servoadvies

Discussie in 'F5J' gestart door edwinkoolen, 28 nov 2021.

  1. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    Zit eraan te denken mijn Vortex3 F5K te vervangen med en Tilia SOLO F5J-400.

    Kan een 2,5m lichtgewicht gevlogen worden met andere servos als de dure KST :)

    Zijn er gunstigere servos die goed genoeg zijn voor recreatief vliegen. Heb veel de D47 gebruikt in DLG, die grotere ailerons hebben als de SOLO ( 2flaps, en 2 ailerons)


    Edwin
     
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Als je goedkoop wil zou je eens naar Emax servo's kunnen kijken. De ES3302 of de ES3054 zijn misschien iets.
    Ik heb er goede ervaringen mee maar ik gebruik ze toch maar niet in m'n dure kisten.
     
    Martin T14 en serge pot vinden dit leuk.
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wat is de gedachte achter goedkope servo’s in een kist van +_ 500-600,- (kaal)
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  4. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    eigenlijk dat de 6 benodigde servos ook al goed 250-300€kosten in de topmerken. Daarom de vraag wat jullie vlogen voor de KST servos uitkwamen ;-)
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    je zou kunnen kijken naar kingmax (iets goedkoper maar niet veel), bluebird (ook beetje in dezelfde range).
    KST DS125/135/145 zijn al weer een stukje betaalbaarder dan de x08 serie maar wel zwaarder.

    Laat het passen qua gewicht, precisie en dikte bij wat je van het vliegtuig verwacht en wat er in de vleugel past.
    Als je IDS/topdrive aansturing gaat doen zou ik niet voor al te goedkoop gaan, maar voor een lichte 2.5 m kist
    heb je qua kracht niet heel veel nodig. Ik heb de DS113 helaas nog niet "live" gezien. Mits je die kwijt kunt in
    de vleugeldikte (of romp) kan dat wel een alternatief zijn. Ik vermoed echter dat zo'n F5J-400 kist behoorlijk
    dunnen vleugels zal hebben, dus misschien wordt je gedwongen tot duurdere 8 mm servos.

    Bluebird 125/126/127 zou ook een aardig compromis kunnen zijn. En vergeet je oorspronkelijke D47 niet - mogelijk zijjn die wel gewoon afdoende voor hoogte / richting en misschien ook rolroeren.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Goedkope servo`s zijn ook betrouwbaar, maar als je een dure kist vliegt, neem ik aan dat nauwkeurigheid belangrijk is. En dan kom je snel in het duurdere segment terecht.
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Futaba (s3150)of Graupner /JR. (DS serie)
    Beide dus ook echt niet de goedkoopste.

    Persoonlijk bespaar ik niet op servo’s, je wilt goede feedback krijgen van je kist als je stuurt. Ook wil je betrouwbaarheid en nauwkeurigheid.
    De goedkopere servo’s gaan in een schuimpje (Alula of Ahi)
     
  8. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    De bouwer van de Tiliamodels geeft ook aan dat de d47 in de vleugel past, en dan denk ik dat op 60cm rolroer het wel moet gaan. Ga geen wedstrijden vliegen, en de d47 heeft heel wat jaren toch goed zijn werk gedaan ook op de fullsize dlg's
    Ik denk eraan op de flaps de kst08 te doen die moet toch wat meer kracht aan kunnen.
    Ik weet hoe duurder hoe beter, ook als ik investeer in een duurdere carbon kist, maar het finaciele plaatje moet ook kunnen :)

    Bedankt voor jullie berichten met de veschillende mogelijkheden
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Op de Alula heb ik een DES427BB een digitale carboniet met kogellager. En ik kan het verschil goed merken met een D-6 die ik er eerst in had. De terugstel nauwkeurigheid is duidelijk beter, en dat is voor een Alula die je het liefst vliegt bij een zo achterlijk mogekijk vliegt toch merkbaar belangrijk.

    Zeker ook voor een zo mooi model als de SOLO zou ik nooit de nauwkeurigheid van een goede servo willen missen.
     

Deel Deze Pagina