze.....ik heb het veelste druk om je weer verder te helpen al wil ik het graag(net als de vorige keren dat je bij mij thuis ben geweest) maar heb het veelste druk :(:(
Ik kan je Persoonlijk @Knuf en zeker je ben een doorzetter die af en toe een steuntje in de rug moet krijgen...... en vind het zeker knap dat je dit allemaal zo zelf uitgedoktert heb

Greetz
Jeroen

Oke dan ik vind heli vliegen geweldig, het is vallen en opstaan.
Ik zie je misschien 22 November on diner.

Groet

Rookie smokie

en in dat geval heb je gewoon nooit leren vliegen...

Even twee off-topic vraagjes: naar aanleiding van bovenstaande: heb je wel eens overwogen om je op dat gebied nét een ietsiepietsie anders uit te drukken? (en ja, ik heb zelf ook een Helicomand, en vloog 18 jaar geleden zonder).

Tweede vraagje: ik lees dat je op zee zit; als wat? Een gokje n.a.v. je opmerking over kruishoofd motoren in het Novarossi krukas-topic: machinist;)? (Een stuurman weet over het algemeen namelijk niet of er nu een dieselmotor of een stoomturbine in de machinekamer van z'n eigen boot staat):mrgreen:.

Groet, Jan.

Neuh, daar ga ik me niet anders om uit drukken: Toen ik dat schreef, had Knuf net verteld uitsluitend met helicommand in auto-level mode gevlogen te hebben en zichzelf daarmee had leren vliegen. Gebaseerd op die informatie, zou de uitspraak geldig zijn: Zulke personen kom ik helaas ook nog wel eens tegen op de vliegschool, en je wilt niet weten hoveel moeite het kost om zo iemand alsnog "gewoon" te leren vliegen.
Pas veel later meldde hij ook gewoon met flybar te hebben gevlogen (en nog te vliegen, blijkbaar) maar ik ben niet verantwoordelijk voor de dingen die hij NIET (of pas véél later) vermeldt, ik reageer alleen op de dingen die hij WEL, en op dat moment, schrijft...
Ik ben namelijk geen helderziende :D, en dan had hij maar vanaf het begin duidelijk moeten zijn ;)

Ik had natuurlijk na zijn latere verhaal mijn eigen uitspraak kunnen "nuanceren", maar ja, dat vind ik dan ook weer wat lafjes...

En ja.... ik zit als chief engineer op de chemie tankvaart op zee.
Tegenwoordig dicht bij huis op een klein kustertje, maar vroeger wereldwijd en op grote boten....
Dit: [post12263] was mijn laatste "grote boot"....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit: [post12263] was mijn laatste "grote boot"....

Je bedoeld die witte tanker? Stond daar een stoom-installatie in? (dit wordt erg off-topic, daarom even een vraag erbij: zat er op het roer van die tanker een digitale servo, een analoge, of een vier-ram's stuurmachine?);).

Groet, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen hulpstoom: 7 bar op zee, 27 bar in de havens, met er aan vast de inert-gas installatie (50000 kuub per uur).
Ben even de exacte data kwijt, maar ik meen rond de 75 ton brandstof per ketel per dag ongeveer, en iets van 25 ton verzadigde stoom per uur tegen 27 bar.
Drie ladingturbines van 1700 kW elk, en een ballast turbine van iets van 800 kW (hou me ten goede, dit zijn ruwe getallen, exact weet ik het niet meer).

De voortstuwing werd verzorgd door een Sulzer 9RTA98 (geloof ik) met "super-dead-slow" systeem en een slordige 36000 kW output bij 76 RPM. Brandstofverbruik ruim 150 ton per dag op 90% MCR....

en om het on-topic te houden:
De stuurmachine was een langsscheeps geplaatste vier-rammen machine met leisloffen, en vier powerpacks van ongeveer 150 kW elk, en verstelbare pompen. De pompen werden versteld door servocylinders en waren ook met de hand te bewegen (noodsturen).
Weet ook hier de exacte afmetingen niet meer, maar het dek oppervlak voor het rammenstel was ergens in de buurt van de 4 x 7 meter, de rammen waren tegen de 50 cm doorsnee, het stuurjuk zal gauw 3 meter overspannen hebben en de roerkoning ter plaatse van het juk was geloof ik 75 cm massief rondstaal. Het geheel verbruikte 5 kilo vet per dag, die iedere ochtend braaf opgeschept werd en deels hergebruikt.

Maar de stuurautomaat was dan weer wél digitaal :D :D :D

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back