Duikboot wordt zinkboot. :cry:
Terwijl U-Kater met z’n motor aan het rondcrossen was en iedereen het te heet vond in z’n hobbyhok heb ik hard gewerkt om de U177 gereed te krijgen voor een eerste duiktest. Dus snel nog een vaarregelaar printje ontworpen en gebakken, alle bedrading netjes gemaakt, laatste servo’s vastgezet, accu gemonteerd, alles afgezekerd en de laatste naden dichtgemaakt.
Helaas is de test met het duiken van mijn U177 behoorlijk slecht gelopen. De deksel van het WTC sloot goed waterdicht en de “leakage test” zoals beschreven door dhr Engell verliep eveneens goed. Hierbij blaas je door een speciaal slangetje lucht in het WTC zodat er een overdruk ontstaat, vervolgens duw je de boot onderwater en controleer je op lucht belletjes. Die waren er niet, dus hoopvol naar de volgende stap: overdruk laten ontsnappen en de tanks laten vollopen.
Hierbij begon het gedonder. Doordat de zuigers naar binnen worden getrokken ontstaat er overdruk in het WTC. De seals rond de servo-stang doorvoeren konden deze overdruk niet aan en er ontsnapt lucht rond deze seals waardoor de overdruk in het WTC verdwijnt. Wat er daarna denk ik gebeurt is dat er een ondruk in het WTC is ontstaan toen ik de zuigertanks weer leeg blies. Hierdoor is er waarschijnlijk water via de seals van de servo-doorvoerstangen naar binnen gekomen.
Al met al is er flink wat water naar binnen gekomen, dus alle elektronica eruit afspoelen met gedistilleerd water, drogen met een föhn en inspuiten met haarlak. Probleem is echter hoe de doorvoeren waterdicht (en drukdicht) te krijgen. Heeft iemand misschien suggesties?
Groetjes:
Mathijs
Onderstaand wat foto’s (met dank aan duikvereniging SeaHorse Diving):
Terwijl U-Kater met z’n motor aan het rondcrossen was en iedereen het te heet vond in z’n hobbyhok heb ik hard gewerkt om de U177 gereed te krijgen voor een eerste duiktest. Dus snel nog een vaarregelaar printje ontworpen en gebakken, alle bedrading netjes gemaakt, laatste servo’s vastgezet, accu gemonteerd, alles afgezekerd en de laatste naden dichtgemaakt.
Helaas is de test met het duiken van mijn U177 behoorlijk slecht gelopen. De deksel van het WTC sloot goed waterdicht en de “leakage test” zoals beschreven door dhr Engell verliep eveneens goed. Hierbij blaas je door een speciaal slangetje lucht in het WTC zodat er een overdruk ontstaat, vervolgens duw je de boot onderwater en controleer je op lucht belletjes. Die waren er niet, dus hoopvol naar de volgende stap: overdruk laten ontsnappen en de tanks laten vollopen.
Hierbij begon het gedonder. Doordat de zuigers naar binnen worden getrokken ontstaat er overdruk in het WTC. De seals rond de servo-stang doorvoeren konden deze overdruk niet aan en er ontsnapt lucht rond deze seals waardoor de overdruk in het WTC verdwijnt. Wat er daarna denk ik gebeurt is dat er een ondruk in het WTC is ontstaan toen ik de zuigertanks weer leeg blies. Hierdoor is er waarschijnlijk water via de seals van de servo-doorvoerstangen naar binnen gekomen.
Al met al is er flink wat water naar binnen gekomen, dus alle elektronica eruit afspoelen met gedistilleerd water, drogen met een föhn en inspuiten met haarlak. Probleem is echter hoe de doorvoeren waterdicht (en drukdicht) te krijgen. Heeft iemand misschien suggesties?
Groetjes:
Mathijs
Onderstaand wat foto’s (met dank aan duikvereniging SeaHorse Diving):