servo verloopt in HH

Beste mensen
Ik ben in het bezit van een Raptor 50 Titan met een G400 gyro van Robbe: de daarbij gebruikte servo is een align ds 650 digitaal. Het volgende probleem(?) doet zich voor.In de HH stand verloopt de servo heel langzaam vanuit het nulpunt.Heb al geprobeerd met de trim te werken. In eerste instantie lijkt het goed maar na een 20-tal seconden begint hij toch weer te verlopen. De zender die ik gebruik is een Futaba 6exp. De servoweg instelling op kanaal 5 heb ik gezet op 140% omdat anders de impulslengte niet wordt bereikt van de servo.Wie kan mij het verlossende antwoord geven?
Voor de duidelijkheid: De heli is niet gestart alleen gekeken of alles naar behoren functioneerd m.a.w. hij staat op mijn werktafel.
Groet,
Timo Montagne
Eco 8 en Raptor 50

De servo die wegloopt in HH? dat is normaal.. maar dat die wegloopt als hij op de werktafel staat, dat komt door de trim in de afstandsbediening. dus de werkwijze wordt als volgt:

ALLE trims van zowel kanaal 4 als 5 op 0 zetten, servo even inpluggen op kanaal 4, servo hoorn er 90 graden(of zoveel mogelijk) op de servo schroeven, daarna 90 trimmen met de SUB TRIM, servo uitpluggen, en in de gyro pluggen, de 3 aderige gyro kabel in 4 pluggen, dat losse stekkertje in 5, dat is de gain.

Dan: zowel kanaal 4 als 5 op 100 procent alle kanten op zetten, dus de servoweg heb ik het hier over.

Kanaal 5, is de GAIN van de gyro=gevoeligheid, die zal je in het gain menu van de gyro als uitgangs punt op 30procent in avcs mode moeten hebben, en rond de 40 in rate mode, daarna finetunen. daarom dus ook kanaal 5 servo weg 100 laten beide kanten, anders veranderd namelijk de gain van de gyro(!). dat finetunen: Heb je een wag? dus langzaam links naar rechts-> 2 klikjes omhoog, nog steeds? -> 2 klikjes omhoog, totdat die gaat hunten, ofwel snel van links naar rechts klapperen.. dan 1 of 2 tikjes omlaag.

Hoop dat het lukt, dit is zegmaar de handleiding van het standaard installeren van een HH gyro op een heli..

Hallo Anko
Wat bedoel je met kanaal 5 trimmen? Je kunt hier alleen je ATV /EPA instellen. De meeste zenders gaan tot 100% andere gaan tot 140% Heeft te maken met de pulslengte van je aan te sturen servo ( 1.1 ms tot 1.9ms. In mijn geval gaat de zender tot 140% wat overeenkomt met met de pulslengte van het "gevoeligheids"kanaal, dus kanaal 5.
140 % is dus bij mij: 1.1ms tot 1.9ms.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie

Hoi Timo,

Je kunt zoeken tot je een ons weegt, en afstellen wat je wilt, maar dit probleem hoort een beetje bij de G400: het piezo element daarvan heeft gewoon een beetje last van drift, dus als je de trim verstelt tot het kruipen weg is, zal hij inderdaad na een aantal seconden toch weer beginnen. Tijdens het vliegen heb je er maar weinig last van, al zul je dan ook merken dat je zo nu en dan een tandje of zo moet trimmen, maar dat is maar heel sporadische en ga je pas merken als je langere tijd achter elkaar op een positie hoovert.

De G400 is nu eenmaal een wat "goedkope" gyro. In normaalmode doet hij het prima (ik heb overwegend G400's en gebruik ze uitsluitend in normaalmode) maar als dat niet is wat je wilt, kun je beter een andere gyro kopen. Het is niet anders......

Groet, Bert

Hallo Anko
Wat bedoel je met kanaal 5 trimmen? Je kunt hier alleen je ATV /EPA instellen. De meeste zenders gaan tot 100% andere gaan tot 140% Heeft te maken met de pulslengte van je aan te sturen servo ( 1.1 ms tot 1.9ms. In mijn geval gaat de zender tot 140% wat overeenkomt met met de pulslengte van het "gevoeligheids"kanaal, dus kanaal 5.
140 % is dus bij mij: 1.1ms tot 1.9ms.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie

heeft er niks mee te maken;) want kanaal 5 is alleen de gain, welke vaak maar 30 procent is, over die 100 procent EPA... dus dat zou dan 1.3 ms zijn of zo iets.. kanaal 5 hoef je dus helemaal niet te vergroten, en al helemaal niet bij een futaba.. die 100 tot 140 functie zit er alleen op, zodat je als je servo niet genoeg servoweg heeft naar 1 kant bv, om dat dus ietsies meer te maken.. niet van toepassing dus op de gyro, omdat die toch aan die 30 procent wel genoeg heeft.

Maar, als het klopt wat brutus zegt, kan je idd beter op zoek gaan naar iets anders.. vermijd daarbij de ESKY gyro's, die hebben ditzelfde probleem...

Anko en Bert, bedankt voor de tips. Probleem zat dus toch in de gyro, maar met een beetje drift zoals jij dat beschrijft Bert kan ik wel leven.
Groet,
Timo

Hoi Timo,

Die drift schijnt verergerd te worden door temperatuurverschillen. Dus als je je model uit de auto pakt, laat hem dan eerst even een kwartiertje staan voordat je gaat vliegen, dan heb je er minder last van.

Overigens, niet alleen de G400 (en G300) en de E-sky's hebben er last van, de Walkera gyro ook, en vrijwel iedere gyro die qua ontwerp meer dan 5 jaar oud is (zelfs de GY 401 heeft er last van als je vanuit de warme auto je heli gelijk de lucht in stuurt en het is buiten koud)

Overigens ben je meestal al wel een kwartiertje bezig met je model op te bouwen, spullen uit de auto pakken, koffie drinken en ouwehoeren met je clubgenoten etc etc, dus ik heb het nooit als storend ervaren.

Groet, Bert

PS: De gyro is gewoon goed voor recreatief vliegen, er vliegen er bij ons meerdere mee, het is alleen voor wedstrijdgebruik een totaal onbruikbaar ding (of je moet de zeldzame wedstrijdcategorie heli-schaalvliegen gaan doen)

Laatst bewerkt:
Back