Servoprobleem

Ik wil in mijn nieuwe heli (een paar goeie servo's kopen en ik vraag me nu af welke dat gaat worden?
Wie kan mij in simpele woorden vertellen wat het beste is?
Je hebt namelijk digitale bijv. S9451 servo en de gewone servo's, zoals de S9204. Ik heb een 15cc helikopter met een R149DP 9 channel receiver - 35 Mhz, moet ik daar nu digitale servo's in kopen?

Je mot niks..
En als ik globaal zo de reacties op dit forum lees over digitale servo's zijn de kinderziekten er nog niet uit, dan vooral in een heli liever een paar betrouwbare ouderwetse (en waarschijnlijk goedkopere) servo's
dan de nieuwe digitale.

Nee, het hoeft niet...

Vaak zie je toch dat voornamelijk wedstrijd vliegers hun heli uit hebben gerust met digitale servo's. Met name de S9450 is populair. Ze zijn preciezer, leveren normaliter meer koppel bij een snellere uitslag.

Voor een recreant is een 90-iger prima te vliegen met kwaliteits analoge servo's.

Men kiest niet voor digitale servo's omdat deze kwalitatief beter zouden zijn, wel omdat ze sneller en nauwkeuriger zijn en een hogere stelkracht hebben, gekoppeld aan een beter rendement.
Voor normaal heli-vliegen zijn 'conventionele' servo's even goed bruikbaar als de digitale en de kwaliteit is even goed.
De enige uitzondering is de heckrotor-servo. Hier bepaalt de gyro of een digitale servo vereist is.

Hallo Fly,

Geef ff aan in wat voor soort Heli/welke Heli. Bij mechanische mixers ben je iets vrijer in je keuze, bijvoorbeeld een krachtige servo op pitch en wat 'standaard' heli-servo's voor Nick en Roll. Bij eCCPM zit je vast een 3 (of 4, liever niet) dezelfde servo's.
Ook is de 'overbrengings'-verhouding ook nog op invloed op de benodigde stelkracht.

@Corrien: Theoretisch hebben digitale servo's misschien een beter rendement, maar in praktijk moet je toch wel rekening houden met behoorlijk wat meer verbruik. Ik trek zo'n 250-300 mAh uit m'n ontvanger-accu per vlucht van 15 minuten in een heli met 5 digi-servo's een een SSM-gyro.

Groetjes,

Rick

Gelukkig een aantal berichten waar ik wat aan heb. Alvast bedankt daarvoor. Inderdaad is het zo dat een digitale servo meer stroom vraagt dan de analoge servo's maar dat is op te lossen met een stevige accu dacht ik zo.
Ik merk dat de meningen toch iets verdeeld zijn maar ben nu toch min of meer geneigd om gewone servo´s in mijn machine te doen. Het gaat om een Nova Quatro met een OS 91 SPEC. Misschien hebben de mensen op dit forum nog een andere mening, m.b.t. wat voor een type servo?

@Corrien: Theoretisch hebben digitale servo's misschien een beter rendement, maar in praktijk moet je toch wel rekening houden met behoorlijk wat meer verbruik. Ik trek zo'n 250-300 mAh uit m'n ontvanger-accu per vlucht van 15 minuten in een heli met 5 digi-servo's een een SSM-gyro.

Dit hoor ik vaker en zal dus ongetwijfeld waar zijn. Ik vraag me alleen af waardoor dit komt en of dit voor alle digitale servo's geldt. Misschien is dit iets om een nieuw topic van te maken?

Waardoor dit komt?
Sneller en sterker..protesteren ook heftiger op tegenkrachten.... moet ergens vandaan komen.. dus uit de ontvanger accu.

Ha Fly,

Een Nova Cuatro dus, da's een echte Big Boy, met mechanische mixer.

