servoprobleem middelpunt veranderd

Hallo allemaal,

Ik heb een wat raar probleem met mijn elevator servo. Ik heb wat onderhoud gepleegd aan mijn maingear en moest hiervoor de kop uit de heli halen. Dit zo netjes mogelijk geprobeerd te doen, dus alle quicklinkjes van de swash af en zo de kop er af gehaald.

De Elevatorservo heb ik wel met de hand naar het uiterste punt gedraaid om zo de kop er goed uit te kunnen halen.

Nu het probleem, ik heb alles weer in elkaar gezet, de zender en heli aan en vervolgens draait mijn servo helemaal naar rechts. Zeg maar een kwart te ver. Het lijkt wel alsof het centerpunt van de servo veranderd is, is dit mogelijk? of is nu mijn servo overleden door dat ik em misschien te ver heb doorgedraaid met de hand.

Ik kan natuurlijk gewoon het servoarmpje weer verplaatsten maar ik vertrouw dit niet helemaal. Als de servo later bedenkt dat het centerpunt weer 'normaal' moet zijn crash ik mijn heli.

Misschien hebben jullie wat ervaring met dit soort problemen.

Groeten,

Jan-Martijn

Ik had in een zwever een probleem dat de center positie bleef veranderen, servo eruit gebruiken omdat ik t toch niet vertrouwde, bleek de servo arm in tweeën.

Check de gears van je servo, servo hevel en in de zender (monitor mode) dat je echt center staat.

zit de servo in de goede ontvanger kanaal?

Als dit allemaal goed is kan je kijken wast de servo doet op een ander kanaal.

Als je het niet vertrouwd, beter voor een crash vervangen en dit voorkomen dan achteraf alsnog met veel meer te moeten vervangen

Het gekke is dat alles goed werkte voordat ik de linkje van de kop afgehaald heb. Misschien dat de servo het manueel bewegen niet leuk vind ofzo?

Weet je zeker dat je het servoheveltje op exact dezelfde positie hebt teruggeplaatst? De uitgaande as van de servo heeft een rand met vertandingen. Diezelfde vertandingen zitten in het servoheveltje. Op een iets andere manier terugplaatsen is snel gebeurd.

Zelf plaats ik los genomen heveltjes altijd terug met de zender en ontvanger aan en de trim van het betreffende kanaal in de midden. Dan plaats ik het heveltje op de juiste vertanding terug. Dat gaat altijd goed.

Servo's vinden met de hand draaien van het heveltje niet fijn. Er worden dan grote krachten op de tandwielen uitgeoefend. Maar over het algemeen kan een servo daar wel tegen, zo is mijn ervaring. Je stoot ook wel eens tegen een roer met een servo verdraaiing tot gevolg.

Welke servo hebben we het over?
Een grote servo kan er beter tegen dan een kleine.

Uit het verhaal begrijp ik dat je de schroef in de servo die de hevel vast zet niet hebt los gehad.

Als de tandjes van de servo gear breken tijdens het manueel bewegen dan kan de stand veranderen, nogmaals hangt van de servo af

ik zou eerst eens beginnen met de servo aangesloten, en zonder hevel.
Dan centreert hij en daarna zet je de hevel zo goed mogelijk in de juiste positie erop.
Waarschijnlijk is jouw "probleem" dan weg.

Als je de hevel niet hebt losgehad en je center is veranderd heb je een probleem,
Heb je de hevel wel los gehad dan zit ie nu verkeerd, altijd met zender en ontvanger aan op center positie zeten.

Dus heb je de hevel er wel of niet afgehad?

Manueel aan een servoheveltje draaien zal doorgaans geen probleem geven mits je het voorzichtig doet en de ontvanger niet aan staat.
Als de ontvanger aan staat en hij krijgt een signaal is de kans op schade (bijna) 100%, je draait hem dan namelijk tegen zijn stuurrichting in en dan krijgen alles te grote krachten te verduren.

En zoals al eerder geschreven, vervang hem bij twijfel, de schade van een crash is een veelvoud van de prijs van een servo, en bij een niet perfect werkende servo komt die crash gegarandeerd.

