servokeuze Cap 232 Topmodel CZ

Heren, ik heb wat hulp nodig bij de servokeuze in mijn Cap 232: http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-vliegen/110789-topmodel-cz-cap-232-servokeuze-vraag.html

Ik zie door de bomen het bos niet meer in servoland en het gaat me om de servo voor hoog/laag en rudder. Ik wil het toestel graag afmaken en deze week de servo's gaan halen.
Op hoog/laag is er maar plaats ingeruimd voor 1 servo, dit moet dus meteen een sterke zijn.....maar welke zou daar goed tot zijn recht komen?
Hij zal gevoed worden door een 6 volt accupack. Dit geld ook voor rudder.Kist heeft een span van 2,07 meter en zal een 2 meter lang zijn.

Nu werk ik met Hitecs mg625 en mg645 maar ik heb daar mijn twijfels over omdat ik het idee heb dat deze kist toch wat zwaarder is dan de extra waar ze in zaten en het daar overigens prima deden.

Waarom? Dit is de eerste kist die ik grotendeels zelf bouw/aanpas dus wie kan me helpen met typenummers? Ik heb daar nog te weinig kaas van gegeten;)

Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Mooie kist kerel. Hele sprekende kleuren.
Jij staat nu voor dezelfde keuze die ik een aantal jaren gelden ook had. Toen koos ik voor HS-645MG servo's op een 2m kist rond de 8 Kg. Het vliegt leuk je kunt alles doen wat je wilt. 3D wordt idd lastig.
Na een misfortuinlijke crash in Duitsland heb ik de setup in mijn Yak54 gezet. Na een poosje ging ik langzaam de servo's vervangen voor betere servo's en het verschil was dag en nacht. Niet alleen voor prophangen en overige 3D achtige moves, maar ook gewone standaard moves. Snaps starten en stoppen, het trimmen gaat beter, als je snel vliegt kun je veel betere en nettere langzame rollen vliegen. Het gaat gewoon beter.

Wat betreft de servo keuze zijn er verschillende oplossingen mogelijk. Je moet bij het kiezen opletten dat je uit moet gaan van digitale servo's. Deze leveren bijna maximale kracht bij een paar graden uitslag. Analoge servo's als de HS-645MG, leveren pas de beschreven kracht bij enkele 10tallen graden uitslag. Dit verschil is enorm merkbaar in de lucht.

Je kunt je geld uitgeven aan goede maar duurdere Hitec's van rond de 70 euro per servo.
(Let op, je kunt HS7955 (25Kg) al voor die prijs op ebay vinden)
Of je kunt een HS7985 (12Kg) nemen van rond de 50 euro per servo.

Of je kunt goede servo's kopen bij Staufenbiel Modellbau. Dit zijn de DS9500 (13 Kg) en de DS9900 (20 Kg). De prijzen hiervan zijn respectievelijk 30 euro en 43 euro per stuk.
Tevens kunnen deze servo's direct op lipo 7.4 V spanning werken. Dus je hebt voor de besturing, buiten je ontsteking om, geen stepdown converter nodig.

Ik heb onlangs 4x DS9500 gekocht voor in mijn Christen Eagle en dat zijn prima servo's. Snel en krachtig.

Suc6

Thierry,

bedankt voor de uitleg. Hier heb ik wat aan;).

Het gaan toch de Hitecs worden en ook meteen de digitalen. Maar 25 kilo op rudder, heb je dat echt nodig? Op wat snappen en dergelijke zal ik geen 3D gaan vliegen omdat ik het simpelweg (nog) niet kan...

Heb me de typenummers opgeschreven en zal ze deze week gaan halen. Dan heeft alles zijn plek gekregen en gaan we alles controleren en extra vastzetten.

Marc

Op mijn 2.2mtr kist heb ik 5985MG's op rol en hoogte en een 5995TG op richting.
Op mijn 2.0mtr kist heb ik 5965MG's op rol en hoogte en een 5985MG op richting.

Beide kisten hebben daar meer dan genoeg aan. Tegenwoodig is de 59xx serie van Hitec vervangen door de 79xx serie. Servo's zijn in principe gelijk, maar de electronica erin is iets geavanceerder.

Heb je de kracht van die servo's nodig? Geen idee. Werkt het goed? Het werkt SUPER!
Persoonlijk bespaar ik liever niet op servo's.

Thierry,

bedankt voor de uitleg. Hier heb ik wat aan;).

Het gaan toch de Hitecs worden en ook meteen de digitalen. Maar 25 kilo op rudder, heb je dat echt nodig?
Marc

Tja heb je dat echt nodig. Meskant vliegen is in ieder geval wat een kist moet kunnen doen. Dat kun je met 12 Kg digitaal ook doen. Echter een meskant looping of stijgen met meskant is al snel een truukje watje makkelijk zou kunnen doen na meskant vliegen.
Een meskant looping inzetten doe je met behoorlijke snelheid.
Dan hebben we het niet over een 3D move. Het is dan wel goed voor te stellen dat je met meskant stijgen best een behoorlijke load op je servo gaat krijgen. Dan is 25 kg op je rudden eigenlijk wel nodig. Het zou een verstandige keuze zijn om te doen wat Fraggy zegt, dan ben je voorlopig gewaarborgd.
Als je dan zodoende te kort komt op rudder, dan zou je alsnog de 7955 op rudder kunnen zetten.

Als het je mooiste kist of juweeltje is of wordt, dan is een juiste servo op de juiste plek een goede investering.

Greetz

Ok, heren bedankt voor de uitleg en ik heb het in mijn oren geknoopt. De servo's vanmiddag gehaald en reeds gemonteerd.

Nu de komende dagen nog eens alles nakijken en controleren. Er zijn nog wat kleine details die me niet helemaal zinnen. Dan ga ik er mee naar een clublid die het ook nog eens nakijkt en misschien komend weekend zijn maiden;)

Marc

Back