Robbe adviseert op z'n site 9202 servo's, lijkt mij een beetje zwakjes voor zo'n jongen. Kijk eens naar de 9206, 9.5 kg analoge-servo met ongeveer een standaard steltijd met kunststof & metalen tandwielen.
Ik vlieg zelf met de digitale tegenhanger de 9151 in een NT, deze hebben alleen kunststof tandwielen, zijn nogal kwetsbaar. Voor de 9206 zijn de kunststof tandwielen ook los verkrijgbaar, ook wel belangrijk ivm evt. reparatie's. Ook voor de staart zou ik een wat zwaardere servo nemen, 9250 achter een 401 of misschien de nieuwe 9254 (wordt blijkbaar ook leverbaar als set met de 401).
Er zijn ook vliegers die zweren bij snelle servo's omdat dat merkbaar zou zijn in het reactie gedrag, ben in die type's niet zo thuis.

@Corrien: Digi's gebruiken meer omdat ze sneller, hoger vasthoudmoment en nauwkeuriger zijn dan analoge. Volgens mij heeft MPX z'n digitale servo's al wat terug geschroefd. Hun eerste serie (een kleine 10 jaar oud) trokken met z'n vieren een 1700 accu in 1 vlucht leeg in een motorkist.

Groetjes,

Rick

ik heb zelf de 9252's van futaba in mijn heli, je merkt het in het stuurgedrag, net wat scherper en sneller.
nodig als beginner ? nee, maar 5 dollar duurder als een 9206 en dan dus wel het overwegen waard.

@ Gerard

Maar door die bonk digitale servo's die in die heli zitten kan je wel na een paar vluchten je accu weer bij laden!!

nee hoor, ik heb een 2400 mah accupakket en trek gemiddeld 300 mah per vlucht afhankelijk van hoe gek er gedaan word.
ik vlieg zelf nooit meer als 6 vluchten op een dag en dan vlieg ik al heel veel, meestal is het minder, dikke veiligheidsmarge dus.

Het hogere stroomverbruik van digitale servo's valt dus eigenlijk wel mee, zoals ik eigenlijk ook wel verwachtte. Door het hogere oplossend vermogen (nauwkeurigheid) zijn er wat meer motoromwentelingen (en dus wat meer slijtage); bij gelijkblijvende belasting zullen de snelheid en hogere stelkracht echter niet extra stroom vreten.

@Gerard_nl
Als je het verschil in stuurgedrag kunt merken ben je een meer dan gemiddeld geoefende piloot!

corrien,

tijdens het vliegen beweeg je altijd wat met je duimen, minimaal maar met de digitale servos veel beter merkbaar dan met de analoge.
de heli hangt veel directer aan de stick, het verschik is duidelijk merkbaar.

kan ook niet anders, als ik met de ene heli vol pitch geef gaat ie dik zichtbaar langzamer met de pictchbrug omhoog als met de digitale, natuurlijk merk je dat.

Hoi,

Dat verschil tussen analoge en digitale servo's voel je zo maar niet.

Ik wil de pret niet bederven, maar dit soort reacties kan er toe leiden dat mensen dure servo’s gaan kopen waar ze helemaal niets aan hebben. Je kunt daar beter brandstof voor kopen.

Ik vraag me af hoe je het verschil kunt voelen Gerard, je hebt nog nooit met een R50 gevlogen met analoge servo’s :-) Uiteraard vlieg die R50 heel anders dan je R30.

Ik wil de pret niet bederven, maar dit soort reacties kan er toe leiden dat mensen dure servo’s gaan kopen waar ze helemaal niets aan hebben. Je kunt daar beter brandstof voor kopen.
5 dollar verschil tussen een 9206 en een 9252 digital, dus veel duurder is het niet.

of ik het voel, ik ben van mening van wel.

9202 is wel goedkoper, en zeker een 9001 of zelfs een 3001. Daar kun je ook prima mee vliegen voor de prijs van $12.50 of zo per servo.

Is toch anders dan 70 tot 80 dollar per servo.

[5 dollar verschil tussen een 9206 en een 9252 digital, dus veel duurder is het niet.]

Zit het vershil ook niet tussen een 9206 en 9252 in de specificaties?
Zoals de 9206: 132.7/NR oz-in, 9.6/NR kg-cm (lijkt mij een sterke jongen) en metalen tandwielen, en de 9252: 91.6/NR oz-in, 6.6/NR kg-cm en plastic tandwielen.
Oké, de 9206 is dan wel niet digitaal maar wel een hele sterke servo?
Ik kan het natuurlijk mis hebben maar het lijkt mij wel een goeie keus.

Back