Succes,
Jan

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp. Ik heb voor de zekerheid een nieuwe servo besteld, maar begrijpen doe ik het nog steeds niet.

Gelukkig had ik nog een backup in mijn zender staan, en heb deze ook even geladen om te kijken of ik misschien onbewust wat heb verprust in de zender, maar ook dit had geen effect op de servo. Het rare is ook dat ik de servo amper heb aangeraakt. Heb de stangetjes niet los gehad en ook de servo arm niet van de servo af gehad. Heb alleen de swashplate los geklikt en vervolgens manueel de servo zo gedraaid dat ik de kop makkelijk uit de heli kon krijgen.

Na mijn aanpassingen aan de kop heb ik vervolgens alles weer gemonteerd, quicklinkjes weer vast en de heli weer aangezet. Vervolgens hoorde ik een servo binden en zat dat de elevator servo bijna een kwart te ver naar rechts draaide, zoveer wil de elevator niet eens draaien. Dus mijn eerste reactie was, ik zal de servo wel kapot gedraaid hebben ofzo.

Ik heb al een nieuwe besteld, just in case. Je kan anders gevaarlijke situaties krijgen lijkt me. Maar toch wil je weten wat er mis is met de andere servo zodat je herhaling kunt voorkomen.

Bedankt voor jullie info in ieder geval!

Groeten,

Jan-Martijn

Wat voor servo is het?
Heb je een fbl systeem die een nu een waarschuwing geeft ?
De blade helies waarschuwen als de bind niet goed is door zn servo naar het uiterste te zetten.

Het gaat om de volgende servo:

Ace RC S1807MG Servo Specifications and Reviews

Het gaat om een fly bar systeem(titan X50). Heb wel het servo hendeltje los gehad, maar ik kan geen slijtage vinden. Alles ziet er nog als nieuw uit.

Mijn zender heeft gelukkig als optie om via de servo monitor alle servos op het centraalpunt te zetten. Dus ook ff gekeken wat dat met mijn servo doet, nog steeds het zelfde verhaal.

Er staat wel in de handleiding van mijn Futaba servo dat je niet met de hand dat ding mag verdraaien, waarom dat zo is staat er niet bij.

En nieuwe servos kopen voor je middenpunt, geen slim plan,
servos hoeven niet hetzelfde middenpunt te hebben is eerder gebleken.

Er staat wel in de handleiding van mijn Futaba servo dat je niet met de hand dat ding mag verdraaien, waarom dat zo is staat er niet bij.

En nieuwe servos kopen voor je middenpunt, geen slim plan,
servos hoeven niet hetzelfde middenpunt te hebben is eerder gebleken.

Dat staat er i.v.m. de garantie....
Voor sommige van mijn heli's zou het namelijk betekenen dat ik de ontvanger NOOIT uit zou kunnen zetten: het lukt me namelijk niet om de heli op te pakken of te vervoeren zonder dat de swash-servo's (ook Futaba's) op een of andere manier door een oorzaak van buitenaf verdraaid worden....

Groet, Bert

Je hebt mensen, die dus aan een servo staan te trekken en te draaien alsof ze er een peddelwedstijd mee proberen te winnen of zo..

Die hele tandwielkast in de servo is om de zwakke, maar snelle electromotor langzaam en sterk te krijgen.
Des te groter de vertanding, de groter de kracht en precisie.

Maar ga je aan dehevel trekken en draaien, zet jedus met een beetje kracht op de hevel, gigantische krachten op de tandwielen.
Zeker cheap ass hk servo's strippen tanden op die manier.

Je moet het voorkomen.
Maar als ik mijn heli opberg, klap ik de bladen in en zet ze op de staart vast. Daarbij verdraaien de servo's dus..
En zo heb je wel meer van die dingen.

Gewoon beetje aanvoelen, maar rekening houden met het feit dat ze eigenlijk geen donder kunnen hebben.
Heli servo's dan wel weer meer dan vliegtuigservo's, maar dat zal voornamelijk zijn omdat heli servo's vaak wat meer kilo's moeten trekken...

Back